1

Tråd: Stora stabilitetsproblem med Tiny

I samband med att vi flyttade i mitten av oktober förra året skaffade jag mobilt bredband, 4 g (finns ännu inte där vi bor) med Tiny från Telenor. Modemet är et E398. Från dag ett har vi haft extrema stabilitetsproblem med ständiga nedkopplingar av wlanet. Har testat en massa konfigurationer. Bla att köra utan wlan med min Bubba 2  som router och brandvägg och en Belkin router som accesspunkt. Inget har hjälpt.

Telenors tele support bad mig att komma in med routern för att få den utbytt. Men det visade sig att de bara skulle skicka den på service. Eftersom min sambo och jag jobbar hemifrån då och då köpte jag en till Tiny istället i väntan på att min gamla skulle bli klar. Den funkade lika dåligt den med.

Kör jag modemet i datorn funkar det utan problem. Grabben har kört WOW och pratat i Skype samtidigt utan problem. Gör han det via Tiny:n så funkar det kanske 45-60 min, max.....

Har märkt en viss förbättring om jag kör WPA/AES jämfört med mixmode. Har låsning mot 3g.

Uppgraderade till 5.0.15 igår och har inte märkt någon större skillnad. Det har blivit 3-4 omstarter idag med. Enda skillnaden är att jag upplever att Tinyn kopplar ner snabbare jämfört mot tidigare då den liksom blev segare och segare.

Upplever att IOS enheter inte funkar riktigt bra. Att sitta vid stereon och spela Wimp via squeezebox touch kopplad mot Squeezzecenter på min bubba och sedan sätta på Ipaden med Ipeng appen för att få texter och albumomslag gör att Tinyns wlan dyker direkt.

På övervåningen har jag en airport express som utökat nätverk. Den matas via  homepluggar. Upplever miljön stabilare om jag är uppkopplad via airporten än om jag kör direkt mot Tinyn wlan. Där sitter också en switch som jag har anslutit Bubban till samt en Xtreamer Nas. har aldrig haft problem med Lanet.

Har testat att koppla ur allt och bara köra mot Tinyn med samma usla resultat.

De PC vi har har Ubuntu, Win 7 och XP.  Har en Squeezebox Touch och en Boom som båda körs trådlöst och IOS 5 enheter.

Har ännu inte testat att låsa wlnaet till b+g. Kan det vara något?

Jag har exakt samma problem som alla som postat i 4 GR trådarna.

Upplever inte Tiny vara en färdig produkt, tyvärr.

2 Senaste redigerad av Sam (2012-01-07 18:12:58)

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Använder du USB kabeln för att hålla ett (minst) halv meters avstånd mellan modemet och routern? Står så på bland annat: http://www.dovado.com/4G

Används ockå Connection Tracker?

3

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Sam skrev:

Använder du USB kabeln för att hålla ett (minst) halv meters avstånd mellan modemet och routern? Står så på bland annat: http://www.dovado.com/4G

Används ockå Connection Tracker?


Ja, kör connection tracker (den har startat om routern ett par ggr idag). Har 8.8.8.8, sunet och någon annan större ip. Har sträckt ut original kabeln mellan router och modem så mycket det bara går

4

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Enligt Apple så bör man köra WPA2/AES.

5

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Sam skrev:

Enligt Apple så bör man köra WPA2/AES.

Använder redan den metoden.  Det blir något stabilare men lägre hastighet jämfört med variabel enl. bredbandskollen (5 trådar)

6

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

http://www.dovado.com/contactsupport

tack

7 Senaste redigerad av Trevik (2012-01-07 21:41:04)

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Jag har använt TINY som accesspunkt i säkert två veckor utan att stänga av.
Kör med wifi-n, WPA2 AES, funkar klockrent.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

8

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

När wlan krånglar fungerar det då med kabel?

9

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Är det mig du menar?
Har 4gr med kabel till TINY.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

10

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

I går kväll när jag satt och lyssnade på musik via min touch över stereon började det som vanligt att lagga efter ett tag. Gick in på routerns config sida. Allt såg ok ut. Körde connection tracker som var seg. Startade om. När routern var uppe igen hade jag 3% täckning. Startade om igen och fick 3%. Gjorde nu en reset och routern var tillbaka på 68 %. Testade via Bredbandskollen och fick 11 mbit. Gick och Lade mig. Så här håller det på.

11

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Det kan vara så att anslutningsproblemen i går kväll och även nu på morgonen berott på att Telenor fixat med nätet (Sigtuna). När jag satte modemet i min dator hade jag 4g!. Låste Tinyn på LTE och har nu ca40 mbit ner och ca 12 mbit upp. 64% signal.

12

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Ahh...växtverk med nätet. Det förklarar mycket.

13

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

Idag har Tinyn varit helt stabil för första gången för första gången sedan den 15/10. Ingen laggning och ingen gradvis försämring av hastigheten och inte en enda omstart!

14

Sv: Stora stabilitetsproblem med Tiny

3G->4G transitionen brukar vara ganska svajigt, tillräckligt mycket för att skapa den här graden av problem du har upplevt nu. Det är ganska många som har haft det hos både Telenor och Tele2 (delad radionät). Kan bli lite upp-o-ner i ett par dagar till, men det brukar hålla väldigt bra därefter. Som sagt, växtverk.