1

Tråd: Nytt FW på gång till 4GR?

Hej

Som många känner till så har användare med 4GR diverse problem, främst relaterat till brandväggsinställningar, WLAN och internetanslutningsproblem. Ett flertal har även, inklusive undertecknad, fått besked från supporten att Dovado arbetar med en lösning till de problem som framställts, följt av ett avslutat servicedesk ärende.

Det jag, och säkert flera andra, undrar över nu är status på dessa problem. Dvs en uppföljning om lösningar hittats, om uppdateringar är på väg eller om vi helt enkelt ska gilla läget. Har någon svar på detta?

2

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Det finns en stor release på gång. Vi håller på undersöka en ny WLAN drivrutin som har kommit in.

3

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Blir det en julklapp smile

4

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Det ska bli kul!

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

5

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Antingen en julklapp eller en påskägg.

6

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Det är alltid en ny FW på gång till 4GR...   lol

7

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Jo, men inte så ofta med major releases....

8

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Sam skrev:

Det finns en stor release på gång. Vi håller på undersöka en ny WLAN drivrutin som har kommit in.

Skönt och höra att ni jobbar hårt med frågorna, hoppas ni når fram med den.

9

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Rätta mig gärna om jag har fel, men köper jag en produkt så förväntar jag mig att den skall fungera, inte att jag skall få vänta på att den skall fungera.

Nu vet jag ju inte om det stämmer med avslutade ärenden, då jag själv valt att inte öppna ett efter att ha läst andras erfarenheter.

Men om det nu stämmer att man "stänger" ärenden med hävinsning till att det kommer en "ny drivrutin i jul eller påsk" får mig småle en aning.

10

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Borde inte desssa fel har synts om man testat varan ordentligt innan den släpptes, jag menar den är över ett år gammal och det har  en del fel som kommigt och gått bla det med Wlanet så man kan tycka att det borde ha upptäckt innan, eller åtminstone rättats till snabbt efter den kom ut på marknaden.

Själv gav jag upp.

11

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

...och windows behöver aldrig uppdateras...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

12 Senaste redigerad av Sam (2011-12-11 08:44:55)

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

De flesta WLAN problem som vi har haft hittils har varit kopplade till Apple. Deras produkter följer inte WiFi standarden och många router tillverkare är tvungna att återanpassa sitt mjukvara/inställningar för att nöja det senaste iOS produkten.

Ta t.ex iPad 1, som dök upp ett bra tag efter 4GR's lansering. Vi hade inga problem med iPhone 3GS (förutom att deras firmware hade sina begränsingar som löstes senare). Sedan uppgraderade vi WLAN drivare, Apple uppgraderade sitt och då var problemet borta. Då dök upp iPhone 4, iPad 2 och iPhone 4S med något helt annat igen. In the meantime så finns det knappt några problem som inblandar Android, PC eller något annat. Tyvärr är det så att det enda som funkar hundra med Apples produkter är..... Apple WLAN accesspunkter förstås!! Det räcker med att Googla upp "Apple WiFi problems" så förstår man att det är rätt många som har strul.

Nu har vi kunnat återskapa ett problem som inblandar specifiskt iPhone 4/4S (vi har ingen iPad 2) och jobbar intensivt på att förrhoppningsvis lösa det i kommande stora uppgradering.

13

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Ok jag har inte haft det problemet då jag inte äger en iphone produkt,
Utan att trådlösa nätverket har gått ned till ca 2-3 mbit och återkommer när man startar om routern.
Det finns mycket skrivet om  just detta problem?

Jag såg ingen lösning på problemet så jag avecklade den.

14 Senaste redigerad av Sam (2011-12-18 17:18:42)

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Jo, Atheros strulet. Har det då o då själv, men vi har inte fått någon besked om det i dem drivare vi tittar på nu. Det händer bara på nedlänken och inte upplänken, eller hur? Hur ser din WLAN konfig ut? Protocol, MHz, kanal, osv?

15

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Jag vill bara uppmärksamma er på dovado att wifi gäller all hårdvara inte bara apple. Har skapat en tråd om detta.
Wifi slutar att fungera gäller alltså all wifi.

16

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

SMS i E398 vore gott. Starta utebelysningen utan att behöva öppna routern utåt vore bra.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

17

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Sms forward från tex tiny och 3gn till umr, 4gr via api.
Skulla underlätta...

18

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Vi ser inte den funktionen som prio just nu. Great om det går, men annars ingenting superviktigt. Det finns andra grejor som behövs rättas till först, så klart.

19

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Sam skrev:

Vi ser inte den funktionen som prio just nu. Great om det går, men annars ingenting superviktigt. Det finns andra grejor som behövs rättas till först, så klart.

Helt rätt!

20

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Kommer det nya FM-släppet att innehålla stöd för Sierra Wireless 319U?

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

21

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Ja, alla nya Sierra vi la in igår för TINY och 3GN kommer finnas där med.....tror jag! ;-)

22

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Sam skrev:

Ja, alla nya Sierra vi la in igår för TINY och 3GN kommer finnas där med.....tror jag! ;-)


Härligt! smile Ser jag fram emot...När väntas släppet komma?

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

23

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Oklart just nu. Ge oss lite mer tid för att testa de nya hårdvaru drivarna (menar routern, och ej modem) för att säkerställa hur pass stabilare dom är först. Det blir inte i år i alla fall....   wink

24

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Sam skrev:

Oklart just nu. Ge oss lite mer tid för att testa de nya hårdvaru drivarna (menar routern, och ej modem) för att säkerställa hur pass stabilare dom är först. Det blir inte i år i alla fall....   wink

Okej, tack så mycket för infon!

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

25

Sv: Nytt FW på gång till 4GR?

Kommer det komma stöd för Tellstick Duo samt Tres version av Huawei E353 i nästa uppdatering? Är lite av en dealbreaker för mig, om jag ska behålla den eller inte. Tellstick-stödet är mycket viktigt för min del.