1 Senaste redigerad av Slasher (2011-12-29 12:42:36)

Tråd: Port forwarding på D-40

Hej
Jag försöker installera UltraVNC på min mammas dator som använder D-40 till internetanslutning. För det måste jag forwarda portarna 5800 och 5900. Jag har gett datorn ett statisk ip-nummer och websurfning och sånt fungerar bra. Jag har också försökt forwarda portarna i web-admin interfaces till D-40 enligt bild. Jag har desperat fyllt på allt jag kunnat tro ska göra någon skillnad men det fungerar ändå inte. Ultravnc säger "Failed to connect to server" och https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 säger att både 5800 och 5900 är stängda. Hur ska man fylla i tabellen? Måste man ha ett source IP och vad ska den vara i så fall?
För övrigt kan jag säga att "manualen" är skapligt värdelös eftersom det bara är screenshots av varje sida i web-interfacet och inga förklaringar vad som ska fyllas i. Måste vara en sommarjobbare som klippte ihop den på en förmiddag.

http://postimage.org/image/6esn108i3/
http://postimage.org/image/6esn108i3/ (verkar som img inte fungerar)

2

Sv: Port forwarding på D-40

Använd TeamViewer istället. Mucho bättre: http://www.teamviewer.com

Du slipper öppna portar, och kan göra mycket mer and VNC.

3

Sv: Port forwarding på D-40

Tackar angående Teamviewer. Fungerade klockrent. Är inte så förtjust normalt att gå igenom företag men i det här fallet när D-40 är obegriplig att ställa in får det duga.

4

Sv: Port forwarding på D-40

Teamviewer är suveränt - även på D-40:an - men det hjälper inte om jag vill öppna portar för att ansluta en separat ATA-box till modemet för att ringa med en tredjeparts (billigare) operatör som man lätt kan göra med D-35:orna. Har försökt kommunicera problemet med tillverkaren i Korea men hittills inte fått något svar. D-40:an upprätthåller därmed sitt rykte som en modemens Pandoras ask !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

5

Sv: Port forwarding på D-40

Vox medievalis skrev:

Teamviewer är suveränt - även på D-40:an - men det hjälper inte om jag vill öppna portar för att ansluta en separat ATA-box till modemet för att ringa med en tredjeparts (billigare) operatör som man lätt kan göra med D-35:orna. Har försökt kommunicera problemet med tillverkaren i Korea men hittills inte fått något svar. D-40:an upprätthåller därmed sitt rykte som en modemens Pandoras ask !



Har haft en del problem med D-40:n och IP-telefoni med annan operatör jag med.

Men då jag aktiverade STUN hos Cellip så fungerar det utan problem.


Din operatör kanske också har en STUN-server ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Port forwarding på D-40

Nix, Phonzo använder inte STUN. På mina båda D-35:or fungerar det utmärkt med Phonzo sedan flera år eftersom det på dessa är mycket enkelt att öppna nödvändiga portar. Problemet är inte akut idag eftersom jag på D-40:an har ett tidigt teleabb. med ICEnet utan minutavgift. När detta så småningom går ut blir tyvärr deras nya teleabb. med minutavgifter inte konkurrenskraftigt längre så då får en (tredje) D-35:a - eller dess efterträdare - ersätta D-40:an. D-40:an är i och för sig väldigt smidig i bilen eller helt mobilt men prestandamässigt är den underlägsen D-35:an på större avstånd från baserna.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810