1

Tråd: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Nappade på Telenors erbjudande om att teckna Mobilt Bredband 32 Frisurf och få 4G hastighet. Enligt Bredbandskollen får jag runt 19-24 Mbit/s download och bara 1-2 Mbit/s upload. Har Telenor strypt upload för detta erbjudande?

2

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Är det verkligen 4g? Ansluter du med router eller direkt i dator?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

3

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Direkt i datorn. Jag kan i Telenor Connect endast välja Auto vad gäller nätval. Väljer jag "Enbart 4G" så connectar jag inte alls. Enligt kundstjänst ska dock 4G vara aktiverat för mig. Väljer jag "Enbart 3G" så är det också en lägre hastighet än vad jag får i Auto-läget.

Har testat på två platser i Stockholm (innerstan och närförort) med samma resultat.

4

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Står det telenor 4g nere i vänstra hörnet av programmet du ansluter med?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

5

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Prova även med att försöka registrera mot 4g manuellt.
starta mobile partner, välj alternativ i menyn. välj nätverk. Där ska man kunna välja manuellt vilket nät man ansluter till.
Går inte det, så är det säkert samma fel som jag hade. 4g-tjänsten i abonnemanget hade hängt sig. Kundtjänst fick göra en felanmälan på mitt abonnemang. Ca 24 timmar senare så fungerade det.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

6

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Tack för tipsen! Nej, jag får bara 3G i statusraden. Ändrar jag manuellt till Enbart 4G så kopplas det inte alls, så det verkar troligt att 4G-tjänsten har hängt sig för mig också. Märkligt att kundtjänsten påstod att 4G var aktiverat...

7

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Bara ringa och tjata på dem

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

8

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Ja, det var en aktiveringsmiss från Telenor. Ett telefonsamtal löste detta. Nu har jag (Rådmansgatan) 88Mbit/s och 25Mbit/s.  big_smile

9

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Grattis!!! Härligt!!

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

10

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

hk001 skrev:

Ja, det var en aktiveringsmiss från Telenor. Ett telefonsamtal löste detta. Nu har jag (Rådmansgatan) 88Mbit/s och 25Mbit/s.  big_smile

Have Fun.... lol

----------------------------------------------------------

Undra hur många "aktiveringsmissar" de gör.....  ??   

Numera är det mycket modernt med "kvalitetssäkringsprogram" och det kanske bör rekommenderas för några stolliga Telenor chefer som kanske missat vad fokus bör vara   ?   Ev är det kanske "ekonomer" som hamnat på fel plats i en organisation ?
Vem vet....  "norrbaggar" är ju annars kloka människor !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Någon som minns vad som stod på hemsidan ang 4G-hastigheter? Stod det något överhuvudtaget att man skulle kunna få högre hastighet med 4G eller stod det bara att man fick surfa på 4G-nätet?

När jag skaffade Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf fick man ju 4G under bindningstiden trots att det såldes som 3G. Väl hemma så gick det med raketfart, oftast 60-80 Mbit/s. Nu när Telenor även släppt på 900 MHz-bandet hemma så kommer jag aldrig över just 32 Mbit/s. Man kan ju inte välja vilket band man ska köra på och jag minns inte om det stod något i stil med "surfa upp till 80 Mbit/s under bindningstiden". Någon som minns? Annars får jag nöja mig med 32 Mbit/s i hastighet. Huvudsaken för mig är att upload är betydligt snabbare än ADSL.

12

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Hej.
Har samma som dig.......har för mig att det stod surfa i 4g hastighet under hela bindningstiden fast till 3g pris.

får in 4 g här även fast det officiellt inte ska finnas.

får själv bara 4mb/2mb  fast det går fortare än med 3g att surfa......däri mot går det mycket långsammare att tanka hem något.

hur vet du vilken mhz du kör på ?...går det att se på något sätt?

/Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

jag skymtar en marknad för bandpassfilter för 900/2100/2600MHz

14

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

ser vad du skriver fast fattar inte smile
lust att förklara?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

pa antennsignals niva kan filtrera bort tex 900MHz for att favorisera 2600mhz for att mojliggora hogre hastighet.

16

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

aha.... är det något man kan göra som glad amatör med antenn eller måste man lämna in antenn för justering i så fall.

så det spelar roll vilken 4g mhz man gör på? borde det inte vara samma?.
om jag har båda mhz så borde det inte vara någon större skillnad kan man tycka 4g som 4g men så är det inte då?.
ger en högre mhz bättre fart alltså?   generellt sett

är det inte 2600 mhz för stan och 800mhz på landet ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

kan vara bada, men pa landsbyggd ger 8-900MHz storre rackvidd mot 2600MHz som har storre bandbredd dvs upptill 80mbit den andra gav ca 30mbit.
sa om den lagre frekvensen filtreras bort blir modemet tvingat till 2600.

filtret ar inte jattesvart att bygga i princip, men nu ar det nastan 3GHz man vill fa igenom sa blir det kansligt, hade det varigt det motsatta sa skulle det vara betydligt lattare att filtrerabort allt over 1GHz tex.

det som behovs ar en spole och en kondensator, teoretiskt enkelt - men praktiskt svart.

maste ga att blockera den interna antennen och enbart kora pa den yttre genom filtret, bredbandig yttre antenn funkar bra bara det inte blir strul pga komplex impendans.

finns liknande filter for gsm radio osv. gissar att det finns att kopa.

18

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

tack för svaret smile 

är bara att svänga runt antenn och försöka hitta bästa fart då

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19 Senaste redigerad av equinoxe (2012-03-29 19:33:15)

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Jag kan inte se någonstans vilken MHz jag kör på. Det enda jag har att gå på är antaganden: Min mottagning har blivit betydligt bättre utan att ha flyttat eller rört utrustningen, hastigheten har blivit lägre sedan dess, Telenors täckningskarta visar att jag är inom både 2600 MHz (80 Mbit/s) och 900 MHz (32 Mbit/s).

Det hade varit bra om man hade kunnat se vilken frekvens man använder i t.ex Telenors program. Verkar ju finnas något liknande i deras brandade D-Link-router om jag fattat det rätt.

Jag tror faktiskt att det stod att man får surfa i upp till 80 Mbit/s under bindningstiden, samma som Bredbandsbolaget kör med idag: http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbr … and32.html

20

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

30mbit är upptill 80mbit...
om 1mbit är upptill 6mbit...

1dl är upptill 1liter...

ja det är undligt att det inte syns bättre.

men det syntes i e398 förut när jag testade, för ett år sedan stog Mhz inom parentes har jag för mig.

21

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

hej.
ja telenors erbjudande var lika som brebandsbolagets länken du länkade till.

fick veta att telenor gör på 900mhz här och att man bygger ut en massa master och ska 25 april  stara upp 4g 40mb här....kör  nu på 3g 32mb så får väl se om det blir någon skillnad

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Jonny skrev:

hej.
ja telenors erbjudande var lika som brebandsbolagets länken du länkade till.

fick veta att telenor gör på 900mhz här och att man bygger ut en massa master och ska 25 april  stara upp 4g 40mb här....kör  nu på 3g 32mb så får väl se om det blir någon skillnad

jag såg att du bor i uppsala. vet du vart dom bygger ut nu för tillfället ?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

23

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Bor i Råsunda, Solna och har bra "teoretisk" täckning. Skaffade därför detta abonnemang via Bredbandsbolaget (Telenor). Bredbandskollen ger mig ca 4-5 mbit (ta emot) och ca 7 mbit för att skicka. (borde väl vara tvärtom?!) när jag ställer in på 4G. Signalstyrkan pendlar mellan 10-30%. Riktigt dåligt, med andra ord.

När jag sedan testar med 3G ligger jag på ca 20 ner och 5 upp och signalstyrkan är på mellan 80-90%.

Besynnerligt, men har nu felanmält detta.

Annat som också är besynnerligt; jobbpendlar dagligen mellan Stockholm och Eskilstuna och när jag stoppar in modemet på Stockholm central får jag 4g med full signalstyrka men när jag anländer till Stockholm central på kvällen justerar modemet aldrig upp från 3g till 4g. Däremot gör den det om jag tar ur och stoppar i modemet igen.

Comhem kanske inte är inte så dåligt trots allt...fixar dom inte det här tar jag ut ångerrätten och behåller mitt fasta bredband och kombinerar med en separat mobilt 3g abonnemang.

24

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

Jag har samma problem. Köpte abonnemanget 3G 32mbit med full 4G i 2 år från Bredbandsbolaget. Med modemet placerat i ett fönster kommer jag ibland upp i 25 mbit men oftast bara 7-8. Uppladdningen landar oftast på 8-9 när nerladdningshastigheten är dålig. Uppkopplingsprogrammet säger att jag oftast har 4/5 i täckning.
Går jag utanför huset (bor i trevånings bostadsrätt i östra Göteborg) och ställer mig rakt söder om huset ca 80-100m från fönstret där jag vanligtvis har modemet så kommer jag upp i ca 60mbit i nerladdning. Här är dessutom testerna rätt stabila dvs. de svajar inte från 5mbit till 30 som de gör inomhus.

Sätter jag i modemet i min TP-Link MR3420 (som inte stödjer 4G än) och kör modemet som 3G ligger jag relativt stabilt kring 20mbit. När jag pratade med supporten sa han att jag ligger ungefär mitt emellan tre master. Kan detta göra att min uppkoppling blir svajig eller varför får jag oftast sämre 4G-hastigheter än 3G?

25

Sv: Hastighet Telenor Mobilt Bredband 32 FriSurf (4G hastighet)

4G har hogre frekvens och blir da kansligare for hinder, det ar vad du troligen marker.

Det du kan gora ar att skaffa en riktantenn och rickta mot den mast du vill anvanda.