1

Tråd: TRE SUGER !!!!

Jag har sedan mars ett TRE MAX abonnemang. Jag har fritt synfält och endast 350 m till närmaste mast och signalstyrka på 93-100% men får bara ut en hastighet på mellan 0,6-4mb!! Helt ok enligt tre:s kundtjänst för att masten är så hårt belastad. Jag hade hur bra hastighet som helst första månaderna men nu är det helt åt h%#%¤e!
Och går man ut på hemsidan under driftinformation så står det bara att det är normal hastighet i området. Lurendrejeri enligt mig!
Och inte är det tillräckligt dåligt enligt TRE för att reklamera skiten.
Någon mer som har haft liknande problem med TRE?
Upprörd! Bara att ladda in text tv på svt.se tar en halv evighet!

2

Sv: TRE SUGER !!!!

Har du testat med http://www.speedtest.net samt 5-trådars avancerad mätning på Bredbandskollen.se?

3

Sv: TRE SUGER !!!!

Blandar mig i här

Jag får 1 Mb/s sämre (10 mot 11) nu på morgonen med BBK med 5 trådar än med auto-inställningarna. Beror det på låg belastning. Är dock uppkopplad med två abonnemang mot samma mast.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4

Sv: TRE SUGER !!!!

Sam skrev:

Har du testat med http://www.speedtest.net samt 5-trådars avancerad mätning på Bredbandskollen.se?


Jag har provat båda. Haft dagliga mätningar i ett par veckor för att bevisa hur dåligt det funkar, men det var tydligen helt acceptabla resultat.
Anledningen till att jag valde mobilt för att få billigare internet med högre uppladdning än 1mb, sen var säljaren övertygad om att jag skulle få en bra hastighet pga närheten till masten. Det stämde ju bra till en början....
gjorde en mätning precis nu. 1.57mb ner o 0.11mb upp, segt som sirap....

5

Sv: TRE SUGER !!!!

Det är dom hastigheterna man får beräkna med om masten är hårt belastad, men sen får jag känslan av att operatörerna begränsar lite hur dom vill.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: TRE SUGER !!!!

Det må så vara att man får räkna med så låga hastigheter men då tycker jag också att TRE ska informera sina kunder + eventuella nya kunder om att det är väldigt begränsad hastighet i området. Och inte som det är nu när man tittar på driftkartan så står att man kan få upp till 20mb/sek + att det är normal tillgänglighet. Falsk marknadsföring i mina ögon.
Trodde inte det kunde bli så mycket värre, men senaste veckan så har tillgängligheten varit otroligt dålig alla tider på dygnet. Och idag funkar det o surfa ett par minuter åt gången sen blir det tvärstopp i trafiken i fem tio minuter. Går inte ens att mäta hastigheten..

7

Sv: TRE SUGER !!!!

Är det någon av operatörerna som inte suger? cool

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: TRE SUGER !!!!

Nej, och om dom skulle säga att hastigheten i masten är begränsad så skulle ingen vilja skaffa abonnemang hos dom. Det är extremt falsk marknadsföring tycker jag men tydligen tillåts det.  sad

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: TRE SUGER !!!!

Hej, har precis varit i kontakt med kundtjänsten för TRE. Jag har samma problem med riktigt dålig hastighet och har som bäst kommit upp till precis godkänt när jag testar hos Bredbandskollen. Upp till 32 MBit/s sägs det i reklamen men rent tekniskt är det OK att vara under 1 MBit/s för att det skall vara godkänt hos Tre.
Undrar om de accepterar att köpa en bil med upp till fem växlar men aldrig kommer att ha en chans att få peta in den där fjärde eller femte växeln?
Jag anser detta är falsk varudeklaration som de håller på med.
Frågar man var närmsta mast finns så är svaret att "Det får jag inte upplysa om". Hur skall man kunna optimera om man inte kan se till att ha så fritt som möjligt till masten?

Kundtjänsten har lovat att kontakta mig på måndag och det ser jag fram emot.

Är det någon annnan som fått något vettigt svar från Tre?

10

Sv: TRE SUGER !!!!

har ett e367 som ska klara upp till 16mb/s verkligheten är runt 8mb/s anntar att nätet är Underdimisionerad nät core-routern pallar nog inte med det hårda trycket

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

11

Sv: TRE SUGER !!!!

Av en återförsäljare så fick jag mig berättat att detta är en mer eller mindre uttalad strategi! Som jag fattade det så gällde det alla operatörer.

När man etablerar en ny mast/tjänst på en ort så skruvar man upp allt på max samt ser till att man har bästa utrustningen för att få så många ab. som möjligt. När man sedan fått en bra marknadstäckning och ab'en säljer sig själva så flyttar man delar av utrustningen till nästa mast eftersom det är billigare än att "topp"-utrusta varje mast.

Som han sa, stackars dom i .... nu när man ska lansera 4G där, alla som kör 3G lär få såååå mycket sämre kapacitet/fart nu!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

12

Sv: TRE SUGER !!!!

kommer bli fullt i 4g näten när kunderna uppfatar att det fungerar och att priset går ned

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

13

Sv: TRE SUGER !!!!

StefanSandberg skrev:

Frågar man var närmsta mast finns så är svaret att "Det får jag inte upplysa om". Hur skall man kunna optimera om man inte kan se till att ha så fritt som möjligt till masten?

Kundtjänsten har lovat att kontakta mig på måndag och det ser jag fram emot.

Är det någon annnan som fått något vettigt svar från Tre?

I mina kontakter med tre så har jag fått veta exakt vilka master jag har i närheten och vilket avstånd det är till dom.

14

Sv: TRE SUGER !!!!

Svinto skrev:
StefanSandberg skrev:

Frågar man var närmsta mast finns så är svaret att "Det får jag inte upplysa om". Hur skall man kunna optimera om man inte kan se till att ha så fritt som möjligt till masten?

Kundtjänsten har lovat att kontakta mig på måndag och det ser jag fram emot.

Är det någon annnan som fått något vettigt svar från Tre?

I mina kontakter med tre så har jag fått veta exakt vilka master jag har i närheten och vilket avstånd det är till dom.


Bor du på landet eller i tätort där antennerna sitter på hustak ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.