1

Tråd: TeliaSonera bygger 4G - nästa generations mobilnät

Telia gav tillkänna idag vid lunchtid att de vill ha nästa generationens mobilnät igång vid 2010.

TeliaSonera har fått rikstäckande frekvenstillstånd för 4G för att bygga nästa generations supersnabba mobilnät i Sverige. Det står klart efter att PTS i dag tillkännagivit vinnarna i den avslutade frekvensauktionen. Kommersiell lansering sker under 2010 vilket kommer att ge kunderna uppkopplingshastigheter på över 100 Mbit/sekund.
"“ Vi är självklart mycket glada över denna 4G-licens, säger Håkan Dahlström, chef för Mobilitetstjänster på TeliaSonera i Sverige. Den är framförallt viktigt för våra kunder som nu kommer att få tillgång till ännu snabbare mobilt bredband.

4G-utbyggnaden kommer att ske successivt i Sverige. Ett antal testperioder med utvalda kunder kommer att genomföras och TeliaSonera räknar med att under 2010 kunna erbjuda både privatkunder och företag tjänster i det nya nätet.

"“ Behovet av kapacitet och snabbhet i mobilnäten ökar hela tiden. Jag tror vi kommer att se ännu fler kapacitetskrävande tjänster för underhållning och kommunikation i framtiden. Kunderna vill i allt större utsträckning kunna använda dessa tjänster via en laptop eller en mobiltelefon och oavsett var de befinner sig, säger Håkan Dahlström.

Frekvenstillstånden innebär att TeliaSonera kan bygga ett 4G-nät som är mer än 10 gånger snabbare än dagens mobila nät, och är inte förknippade med några villkor vad gäller utbyggnadstakt eller befolkningstäckning i Sverige.

"“ Vi kommer till att börja med att bygga ut i tätbefolkade områden och företrädesvis i storstäder, säger Håkan Dahlström. Vi räknar med att ha en befolkningstäckning på cirka 60 procent under 2011.

Licensen gäller i 15 år och kostnaden för TeliaSoneras frekvenstillstånd är 563 MSEK för 4 frekvensblock om totalt 2 x 20 Mhz i 2,6 Ghz-bandet. Betalning till PTS sker under andra kvartalet 2008.

I TeliaSoneras delårsrapport januari-mars 2008 upprepades koncernens utsikter för 2008 och kapitalutgifter förväntas uppgå till cirka 15 GSEK 2008, men inkluderar inte priset om 563 MSEK som betalas i den svenska frekvensauktionen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2 Senaste redigerad av Samir (2008-05-08 14:10:06)

Sv: TeliaSonera bygger 4G - nästa generations mobilnät

2.6Ghz....alltså......jag vet inte egentligen. Jag känner mig inte så himla komfy med idén att man ska köra NÅGOT form av mobiltbredband som strålar ovanför det 2.1Ghz bandet. Jag har kört IPWireless (TDD-baserat teknik) när jag var nere i Sydafrika par år sen, och den låg på 2.5Ghz. Det gick inte att använda om man satt innanför ett kontor som hade "line of sight" med basstationen pga tjocka fönsterskivorna. Så fort jag gick ute på balkongen, så var det 100%. När jag var inne, då blev det 0%. Ändå hade modemet en jäkla bra extern antenn och batteri för extra effekt.

Tack o lov att LTE kommer inte funka på 3.4-3.6Ghz bandet för att RADAR funkar på dessa frekvenser. Och alla vet hur RADAR beter sig......den studsar. Ingen penetration där, nej!

Här är modemet jag körde från IPWireless (numera NextWave):  http://www.nextwave.com/WS_TDCDMA_DM

Jag vill ocskå tillägga att bygger man ett nät på ett högre frekvens, då måste man lägga ut mera basstationer ute i fältet eftersom räckvidden blir sämre. Det kommer betydda att nätet kommer kosta skjortan (om inte hela garderoben!) jämfört med dagens 3G. Jag tror att det kommer poppa upp massa pico-celler som dessa att fylla upp alla små döda zoner:  http://www.ubiquisys.com