1

Tråd: E1750 erfarenheter.

Hej och första inlägget från mej.

Jag köpte ett E1750 modem från dealextreme i höstas. Modemet var inte låst till nån operator och kom med mjukvara 11.126.11.00.B418. På sidan står det "Wave". Hastigheten var typiskt 0,5Mbps upp och 3Mbps ner.
Det fungerade ganska stabilt, men låsningar förekom ett par gånger per vecka. Modemet måste då göras strömlöst för att fungera igen. Ibland var det nödvändigt att koppla in ett annat modem tillfälligt för att få E1750 att fungera. Med 5 meter passiv kabel var spänningen vid dongeln 4,92volt.
Jag uppdaterade mjukvaran till 11.126.13.00.B418. Efter uppdatering fungerade modemet inte så värst bra, det låste sej med några minuters mellanrum. Spänningen med långa usb-kabeln hade sjunkit till 4,65volt. Med kortare kabel fungerade det igen. Hastigheten hade nu stigit till 1,2Mbps upp och 5Mbps ner. Modemet blir nu betydligt varmare än förut. Det fungerar nu några timmar åt gången, sen bröts dataförbindelsen. Led lyser blått, datorn påstår att förbindelsen är uppe men ingen datatrafik är möjlig. Dns, ping, ingenting går ut eller in. Att koppla loss och tillbaka hjälper nån minut eller så. Får dongeln svalna så fungerar det en längre stund igen. Det blir att försöka fixa kylning på nåt sätt och se om det skulle hjälpa.

E1750 är relativt snabb för det låga priset men tyvärr är den ostabil i alla väder.

2

Sv: E1750 erfarenheter.

mina äkta huawei 1750 från tex comviq funkar yberstabilt.
jag kör med 2 - 3 meters grå usb kabel av bättre kvalle med gott resultat.

dx säljer ofta "äkta" som i verkligheten är kopior.
uppdaterar man firmware på kopiorna så blir det oftast strul, men brukar funka ok innan.

Med e1750 fick jag 4,3mbit och 2,3mbit upp tidigare innan 4g drogs igång och hastigheten blev sunkig hos tele2.

3

Sv: E1750 erfarenheter.

Vad är ett äkta Huawei 1750?

Vad skiljer en kopia från en äkta?
Är kopian från en annan tillverkare?


Har ett modem här men vet inte vilken kategori det tillhör.

4

Sv: E1750 erfarenheter.

Jag har inte köpt modem på dx då dom har var dyrare där.
fick tex operatörslåsta e1750 för någon hundring tidigare på andra ställen.

Dx säljer tex andra "äkta" produkter som är kopior, vissa är uppenbara kopior, tex produkt X där org har ett AA batteri, medans dx "orginal" har två AA batterier... dom ser lika ut, även lådan, matar man i senaste firmware i den så brickar man den... vissa andra produkter har gått att uppdatera, men plötsligen har det ej gått med nya beställda...

5

Sv: E1750 erfarenheter.

E1750 från DX hade IMEI och serienummer märkta på plastskalet som inte stämde överens med elektroniken.

6

Sv: E1750 erfarenheter.

sebbe skrev:

E1750 från DX hade IMEI och serienummer märkta på plastskalet som inte stämde överens med elektroniken.

Men tillhör nummer serien huawei som är på elektroniken.

7

Sv: E1750 erfarenheter.

Utan plastskal har E1750 fungerat stabilt i över ett dygn nu. Den blir knappt varm alls.