101

Sv: Jag ger upp nu!

En fråga dock

ska MSS Clamping vara on eller off?

packetsize 2048
Drop Ping requests x

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

102

Sv: Jag ger upp nu!

Sam, min fastnar inte på 3Mbps, just nu är den på 4.57 och signalstyrkan ligger på 25%...

Som sagt tidigare, hojta till om du behöver Beta-testare, kan gärna signa på någon flik om ni känner er tryggare. Vore nog bättre om ni får en större bas av tester gjorda, dessutom frivilliga... ;o)

103

Sv: Jag ger upp nu!

Jonny - yes, MSS clamping borde enablas om man ändrar värdet för att spika fast payloaden i paketet, som jag förstår det. Defaulta värdet på Huawei E398 är 1500 bytes.

Tack

104

Sv: Jag ger upp nu!

Jake, tack för infon och beta requesten. Jag sitter inte på den panelen för att skicka runt den. Det bestämms av support teamet som har koll på alla olika felanmälningar där vi vill binda ihop alla loose ends.

Tack!

105

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Hej Jake,

Ser från din historik att du har ett E372 modem (med gammal firmware) och TRE.

Jag har också märkt nyligen att TRE tappar typ en gång per timme/två, men om man låter det vara i ett kort tag, så återansluter sig routern. Det har ingenting med routern att göra, utan TRE just nu. Har provat samma modem på Telia och andra nät och den beter sig inte så.

Angående Atheros, fastnar din på 3Mbps som maxfart?

Tack

Innebär detta att den ny firmware inte löser detta (som jag känner igen.. ca 40 dipp / dag )

106

Sv: Jag ger upp nu!

Morn Sam. en dum fråga kanske men spelar det någon roll i vilken usbport man sätter usbmodemet?. har för mig att det stod usb2 i manulen men ser på youtube att man sätter det i usb1.
skillnad? eller inte

mvh
Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

107

Sv: Jag ger upp nu!

Nej

108

Sv: Jag ger upp nu!

skunkworks skrev:
Sam skrev:

Hej Jake,

Ser från din historik att du har ett E372 modem (med gammal firmware) och TRE.

Jag har också märkt nyligen att TRE tappar typ en gång per timme/två, men om man låter det vara i ett kort tag, så återansluter sig routern. Det har ingenting med routern att göra, utan TRE just nu. Har provat samma modem på Telia och andra nät och den beter sig inte så.

Angående Atheros, fastnar din på 3Mbps som maxfart?

Tack

Innebär detta att den ny firmware inte löser detta (som jag känner igen.. ca 40 dipp / dag )

Hej,

Prova att koppla in modemet direkt i en dator. Lika många dippar då? Om det är det så kan du ju räkna bort routern som en felkälla.
Och i samma fal lär ju inte dovado skapa någon patch/firmware för problemet.

Mvh

Stefan

109

Sv: Jag ger upp nu!

stew skrev:

Prova att koppla in modemet direkt i en dator. Lika många dippar då? Om det är det så kan du ju räkna bort routern som en felkälla.
Och i samma fal lär ju inte dovado skapa någon patch/firmware för problemet.

Mvh

Stefan

Jag har provat med tre olika routrar 4GR, UMR och Netgear, 3 olika datorer (HP, Asus och Dell) 2 olika Bredbandsleverantörer TRE och TELE2

Modemet direkt i datorerna:OK
Modemet UMR och Netgear: OK


4GR är den enda som "dippar" för mig. Å andra sidan så har inte jag ett E372 med gammal mjukvara som i Jakes fall. Utan ett e182e

110

Sv: Jag ger upp nu!

Jag använder min 4GR i stugan, och normalt är det bara en logger som skickar lite data genom den via WLAN.

Den brukar gå ca 14 dagar upp till en månad innan den tappar förbindelsen med omvärlden.

Senast hade vi lite tur iom att det hände en dag innan vi åkte upp. Denna gång testade jag att bara dra ur och sätta i modemet (Huawei E169, upplåst 3 modem, med Tele2 abb) igen, och då funkade det igen.

Den stora bristen med 4GR är att den inte har möjliget att power-cycla USB-porten. Om modemet är totalhängt spelar det ingen roll hur mycket firmware pillar och trixar, den lär inte få igång grejerna i vilket fall.

Jag skulle vilja ha en ombyggnadssats så att man modifiera routern så att +5V i USB portarna styrs samtidigt som power-LED:en. Den slocknar ju om routern startar om, och det skulle nog fixa i storyt sett alla mina problem med 4GR:en.

111

Sv: Jag ger upp nu!

Tipo874 skrev:

Jag använder min 4GR i stugan, och normalt är det bara en logger som skickar lite data genom den via WLAN.

Den brukar gå ca 14 dagar upp till en månad innan den tappar förbindelsen med omvärlden.

Senast hade vi lite tur iom att det hände en dag innan vi åkte upp. Denna gång testade jag att bara dra ur och sätta i modemet (Huawei E169, upplåst 3 modem, med Tele2 abb) igen, och då funkade det igen.

Den stora bristen med 4GR är att den inte har möjliget att power-cycla USB-porten. Om modemet är totalhängt spelar det ingen roll hur mycket firmware pillar och trixar, den lär inte få igång grejerna i vilket fall.

Jag skulle vilja ha en ombyggnadssats så att man modifiera routern så att +5V i USB portarna styrs samtidigt som power-LED:en. Den slocknar ju om routern startar om, och det skulle nog fixa i storyt sett alla mina problem med 4GR:en.

Körde förut med arduino med ethernet shield, ett relä och en usb kabel. Det arduino'n gjorde var att bryta stömmen till modemet när den inte fick någon ping. Fungerande prima för mig.

.

112

Sv: Jag ger upp nu!

Eriksson: Hey! Har uppdaterat firmwaren till min E372, Sam läste nog ett äldre inlägg där jag hade den äldre fw:rn! De fel jag har och beskriver är baserade på senaste firmwaren.