1

Tråd: Modem/Router

Hej,

Finns det något modem/router som man kan låsa till att bara ta emot signal från turbo 3g+?

Masten som jag har närmast är bara utbyggd till 3g+ medans några kilometer ifrån är det turbo 3g+. Men eftersom modemet tycks gå på den signal som är starkast så får jag inte högsta hastighet.

Vid något tillfälle har 3g+ masten varit ur funktion och då har jag fått den snabbare hastigheten dock med sämre signalstyrka.

Häls. /Niclas

2

Sv: Modem/Router

Tyvärr funkar det inte så. HSDPA (7.2Mbps), HSPA+ (21Mbps) och DC-HSPA+ (42Mbps) är baserad i grund och botten på att 3G masten skiftar läge bara för dig som enskild användare vid behov och tillgänglighet av kapacitet. Var gång ditt uppkoppling står tyst, så skiftar den till vanlig 3G läge. Så fort du kör trafik på den, då försöker den ropa in den bästa tillgängliga läget. Om det bästa (42Mbps) finns inte, då tar den 21 eller 7.2.

3

Sv: Modem/Router

Hej

Ok, tack för ditt svar.

Och att låsa mottagningen till en specifik mast går väl inte heller. Jag har riktantenn men som sagt den masten som inte utbyggd till turbo 3g+ är på ca. 800m avstånd så oavsett hur jag ändrar på antennen så tar den ändå in från den masten.

Häls./Niclas

4

Sv: Modem/Router

Vad är det för modem och antenn du använder?

5

Sv: Modem/Router

Modem E1820
Router Dovado 3gn
Antenn - Vet inte vad den heter. Avlång, cylinderformad.

6

Sv: Modem/Router

Jag tror inte detta modem stänger av sitt interna radio när man kopplar in ett externt antenn. Däremot, kan man göra så på Sierra Wireless.

7

Sv: Modem/Router

Interna radio? Interna antenn menar du väl?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Modem/Router

Klart så. Jag menade inte Rix FM.

9

Sv: Modem/Router

nijo skrev:

Hej

Ok, tack för ditt svar.

Och att låsa mottagningen till en specifik mast går väl inte heller. Jag har riktantenn men som sagt den masten som inte utbyggd till turbo 3g+ är på ca. 800m avstånd så oavsett hur jag ändrar på antennen så tar den ändå in från den masten.

Häls./Niclas


Det bör gå, för operatören att låsa en kund´s modem / utrustning till en viss mast.

Har för mig att Net1 kan göra så i sitt nät.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Modem/Router

Sam skrev:

Jag tror inte detta modem stänger av sitt interna radio när man kopplar in ett externt antenn. Däremot, kan man göra så på Sierra Wireless.

Hittade en liten annons (obs inte min)
http://www.blocket.se/gotland/Mobilt_mo … 10&w=3

Ganska dyr för att vara begagnad. Tycker 750 kr vore ett skäligt pris.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

11

Sv: Modem/Router

"Det bör gå, för operatören att låsa en kunds modem / utrustning till en viss mast

Har för mig att Net1 kan göra så i sitt nät."

På en amerikansk site för cdma finns beskrivet hur man låser till viss mast. Men det förutsätter att man kommer åt parametrar i modemet som vi i Sverige inte får tillgång till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Modem/Router

Ska gå, om tillverkaren vill ge kunderna valuta för pengarna.

Free your mind, and your OS will follow.

13

Sv: Modem/Router

(Stora) Operatörer vill tjäna pengar. Varför skulle de låta kunderna välja mast? Ur deras synvinkel finns det ingen anledning, vad händer om alla (för många) kunder väljer samma mast? Du äger (kanske) ditt modem, var glad för det. Förut ägde Telia alla abbonenters telefoner.

14

Sv: Modem/Router

jonasolof skrev:

"Det bör gå, för operatören att låsa en kunds modem / utrustning till en viss mast

Har för mig att Net1 kan göra så i sitt nät."

På en amerikansk site för cdma finns beskrivet hur man låser till viss mast. Men det förutsätter att man kommer åt parametrar i modemet som vi i Sverige inte får tillgång till.


Ja, men nu menade ju jag att det ska vara operatören som låser modemet mot önskad mast.

Skulle ju vara bra för dem som har Net1 som fast installation, för då vet ju Net1 vilken mast i ett specifikt område som behöver mer kapacitet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.