26 Senaste redigerad av Dagreen (2012-02-14 09:44:14)

Sv: Jag ger upp nu!

Jag vet att det kanske svider i många människors ögon nu när jag kommer nämna detta. Men Jag har inga problem med min Dovado 4GR.

Jag skall dock nämna först att jag tidigare använt Telenors Huawei E1820 3G modem under ca ett år. Det innebar i sin tur bara problem och min 4GR router startade om ungefär en gång om dagen. Jag testade då i princip varje ny uppdatering från Dovado med blandat resultat, men för det mesta inges skillnad. Jag kontaktade därefter Telenor och de berättade då att de haft problem med en specifik serie sim-kort. De skickade ett nytt, och vips så fungerade i alla fall routern utan anmärkning men däremot så fortsatte jag  att ha fruktansvärt dålig täckning trots utlovat "upp till 16mbit". Jag fick ut, en solig eftermiddag, ingen vind och vad det känns som, ingen annan som just då använde nätet - runt 3mbit.

Ok för att göra ett långt sidospår till ett kort. Nu sitter jag på Telenors Huawei E398 4G. Jag har fortfarande min Dovado router med Firmware 5.0.12. Jag har placerat min Router inuti min tillslutna tv-bänk (Där även mitt Huawei-modem sitter direkt i en av usb-portarna utan förlängning). Jag har trots allt detta: Full täckning i källare, bottenplan, övervåning, vind, nästan hela min 1000m2 stora tomt samt i garaget. I huset har jag 22mbit i snitt. Ute i marginalerna (typ garaget) är det dock ca 8mbit, vilket jag kan leva med. Men det viktigaste av allt. Min Dovado router funkar utan problem och efter 4 veckor med denna uppställning har den inte startat om sig utan min påverkan en enda gång.

Som info kan ju då nämnas att jag verkan fått betalt av eller jobbar för Dovado. Jag är helt enkelt jävligt trött på människor slöhet och bekvämlighet att inte orka ta reda på, söka information eller pröva sig fram. Övrigt vad det gäller övriga routrar på marknaden så har i alla fall inte jag använt någon tidigare som har den signalstyrkan och täcker så stort område som Dovado, men då har jag i och för sig bara använt D-link och Netgear

Tack för mig

27

Sv: Jag ger upp nu!

Om du nu ej har problem eller jobbar för Dovado´s räkning.

Vad gör du i detta forum då?

28

Sv: Jag ger upp nu!

Jag kan bara tala för mig själv och mina erfarenhet med routern.
Du nämner enbart modem och mobil täckning och ditt 1820 och problem med simkort.
Problemet jag upplevde var aldrig täckningsrelaterat eller problem med simkort, dock så kör jag tele2 4G.
Har aldrig varit  på wan-länken.
Problemet har varit relaterat till wlan dvs det trådlösa nätverket detta är dessutom ett känt och konstaterat problem som dovado fortfarande arbetar på att lösa.

Utan wlan är produkten värdelös för mig då det var en av funktionerna vi kräver av produkten.
Och jag har lagt ned timmar på att söka information och felsöka.
Har dock haft Dovado 3GN tillgänglig under dessa tester och kan utan tvekan konstatera att problemet ej går att återreproducera med dovado 3GN.

"Jag är helt enkelt jävligt trött på människor slöhet och bekvämlighet att inte orka ta reda på, söka information eller pröva sig fram."

Vad är det för information som du menar att man ska söka fram?
Vad är det vi användare ska pröva att lösa grundfunktionerna på eget hand eftersom de ej fungerar vid leverans?

Vad är det värt för dig?
För mig är det slöseri med min tid och mina pengar.

29 Senaste redigerad av Dagreen (2012-02-13 21:35:52)

Sv: Jag ger upp nu!

MLs skrev:

Om du nu ej har problem eller jobbar för Dovado´s räkning.

Vad gör du i detta forum då?

Att du missade det jag nämnde i slutet av texten, det kan jag köpa, man väljer vad man vill läsa. Men annars kan jag bara svara att jag tycker förmedlade av information, positiv som negativ kan var på sin plats oavsett vilken typ av stämpel du/mfl har satt på detta forum. Om det kan vara till någon hjälp för någon annan att modemet eller operatören kan vara boven i dramat, så är föregående inlägg ganska befogat. Tycker du inte det?

30

Sv: Jag ger upp nu!

andy78 skrev:

Jag kan bara tala för mig själv och mina erfarenhet med routern.
Du nämner enbart modem och mobil täckning och ditt 1820 och problem med simkort.
Problemet jag upplevde var aldrig täckningsrelaterat eller problem med simkort, dock så kör jag tele2 4G.
Har aldrig varit  på wan-länken.
Problemet har varit relaterat till wlan dvs det trådlösa nätverket detta är dessutom ett känt och konstaterat problem som dovado fortfarande arbetar på att lösa.

Utan wlan är produkten värdelös för mig då det var en av funktionerna vi kräver av produkten.
Och jag har lagt ned timmar på att söka information och felsöka.
Har dock haft Dovado 3GN tillgänglig under dessa tester och kan utan tvekan konstatera att problemet ej går att återreproducera med dovado 3GN.

"Jag är helt enkelt jävligt trött på människor slöhet och bekvämlighet att inte orka ta reda på, söka information eller pröva sig fram."

Vad är det för information som du menar att man ska söka fram?
Vad är det vi användare ska pröva att lösa grundfunktionerna på eget hand eftersom de ej fungerar vid leverans?

Vad är det värt för dig?
För mig är det slöseri med min tid och mina pengar.

Ok för det första så ska vi nu klargöra att jag syftar givetvis på wlan. Vem i helvete rent ut sagt vill ha fler kablar. För det andra, den information jag syftar på är alla de personer som bla skriver i detta forum, som enbart uttryckligen säger att produkten är skit och som ständigt finner mer eller mindre njutbart att föra sin talan 15 gånger per dag i just detta forum, istället för att bestämma sig för att produkten inte är något för mig och slänga den i havet. Eller försöka gå till botten med problemet genom att pröva och testa olika lösningar. Självklart påstar jag inte att det på något sätt skall ligga hos konsumenten att lösa ev. kända och medvetna fel från tillverkaren.
För det tredje: vad det är värt för mig - egentligen inget mer än att jag inser ständigt att vi/ni som lever med icke fungerande produkter inte vinner något på att ständigt upprepa samma mantra - allt är skit, allt är skit. Det handlar om ställningstagande. Samt förmedla positiva erfarenheter resp. negativa så slipper människor bli så upprörda hela tiden. Dessutom så behöver vi ju då inte slösa på människors uppenbart dyrbara tid och pengar.

31

Sv: Jag ger upp nu!

Tyvärr är det ofta så att ett problem måste påpekas om och om igen för att en tillverkare ska ta tag och utreda saken, det räcker inte med att ett par 3 personer yttrar sig.
Självklart handlar det om ställningstagande, du har köpt en  produkt och måste ta ställning.
Och i vissa fall kan den vara negativ.
Bara för att 4GR blev en flopp betyder inte att jag tycker att alla dovados produkter har gått samma bana.

32 Senaste redigerad av Sam (2012-02-13 23:28:02)

Sv: Jag ger upp nu!

Hej,

Såg det här nu. Jag gissar poängen Dagreen har är att inte alla har problem; vilket i sig är sant. Jag har t.ex inte sett så många klagomål om ZTE MF820D i kombo med 4GR. Det har varit mestadels med diverse NDIS-baserade Huawei modem. Vet inte om folk som har uppgraderat sina E372 modem från TRE har upplevt ett bättre uptime sedan dess, men........ anyway. Vi jobbar på en nyare release som kommer släppas denna månad (håller tummarna) och hoppas att ni upplever samma uptime vi har gjort hittils.

Krångligt med timing vad gäller störningar i olika mobila nät enligt operatörernas Twitter/Facebook/Driftinfo sidor, men i min erfarenhet så brukar det vara en positiv indaktion på att operatörer förbereder en expansion tack vare introduktion av en ny platform och/eller frekvens. Vi måste tänka på att förutom 2600MHz som är i drift idag, så måste man skifta över 900MHz kapacitet från 2G till 4G. I TRE's fall, dom introducerar flera nya 900MHz sajter för 3G (TRE har inga egna 2G sajter). Men, TRE har möjligtvis något annat på gång med tanke på det här: http://wwwen.zte.com.cn/en/press_center … 73365.html. Sedan måste man också re-farma på GSM 1800MHz bandet för att frigöra frekvens åt 4G. PTS tilldelade ut det bandet i Q4 2011 och från och med 1:a januari i år så får operatörerna möjlighet att göra något åt det bandet. Allt sånt kan/kommer påverka de olika nät. Långsiktigt är det här positivt för alla. Att introducera 4G är i alla operatörernas intresse eftersom man kan skifta alla tunga nedladdare till det nya nätet för att frigöra kapacitet i 3G nätet för alla 3G smartphones (tänk icke-4G iPhone nu). Tanken är att kunna få best of both worlds.

Växtverk.

33 Senaste redigerad av svenix (2012-02-14 02:19:39)

Sv: Jag ger upp nu!

Självfallet är det bra om alla åsikter både positiva och negativa om en viss produkt kommer fram i forumet! Det blir lätt så att de negativa klagomålen dominerar och därför är det bara bra om ägare med positiva erfarenheter hör av sig så man får en mer balanserad bild av produkten.

Tyvärr ligger det i människans natur att vi blir mer högljudda när vi är missnöjda och när allt funkar som det ska så tar vi det för givet och talar inte lika mycket om det...  wink

34

Sv: Jag ger upp nu!

Jag har en 4GR med E398 modem och Telenor som operatör. Jag har sporadiska bortfall men det går dagar mellan tillfällena. Jag kör med WLAN igång och har mobiler( android och iPhone) samt bärbar jobbdator (DeLL) kopplat till nätverket
Dessutom sitter det via kabel en stationär och en skrivare.
Kommer att starta med lite Tellstick snar och hoppas att detta inte ger oönskade effekter....

35

Sv: Jag ger upp nu!

Dagreen skrev:

Jag vet att det kanske svider i många människors ögon nu när jag kommer nämna detta. Men Jag har inga problem med min Dovado 4GR.

Varför skulle det svida i folks ögon för att din 4GR fungerar som den skall, utveckla gärna för jag fattar inte än mindre hur du vet det


Dagreen skrev:

Ok för att göra ett långt sidospår till ett kort. Nu sitter jag på Telenors Huawei E398 4G. Jag har fortfarande min Dovado router med Firmware 5.0.12. Jag har placerat min Router inuti min tillslutna tv-bänk (Där även mitt Huawei-modem sitter direkt i en av usb-portarna utan förlängning). Jag har trots allt detta: Full täckning i källare, bottenplan, övervåning, vind, nästan hela min 1000m2 stora tomt samt i garaget. I huset har jag 22mbit i snitt. Ute i marginalerna (typ garaget) är det dock ca 8mbit, vilket jag kan leva med. Men det viktigaste av allt. Min Dovado router funkar utan problem och efter 4 veckor med denna uppställning har den inte startat om sig utan min påverkan en enda gång.

Jag är fortfarande inte med på banan, vad menar du egentligen?

Dagreen skrev:

Som info kan ju då nämnas att jag verkan fått betalt av eller jobbar för Dovado. Jag är helt enkelt jävligt trött på människor slöhet och bekvämlighet att inte orka ta reda på, söka information eller pröva sig fram. Övrigt vad det gäller övriga routrar på marknaden så har i alla fall inte jag använt någon tidigare som har den signalstyrkan och täcker så stort område som Dovado, men då har jag i och för sig bara använt D-link och Netgear

Tack för mig

Jag är en människa, faller jag då in i din kategori som du är trött på?

Eftersom du inte vet ett enda skit om min kunskap, vad jag gjort, hur länge jag trilskats med de problemen som ÄR verifierade, hur många gånger jag testat nya firmware osv, så är mitt råd till dig att helt enkelt hålla snattran då du knappast gör nån nytta med ett sådant här inlägg.

Att din router funkar som den skall är givtvis bra då det är det den skall göra, att den fungerar mindre bra för massvis med andra köpare är det inte.

36

Sv: Jag ger upp nu!

Gentlemen, gentlemen.

Calmare, calmare! No sense of bråking nu. Nöj i faktum att det kommer bli en stabilare firmware i nästa release. Vi fortsätter jobba extra hårt på att lösa allt vi upptäcker, and we're on a roll now. Please don't jinx it.

Tack

37 Senaste redigerad av Eriksson (2012-02-15 06:04:17)

Sv: Jag ger upp nu!

Sam skrev:

Gentlemen, gentlemen.

Calmare, calmare! No sense of bråking nu. Nöj i faktum att det kommer bli en stabilare firmware i nästa release. Vi fortsätter jobba extra hårt på att lösa allt vi upptäcker, and we're on a roll now. Please don't jinx it.

Tack

Jag tycker inte att det är någon som bråkar här, mera än att den nyregistrerade medlemmen Dagreen kliver in och medvetet (som jag uppfattar det) skriver ett inlägg för att reta eller att hetsa folk.

Att besserwissra om hur bra ens prylar funkar i en källare, 1000kvm tomt, router som bara tickar på osv för att sedan bre på med att han helt enkelt är jävligt trött på människor slöhet och bekvämlighet att inte orka ta reda på, söka information eller pröva sig fram.

Hur skall man tolka ett sådant uttalande? Hade han bemödat sig att läsa vad folk här testat så hade han kanske förstått hur korkat de är att ens komma på tanken att kläcka ur sig det.

Som sagt Sam, jag upplever det inte som om nån bråkar här, mera än att Dagreen bara är ute efter att hetsa. Vore det inte bättre om han hjälpte folk och delade med sig av vad det är som kan tänkas bidraga till att hans 4GR fungerar så bra.

Tillförde hans inlägg något? Inte för mig i alla fall, jo lite måste jag faktiskt erkänna, jag garvade en aning lol

38

Sv: Jag ger upp nu!

+1 på den Eriksson

39 Senaste redigerad av Dagreen (2012-02-15 08:17:07)

Sv: Jag ger upp nu!

Hej Eriksson.
Ja det känns bäst att kanske direkt rikta detta inlägg till dig. Vad jag inte förstår och som du beskriver mig är att jag skulle på något sätt vara en besserwisser? Jag tycker inte du ska slänga dig med uttryck som du inte riktigt vet vad de betyder. Jag har absolut inte påstått att jag vet bättre eller besitter högre kunskaper än någon anna i detta forum. Vad jag ville understryka var vikten av att faktiskt framföra positiv kritik och fungerande exempel. Jag har verklig läst många inlägg under en lång tid och finner detta vara en brist. Det skapar enligt mig en bättre atmosfär och kanske (som jag tidigare påtalat) avhjälpa en del fel. Men det är möjligt att jag har fel. Att den enda vägen att gå är att ständigt pågala brister och hur illa man tycker om en produkt.

Något som du väljer att påtala är att jag är nyregistrerad vilket jag inte riktigt kopplar varför. Skulle min åsikt vara mindre värd då? Är det jag skriver av mindre betydelse? Är min erfarenhet och min inblick i andras problem nödvändigtvis mindre?

Anledningen till att jag nämner så mycket detaljer om min omgivning och vart jag använder min router syftade till att påtala hur bra jag tycker Dovados produkt fungerar och väga upp mot all de kommentarer om att det vore bättre att kasta skiten och köpa tex D-link, vilket enligt min erfarenhet inte är ett alternativ. Du får ursäkta om jag på något sätt förmedlat onödig och överflödig information.

Slutligen får jag helt enkelt anta att anledningen till att du tar så illa vid dig, helt enkelt beror på någon form av frustration över att du inte själv lyckats få en fungerande lösning och att i brist på sätt att hantera detta föredrar att spy över de som faktiskt är nöjda. Om du inte kan få ut det du vill av en produkt, och du känner att du testat allt. Varför envisas med att fortsätta? Gör dig av med den och testa nåt annat. Min erfarenhet och mina tips (som ingen verkat tolka det som) var riktat till de som inte testat allt och mentalt redan givit upp. Jag har inte för avsikt att hetsa eller irritera någon medvetet. Jag tycker nog bara att det behövs positiva exempel och erfarenheter i detta forum också.

40

Sv: Jag ger upp nu!

Det skapar enligt mig en bättre atmosfär och kanske (som jag tidigare påtalat) avhjälpa en del fel.

Jag är helt enkelt jävligt trött på människor slöhet och bekvämlighet att inte orka ta reda på, söka information eller pröva sig fram.

Och du tycker att du uppnår ditt mål med ovanstående inlägg?

till de som inte testat allt och mentalt redan givit upp.
Vart går gränsen?

41

Sv: Jag ger upp nu!

Jag kan hålla med om att den formuleringen inte var den bästa. Jag tror det var en kombination av intryck jag fått från forum och vardag den senaste tiden. Jag ber om ursäkt om det var stötande eller intetsägande.

Vart gränsen går måste ju ändå var och en själv avgöra, men när man går från att hitta kreativa lösningar till att enbart verbalt och mentalt gräva ner sig i brister och problem, kan ju vara ett tecken.

42

Sv: Jag ger upp nu!

Jag måste bara fråga har du kvar netgear:n det råkar inte vara en MBR 3000?
netgear har nämligen släppt en firmware uppgradering för att stödja E398 och jag är väldigt intresserad av hur det fungerar.
om det råkar vara den modellen och du har kvar den så kan du kanske göra ett litet test?

43

Sv: Jag ger upp nu!

Dagreen skrev:

Hej Eriksson.
Ja det känns bäst att kanske direkt rikta detta inlägg till dig. Vad jag inte förstår och som du beskriver mig är att jag skulle på något sätt vara en besserwisser? Jag tycker inte du ska slänga dig med uttryck som du inte riktigt vet vad de betyder. Jag har absolut inte påstått att jag vet bättre eller besitter högre kunskaper än någon anna i detta forum. Vad jag ville understryka var vikten av att faktiskt framföra positiv kritik och fungerande exempel. Jag har verklig läst många inlägg under en lång tid och finner detta vara en brist. Det skapar enligt mig en bättre atmosfär och kanske (som jag tidigare påtalat) avhjälpa en del fel. Men det är möjligt att jag har fel. Att den enda vägen att gå är att ständigt pågala brister och hur illa man tycker om en produkt.

Att jag beskriver dig som bessewisser är helt och hållet min uppfattning, den behöver inte spegla resten av forumets medlemmars åsikt. Bara så att du vet.

Som du kanske ser så är det flera än jag som tycker att du skall lugna ner dig några kilometer, läsa på lite mera innan du skriver som du gör.

Andas lite innan du trycker på skicka-knappen så skall kanske till och med du se att du uttryckt dig aningen klantigt, tänk på att du uppfattar ditt inlägg på ett sätt, vi andra kanske på ett helt annat, vi vet ju trots allt inte vad som rör sig i ditt huvud.

Läs inläggen i forumet så kommer du att se att de flesta här har testat alla möjliga lösningar under en lång tid, att de nu är upprörda är inget konstigt,  och in kliver du och läser endast de inläggen, ja då förstår jag din uppfattning, intet sagt att jag behöver gilla den.


Dagreen skrev:

Något som du väljer att påtala är att jag är nyregistrerad vilket jag inte riktigt kopplar varför. Skulle min åsikt vara mindre värd då? Är det jag skriver av mindre betydelse? Är min erfarenhet och min inblick i andras problem nödvändigtvis mindre?

Är man ny så kanske man skall läsa på, pejla av läget, om det du skriver är av mindre betydelse? Ja i det här specifika fallet är det tyvärr det, men det skulle inte behöva vara det om du läst på bättre.

Din erfarenhet kan jag inte uttala mig om, din inblick i andras problem? Ja den avspeglade sig direkt i hur du uttryckte dig i ditt inlägg

Dagreen skrev:

Anledningen till att jag nämner så mycket detaljer om min omgivning och vart jag använder min router syftade till att påtala hur bra jag tycker Dovados produkt fungerar och väga upp mot all de kommentarer om att det vore bättre att kasta skiten och köpa tex D-link, vilket enligt min erfarenhet inte är ett alternativ. Du får ursäkta om jag på något sätt förmedlat onödig och överflödig information.

Jag uppfattade det inte så, snarare som att "hur svårt kan det vara" "jag har värsta setupen och det funkar" Men det är jag det, hur andra uppfattade det kan jag inte uttala mig om.

Dagreen skrev:

Slutligen får jag helt enkelt anta att anledningen till att du tar så illa vid dig, helt enkelt beror på någon form av frustration över att du inte själv lyckats få en fungerande lösning och att i brist på sätt att hantera detta föredrar att spy över de som faktiskt är nöjda. Om du inte kan få ut det du vill av en produkt, och du känner att du testat allt. Varför envisas med att fortsätta? Gör dig av med den och testa nåt annat. Min erfarenhet och mina tips (som ingen verkat tolka det som) var riktat till de som inte testat allt och mentalt redan givit upp. Jag har inte för avsikt att hetsa eller irritera någon medvetet. Jag tycker nog bara att det behövs positiva exempel och erfarenheter i detta forum också.

Än en gång så kommer du med antagande, låt mig då få hjälpa dig och klargöra ett och annat gällande mig.

  • Jag tar inte illa vid mig

  • Jag har en fungerande lösning

  • Jag är inte frustrerad alls

  • Jag spyr inte galla över de som har en fungerande lösning

  • Jag envisas inte med att använda den ( hur kan jag använda något som inte fungerar)

  • Jag har gjort mig av med den defekta produkten

Om du hade läst på bättre så kommer du att se att jag i mina inlägg påtalar att jag tycker att det är kul/bra/ok att det fungerar för den nöjda skaran, tom i ditt inlägg så skrev jag det. "Att din router funkar som den skall är givtvis bra då det är det den skall göra"

Om du skall fortsätta att ordbajsa här så kan du åtminstone hålla dig till fakta, läs medlemmarnas inlägg så skall du ganska snart se att alla hjälper alla och att vissa är upprörda efter en lång tid, men jag kan inte finna nån här som spyr över andras fungerande lösningar.

Nej du min käre lille vän, jag har svårt att ta dig på allvar, du kommer förmodligen att försvinna lika fort som du dök upp.

44

Sv: Jag ger upp nu!

andy78 skrev:

Jag måste bara fråga har du kvar netgear:n det råkar inte vara en MBR 3000?
netgear har nämligen släppt en firmware uppgradering för att stödja E398 och jag är väldigt intresserad av hur det fungerar.
om det råkar vara den modellen och du har kvar den så kan du kanske göra ett litet test?

Ja det var faktiskt en MBRN 3000 men har den tyvärr ej kvar. Men kan kanske ordna fram en via bekanta om du vill att jag testar?

Eriksson skrev:

Än en gång så kommer du med antagande, låt mig då få hjälpa dig och klargöra ett och annat gällande mig.

    Jag tar inte illa vid mig

    Jag har en fungerande lösning

    Jag är inte frustrerad alls

    Jag spyr inte galla över de som har en fungerande lösning

    Jag envisas inte med att använda den ( hur kan jag använda något som inte fungerar)

    Jag har gjort mig av med den defekta produkten

Om du hade läst på bättre så kommer du att se att jag i mina inlägg påtalar att jag tycker att det är kul/bra/ok att det fungerar för den nöjda skaran, tom i ditt inlägg så skrev jag det. "Att din router funkar som den skall är givtvis bra då det är det den skall göra"

Om du skall fortsätta att ordbajsa här så kan du åtminstone hålla dig till fakta, läs medlemmarnas inlägg så skall du ganska snart se att alla hjälper alla och att vissa är upprörda efter en lång tid, men jag kan inte finna nån här som spyr över andras fungerande lösningar.

Nej du min käre lille vän, jag har svårt att ta dig på allvar, du kommer förmodligen att försvinna lika fort som du dök upp.

Jag känner att den här diskussionen inte längre tillför något av intresse för mig eller någon annan på det här forumet. Det finns så mycket bättre saker man kan lägga sin tid och energi på än att svara på någons - vad som mest likanar en PowerPoint-pressentation, om hur inkompetent och hur ofullständig man är som inte uppnår din vishet, erfarenhet och intelektuella nivå. Jag lider med de människor som lever och vistats i din dagliga närhet.

Hoppas du får en fortsatt trevlig dag.

45

Sv: Jag ger upp nu!

Dagreen skrev:

Jag lider med de människor som lever och vistats i din dagliga närhet.

lol

46

Sv: Jag ger upp nu!

Andreas! CLEAN UP TIME!

47

Sv: Jag ger upp nu!

Sorry, men det där är bull.  Det "Andreas" skriver om är bland de mest läsvärda "nyheterna" som kom ut på senare tid.

Free your mind, and your OS will follow.

48

Sv: Jag ger upp nu!

När jag läste Dagreens första inlägg blev jag så förb,,,,d, så jag bestämde mig för att kommentera det, men när jag läste efterföljande inlägg så såg jag att jag inte var ensam. Bäste Moderator stoppa såna personer. Vi som är mindre kunniga i ämnet behöver verkligen detta utmärkta forum.
Sam, tack för din insatts men du verkar vara ensam på Dorado med den energin.
Jag hade 3GN som funkade bra ett halvår, sen blev det timer över natten, sen efter kontakt med Sam, Connection Tracker, sen blev det hopplöst.
För ca ett år sedan nämnde jag problemen för Kjell Co. Dom visste om problemen. Omgående fick jag ett 4GR utan pappersexercis alls, trots att ettårsgarantin var ute. Jag tänkte att  Dovado nog gett order att byta alla GN mot  4GR så fort en kund klagar.

4GR fungerade utmärkt ett halvår, men sen blev det exakt samma problem som med 3 GN, ja faktiskt värre, jag kan inte använda routern alls.
Jag tänker inte räkna upp för Sam, utrustning eller operatör för alla är redan nämnda härovan. Har inte kunskap, tid, ork eller betalt för att lösa Dovados problem. Det blir ett besök till hos den utmärkta firman KjellCo så jag får höra senaste nytt om 4GR. Kanske skippar jag router och kör med modem i varje dator. Det fungerar iallafall. Kostar lite mer men det kan det vara värt att slippa nervsammanbrott.
Sam, jag tror det är någon komponent i era routrar som inte tål värmen eller på annat sätt åldras och blir kasst.
Bo G

49

Sv: Jag ger upp nu!

Eller köpa en router av annnat märke och slippa köra ett modem i varje dator?

50

Sv: Jag ger upp nu!

Andy 78, du som provat lite av varje, vilken router skall jag köpa?
Som gammal man med dåliga datorkunskaper (BBC) älskar jag Dovados användarvänlighet och SAMs service på detta forum + nästan alla andra på detta forum som varit till stor hjälp. Lärde mig till och med använda NAS som fungerade enkelt o perfekt, men tyvärr nu har jag redan använt halva denna dag för att få igång 4GR och det blir inga fler försök.
Bo G