51

Sv: Jag ger upp nu!

Jag sitter själv och funderar på den frågan då jag är behov av en snabbare router.

När jag väljer router för mobilt bredband så ser jag 2 faktorer som styr hur stort utbud man har att välja bland.

Är det för 3g modem eller 4g modem?
Ska man endast använda 3g modem så finns det ett flertal tillverkare som stödjer många modem från tex Huawei och ZTE som är de 2 största tillverkarna.

Om endast 3g då hade jag köpt en Dovado 3GN eller Tiny alternativt en TP link router ML-3420
Vill man lägga ner lite mer pengar så satsa på en från vololink.

Om man innehar ett Huawei e398 för 3G/4G  då stödet avsende detta modem är begränsat.
Men då detta modem börjar bli standard bland operatörerna här i sverige och europa så börjar vi se routrar som stödjer detta mer och mer.
TP-link släppte tex en Firmware uppgradering för ML-3420

Har inte läst så mycket negativt om Tiny så svaret blir nog Tiny samt TP-Link ML3420 även då jag ej testat den.


Jag själv väntar på stöd i Ciscos routrar så jag kommer att avakta då jag inte sitter i sjön.

52

Sv: Jag ger upp nu!

BGA vilket modem och operatör har du?

53

Sv: Jag ger upp nu!

Vi har fyra stycken 4GR som ligger och skräpar, vi ger dom ett sista försök med firmwaren det talas om innan de åker ner i återvinningscontainern.
Orkar inte  tjafsa om pengarna och tiden vi lagt ner på dom. Kan dock konstatera att inte kan vara kul att vara Dovadomänniska i dagsläget.:)

54

Sv: Jag ger upp nu!

andy 78. Jag har Tele2 och deras 398 modem ca 4 månader gammalt. Har tillgång till 4G halva året ( sommarstugan)  och 3G resten av året. Jag är nöjd med hastigheten i 3G, ca 4-5 Mbit/s.
BGA

55

Sv: Jag ger upp nu!

BGA vänta på firmware uppgraderingen

56

Sv: Jag ger upp nu!

Idag testade jag att ha den som bokstöd som någon skrev, funkar inte som det heller för den är för lätt, så jag kopplade in den i nätverket igen..... wink

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

57 Senaste redigerad av Sam (2012-02-17 17:04:15)

Sv: Jag ger upp nu!

[status update]

Hej igen alles zusammen.

Det rullar bra nu med det nya firmwaren.

Vi verkar ha löst nu hela checklistan av kända problem och hoppas det instämmer med er när den släpps om cirka 10-12 dagar.

Vi kör inte Connection Tracker i de flesta tester och det håller väldigt bra ändå.

Hoppas ni blir nöjda och ger oss chansen att vinna tillbaka ert förtroende.

Tack

[/status update]

58

Sv: Jag ger upp nu!

Jag ger er en chans till sen bygger jag om det till bokstöd, har redan funderingar hur det ska funka. Kan bli snyggt i bokhyllan. Om den inte funkar med den nya FWn så kommer det en byggbeskivning i forumet.
Ja, jag är på dåligt humör idag men det har med andra saker att göra, blir ju inte bättre av att jag har fått starta om routern 6 ggr i em.....

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

59

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

[status update]

Hej igen alles zusammen.

Det rullar bra nu med det nya firmwaren.

Vi verkar ha löst nu hela checklistan av kända problem och hoppas det instämmer med er när den släpps om cirka 10-12 dagar.

Vi kör inte Connection Tracker i de flesta tester och det håller väldigt bra ändå.

Hoppas ni blir nöjda och ger oss chansen att vinna tillbaka ert förtroende.

Tack

[/status update]

Förtroende får du den dagen Dovado börjar hålla en tidplan... Du började snacka om denna releasen i januari och talade då om att släppa den till månadsskiftet. Nu visar det sig (återigen) att relaeasen blir minst en månad senare...

Jag vet, det finns alltid anledningar att skjuta upp en release, tester är inte färdiga m.m. Men sluta då upp med att ange tidpunkter innan du VET något. Ständigt försenade releaser av firmware är en av de saker som skjuter förtroendet för Dovado i sank...

Jag ber om ursäkt för en lite hård ton i detta inlägg, men det var du som började prata om förtroende, och då kanske du bör tänka på vilka saker som faktiskt sänker Dovados förtroende bland kunderna.

60 Senaste redigerad av Sam (2012-02-17 18:23:23)

Sv: Jag ger upp nu!

Understood.

Inga kommentarer om tidsplan och därmed inga status uppdateringar heller.

Tack för tipset.

61

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Understood.

Inga kommentarer om tidsplan och därmed inga status uppdateringar heller.

Tack för tipset.

Ok, då får man titta i inboxen i mailen den sista denna månad och om det finns nåt om ett nytt FW.

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

62

Sv: Jag ger upp nu!

Hej
Jag kör 4 gr med telenor E398 och trådlösa datorer.Jag har med problem med droppande fart. vid omstart runt 17-20 mb ner på en 32mblina.......det droppar sedan efter enstund till rumt 3mb.......SAM på Dovado.....när kommer ny firmware  ?? kör nu ver 5.0.12......blir gärna beta testare på nya firmwaren

mvh
Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

63

Sv: Jag ger upp nu!

sorry såg  nu....... runt 14 dagar smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

64

Sv: Jag ger upp nu!

Jonny skrev:

Hej
Jag kör 4 gr med telenor E398 och trådlösa datorer.Jag har med problem med droppande fart. vid omstart runt 17-20 mb ner på en 32mblina.......det droppar sedan efter enstund till rumt 3mb

Är det 3Mbps på alla prylar eller bara nån specifisk dator i nätet? Vad har den för WLAN krets i?

Tack

65

Sv: Jag ger upp nu!

Hej sam.....gäller alla datorer 2 bärbara 1 stn dator....krets? hur ser jag det?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

66

Sv: Jag ger upp nu!

Info enligt nedan:

Product Name: 4GR
Serial Number: 16a612aa7a
Product Number: 629110327020-7
LAN MAC-address: 00:16:A6:12:AA:7A
WAN MAC-address: 00:16:A6:12:AA:7F
Product Revision: 1.0
Reported Download Status: Upgraded successfully
USB Modem: Huawei CDC
Firmware Revision: 5.0.12.5076 official
Firmware build date: 2011-10-06T12:52:10Z

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

67

Sv: Jag ger upp nu!

Enklast nog är att ladda ner SPECCY http://www.speccy.com och titta på vad ligger under NETWORK när du startar programmet. Kommer stå där, högst upp.

Tack

68

Sv: Jag ger upp nu!

Ser ut så här----->
Du är ansluten till Internet
Anlsuten via    Atheros AR9285 Wireless Network Adapter
IP Adress    192.168.0.142
Subnet mask    255.255.255.0
Gateway server    192.168.0.1
Föredragen DNS server    192.168.0.1
DHCP    Aktiverad
DHCP server    192.168.0.1
Extern IP Adress    79.102.11.108
Adaptertyp    IEEE 802.11 trådlös
NetBIOS över TCP/IP    Aktiverad via DHCP
NETBIOS Nodtyp    Hybridnod
Länkhastighet    0 kbps
    Datornamn
        NetBIOSnamn    ASUS
        DNSnamn    Asus
        Domännamn    ASUS
    Fjärrkontroll Skrivbord
            Console
                Tillstånd    Aktiv
                Domän    ASUS
    WinInet Information
        LAN-anslutning
        Lokalsystem använer en lokal area nätverk för att koppla till Internet
        Lokalsystem har RAS för att koppla till Internet
    Wi-Fi Info
        Använder ursprunglig Wi-Fi API version    2

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

69

Sv: Jag ger upp nu!

Frugan skriker......hehehe...verkar tappa konketion med jämna mellanrum med

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

70

Sv: Jag ger upp nu!

hu fn vad dålig svenska man ligger inne med......*Conections*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

71

Sv: Jag ger upp nu!

Jonny skrev:

Anlsuten via    Atheros AR9285 Wireless Network Adapter
    Datornamn
        NetBIOSnamn    ASUS

OK; jag har precis samma HW som du i så fall, till och med ASUS.

Det här 3Mbps problem verkar vara löst i kommande firmware. Har inte upplevt det en enda gång under senaste månaden.

:-)

72

Sv: Jag ger upp nu!

Connections

73

Sv: Jag ger upp nu!

hehe....ja tur att man inte går i skolan=underkänd.
kan du säga när den nya firmwaren kommer att finns på eran downloadsida?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

74

Sv: Jag ger upp nu!

ja. Se till att signa upp på http://www.dovado.com/firmware högst upp där det står "Click here to subscribe to firmware newsletter".

Tack

75

Sv: Jag ger upp nu!

Okej.....tackar för supporten
ser fram i mot den nya uppdateringen.

Tackar
mvh
Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )