1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-01-12 09:57:14)

Tråd: Bästa sätt att återsända WLAN?

Jag har adsl i sommarhuset och en granne får wlan via en Linksys WRT54 GL (kör DDWT) i ett undernät. Grannen har två hus och de ligger ca 40 meter från Linksysens yttre panelantenn riktad mot grannen. Fältstyrkan och farten är god i det fria vid husen vid test med inSSIDer och DU-meter och ftp-nedladdning. Men inne i trähusen varierar det kraftigt.

För att få en bättre funktion inne i husen som bara ligger några meter ifrån varandra borde man kunna använda en WLAN-repeater. Jag är lite misstänksam mot de enkla som säljs. Vet att Infoferenda gjorde en you-tube om miniroutern Zalip som kan konfigureras för att återutsända wifi men den har bara en antenn. Bäst vore två antenner, en riktantenn mot linksysens panelantenn och en rundstrålande för lokalt. Jag har en 9 dBm riktantenn som kan användas för att få god signalstyrkan in från linksysen och flera rundstålande.

Finns något tips på lämplig utrustning med en eller två burkar? En router i brygg-mode (som tar emot med riktantenn) kopplad med nätverkskabel till en annan router som går som AP med rundstrålande antenn borde lösa problemet. Olika kanaler så klart.
Det går att använda t ex en linksysrouter med DDWRT som repeater men då antar jag att den återutsäner på samma kanal som den tar in.


Synpunkter? Bättre lösning?



En variant vore att ha en nätverkskabel nedgrävd men det är stenigt och jag vill inte ha långa kablar på grund av att det åskar mycket . Plastoptokabel är troligen för dyrt med terminaler och allt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.