1

Tråd: Varning för Tele2:s mobila bredband

Jag vill varna för Tele2:s mobila bredband. Jag bor mitt i en stad och deras bredband orkar vanligtvis upp ca 0.2-0.6 Mbit

Nån enstaka gång när den upp i 5-6 Mbit, men endast i nån minut.

Timma efter timma har ägnats åt felsök via deras support, tom. testat mot andra master i staden där jag bor, ändrat mängder med inställningar, testat på olika datorer, bytt router etc.

Tele2 kan inte lösa problemet.

När vi då försökte säga upp abonnemanget svarade de att det enda sättet är att vi "betalar oss ur" bindningstiden. De vägrar att tom. att låta oss byta till bredband via jacket. Nu återstår bara en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

Jag vill härmed varna den som eventuellt tänker byta till Tele2.

2

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Stefan71 skrev:

Jag vill varna för Tele2:s mobila bredband. Jag bor mitt i en stad och deras bredband orkar vanligtvis upp ca 0.2-0.6 Mbit

Nån enstaka gång när den upp i 5-6 Mbit, men endast i nån minut.

Timma efter timma har ägnats åt felsök via deras support, tom. testat mot andra master i staden där jag bor, ändrat mängder med inställningar, testat på olika datorer, bytt router etc.

Tele2 kan inte lösa problemet.

När vi då försökte säga upp abonnemanget svarade de att det enda sättet är att vi "betalar oss ur" bindningstiden. De vägrar att tom. att låta oss byta till bredband via jacket. Nu återstår bara en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

Jag vill härmed varna den som eventuellt tänker byta till Tele2.



Vilken stad gäller det ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

som du skriver det är en av anledningarna att man skall undvika bindningstid.
ingen vits med att teckna det pga ett modem som är värdelöst pga att det är låst till den operatören, för att efter bindningstiden låsa upp det kostar oftast skapligt mycket pengar och tex Telia skulle ha modemet i två veckor enligt deras butik och modemet efter två år inte är värt det heller...

sedan finns andra sätt att låsa upp modemen, men som med vissa nyare modem bara funkar tills modemet blir uppdaterat.


som du skriver, kunderna är låsta bindningstiden ut även om man ångrar sig/inte är nöjd.
varför/därför:
a, beställ virtuellt - pga ökat/lagstadgat öppet köp. via distans köps lagen.
b, funkar det dåligt, klaga direkt, ge operatören EN chans att lösa det, använd sedan ångerrätten direkt om dom inte löser det och låt dom inte älta det tills tiden löper ut som dom oftast försöker med, håll koll på tiden.

Använd kontant surf, funkar det dåligt, välj annan operatör - funkar deras nät dåligt, inga påfyllningar... 0 i bindningstid och inga betalande kunder.

4

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Håller med fullt ut. Här vill jag påstå att det handlar om att det är överbelastat på Tele2:s master. Är det fullt "kickas" användaren från exempelvis turbo 3G till Edge. Har man inställt enbart 3G blir det i stället nästa mast, som om man har otur ligger långt, varvid man får usel täckning. Att det blir platsbrist borde operatörerna inse eftersom de säljer smartphones och modem för fulla muggar samtidigt som de inte uppgraderar sina nät så att dessa smartphones och modem ska få plats i nätet.

5

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Tack för era initierade inlägg, tekniskt är de på en lite för hög nivå för mig som bara är en normalanvändare.  smile Efter vidare diskussioner med Tele2 återstår nu bara en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

Det finns flera aspekter på Tele2:s agerande, en på deras support hävdade att hon skulle få sparken om hon löste oss från bindingstiden, när vi bad att få tala med hennes chef så påstod hon att det också kunde rendera henne sparken. Man undrar verkligen vad Tele2 är för ett företag och hur de egentligen behandlar sina anställda. Det känns inte som ett företag man vill vara kund hos. Av flera orsaker... sad

6

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Jag har äntligen sluppit tele2, har nu fungerande ADSL som leverer precis vad de lovar. Med tele2 (large 16mbit) låg hastigheten på ca 0,5mbit.

Lyckligtvis hade jag ingen bindningstid men det var ändå strul med säga upp abbonemanget. Man måste antingen ringa eller faxa tele2. Ringde, fick vänta 30min i kö, sa att jag ville säga upp abbonemanget och då bröts samtalet. Detta upprepades två gånger till sedan stängde kundservice. Faxade då istället en signerad, skriftlig uppsägning och efter ca 2 veckor fick jag en bekräftelse på min uppsägning.

Måste iofs betala 3 månader till...

7

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Ni som har problem, ni kan väl skriva vilken ort ni har problem i ?


Allt är inte frid och fröjd i Gävle när det gäller Tele2 3G, men telefonen
är låst till GSM-nätet och mitt mobila bredband är låst till 4G.


Topphastigheten jag har kommit upp i med Tele2 3G med E398 är ca 19 Mbit/s nedlänk.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

I mitt fall, Norrhult. Ligger i skogen mellan Växjö och Vetlanda.

9

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Jag har sagt upp mitt mobilabredbands avtal med Tele2 nätet är så segt rena kolan.
Dom anser att 0,5 Mbit är en acceptabel hastighet för ett avtal som är upp till 16 Mbit  mad .
Jag har sett hur deras nät har blivit mer och mer segt sedan jag tecknade avtalet för ca 1 år sedan.
I början så låg jag runt 4-6 Mbit och det var ok för min del.
Nu den senare tiden så har hastigheten sjunkit till horribla 0,5 Mbit det går knappt att jobba hemma i från längre.
Har även en extern antenn men det hjälper inte.
Så nu så har jag tecknat mig på ett 3 Max abbonemang för att se om det är bättre tjoff i deras nät smile .

10

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

thomson69 skrev:

Så nu så har jag tecknat mig på ett 3 Max abbonemang för att se om det är bättre tjoff i deras nät smile .

Vore det inte bättre att testa olika opertörers kontantsurf lösningar istället, så att du kan bättre utvärdera upplevelsen?

Om du har ett olåst modem, så räcker det med att köpa enbart 24 timmars / 1 vecka SIM kort och mata in APN manuellt.

11

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Har 14 dagars try and buy i från 3.
Bor ute på landet så det är lite si och så där med teckningen i från olika opertörer.
Tack för tipset.
Ligger 4 km i från Tele2 masten(2100 Mhz) medan Tre:s mast ligger 3 km i från mig samt att den kör på 900 Mhz bandet så förhoppningsvis ska det bli  bättre täckning smile

12

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Känner mig helt nöjd smile  med bytet till 3, ligger nu på mellan 8-15 mbit i nerladdning och mellan 1,5-3 mbit i uppladdning

13

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Har samma problem som OP. Tele2 Large upp till 16 Mbit men i verkligheten får jag 0,5-0,8 men tillfälliga halvsekundlånga "spikar" på 2,0 Mbit.

Tele2:s kundtjänst tycker det är helt rimligt med 0,5 i hastighet på ett Large-abbonemang. Jag bor ganska centralt i staden (Ljungby) och får bra täckning på ca 50-60%.

Inte låter de mig nedgradera till Small heller. Borde väl likväl kunna få betala för "upp till 6 Mbit" istället för 16 när jag ändå bara får en halv Mbit.

14

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

dansj56 skrev:

Har samma problem som OP. Tele2 Large upp till 16 Mbit men i verkligheten får jag 0,5-0,8 men tillfälliga halvsekundlånga "spikar" på 2,0 Mbit.

Tele2:s kundtjänst tycker det är helt rimligt med 0,5 i hastighet på ett Large-abbonemang. Jag bor ganska centralt i staden (Ljungby) och får bra täckning på ca 50-60%.

Inte låter de mig nedgradera till Small heller. Borde väl likväl kunna få betala för "upp till 6 Mbit" istället för 16 när jag ändå bara får en halv Mbit.

Gör en skriftlig reklammation där du i första hand kräver att dom löser hastighetsproblemen och i andra hand att du endast ska betala vad Small-abonnemanget kostar MEN att du ska få behålla förbrukningsgränsen från ditt Large-abonnemang. Vidare så informerar du dom att om dom inte tillmötesgår dig så har du för avsikt att ta ärendet vidare.

Jag har goda erfarenheter av Tele2's kundservice när man kommer ett steg högre upp i hierarkin så att säga. Om du använder ett korrekt men vänligt språk och skickar reklamationen med gammal hederlig snigelpost så har du goda möjligheter att åtminstone få "halvrätt".

/MmmMagnus

15

Sv: Varning för Tele2:s mobila bredband

Hade själv "Tele2 Large upp till 16 Mbit /s" och fick 1.2Mbit/s när inte nätet var överbelastat vilket det nu är efter lunch runt Karlstad.
Kollade man hastigheten på kvällen kunde det vara mellan 0,1Mbit/s-0,5Mbit/s.
Var för ca 1 år sedan som det började märkas att det segade på kvällen, innan det så var det samma hastighet dygnet runt.
Har Tre nu och är mer än nöjd med hastigheten oavsett när på dygnet man surfar, som dag och natt jämfört med tele2.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max