1 Senaste redigerad av tiny (2011-11-24 14:46:48)

Tråd: Jobbiga problem med Tiny

Kör FW 5.0.13.5510 official (inte operatörslåst) och har två problem som jag behöver hjälp med.

Min AirPort Express indikerar med grönt ljus att den är ansluten korrekt som trådlös klient till Tiny. Genom att koppla in mig via ethernet direkt i AirPort Express kan jag se att den fått rätt IP via Mac adress kontroll genom DHCP. Men den vägrar synas i nätverket när den är inställd på att ansluta till Tiny trådlöst som klient. Varken i nätverket eller som klient i webbgränssnittet för Tiny. Den kommer inte ens upp i AirPort-verktyget. Det är precis som om Tiny ger den rätt IP baserat på Mac-adress men sedan gömmer undan routern och håller den i karantän?

Det är nödvändigt att få den att fungera som trådlös klient så att jag kan använda mig av AirPlay, Airfoil och annat. Det står i changelogen på Dovados hemsida att de fixat AirPlay i äldre firmware än den jag kör just nu, trots det fungerar det inte, och det är extremt jobbigt.

Mitt andra problem är att jag även vill kunna ansluta repeaters så att hela mitt nätverk inte är beroende av en enda liten router med dålig sändare/antenn (dovado tiny). Jag har ett stort nätverk och använder fem trådlösa routers (förutom tiny) av olika märken som alla är anslutna till varandra. Dessa är från Apple samt att vissa kör DD-WRT och det fungerar helt felfritt, men nu när jag tänkt byta internetuppkoppling till uteslutande mobilt bredband kommer jag att vara beroende av Dovado Tiny och om detta inte fungerar får jag slänga ut Dovado Tiny och köra trådbunden uppkoppling ut mot internet. Vet någon hur man bygger ut ett nätverk som baserats på Tiny som nod ut mot internet? Det står bland annat i AirPort-verktyget att det inte går att utöka nätverket när jag markerar det SSID som Tiny sänder ut.

Jag är inte novis inom datorer/nätverk så jag har verkligen försökt länge. Kan det vara så att Dovado låter operatörer blockera möjligheten till att bygga ut nätverket, och att de missat att jag har en icke operatörslåst router men att mjukvaran ändå blockerar möjligheten baserat på vilken operatör jag har på USB-dongeln som jag testat med (den är från 3), eller är det en konstig teori?

Tacksam för svar.

edit:
Jag har nu bestämt mig för att brygga/utöka via kabel istället. Jag gav upp helt enkelt, och får alltså offra en router som får vara ansluten via kabel till Tiny hela tiden för att få ett normalt fungerande trådlöst nätverk. Det fungerar iaf men synd att behöva ha en extra router igång för att få till ett trådlöst nätverk som går att bygga ut.