1 Senaste redigerad av Rejsputte (2011-11-17 22:04:04)

Tråd: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Hej!
Har sedan ett par veckor Telenors 3G-abonnemang 32 mbit/s med Huawei E398 och Dovado Tiny. Upplever bredbandet som tidvis mycket instabilt med plötsliga ”drop outs” och oftast med hastigheter som ligger på som bäst en tredjedel av den maximala teoretiska (32 mbit/s). Bor i villa i Enskede med flera basstationer i närheten.

Bäst resultat, med 77 procent signalstyrka enligt Tinyn, har uppnåtts med modemet upptejpat i ett fönster, som vetter mot den basstationen som inte är närmast, men som har friast sikt.

För att förbättra stabilitet och hastighet köpte jag denna riktantenn:

http://www.webhallen.com/hardvara/11098 … _och_faste

och anslöt den direkt till modemets antenningång via adapter (testat båda ingångarna, vilket är rätt?).

Kan någon förklara för mig varför signalstyrkan då sjunker till 51 procent enligt Tinyn, när antennen placeras i samma fönster, på samma plats, där modemet utan antenn gav 77 procent signalstyrka?
Har även testat antennen på en massa andra platser och även utomhus. Där ger den som bäst 64 procent signalstyrka när den noggrant riktas mot basstationen, som alltså kan iakttas okulärt.

Tacksam för tips om hur antennens funktionssätt kan testas ytterligare innan jag lämnar tillbaks den. Kan man t.ex. lita på uppgiften om modemets signalstyrka som levereras av routern och är denna ett relevant mått på modemets 3G-mottagning för bredbandsändamål?

Tillägg i kväll kl 22 30:

För två timmar sedan kopplade jag ur antennkabeln från modemet. Antennen utomhus, väl inriktad. Modemet inomhus på golvet i ett sovrum. Den åtgärden gav ingen skillnad, vare sig i signalstyrka eller i hastighet. Fortfarande ca 64 procent signal och alltjämt ca 10 mbit/s nedströms, liksom förut, med den dyra antennen, inkopplad och väl inriktad.

Nu packar jag ihop antennen och bär tillbaks den till butiken i morgon.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

2

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

För att testa ntennen bör den kollas med ett annat modem, t ex Sierra, som anluter till huvudantennen. Det kan vara så att det inte uppstår ordentlig kontakt när den yttre antennen anluts.

Poynting gör bra grejor. Fel på entaka ex kanske inte kan uteslutas men Huawei torde ha större felfrekvens. Jag har liknande Poyntingantenn och får den utlovade förstärkningen.

Ett enkelt test vore att öppna antennen och kolla att det är kontakt hela vägen från koaxialkontakt till antenn. Använd ohmmeter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Den antennen är bara för 2170MHz 3G. Förmodligen är det någon annan frekvens som du verkligen kör om det är som så att du får sämre mottagning.

Om du verkligen har ett E398 så kan det vara som så att du får 4G mottagning (men att operatören låser ner hastigeheten till 32/4Mbit datatrafik)

D.v.s. att de låser hastigheten men kör fysiskt på 4G (som är billigare per MB för operatören).

Kolla adaptern om den visar 3G eller 4G.

Kontakta vår support på 08-441 35 30 så kan vi se om vi kan hjälpa dig eller eventuellt byta till en annan antennmodell. Panelantennerna är skitbra eftersom de är små, lättinstallerade och bra förstärkningsfaktor men täcker inte in alla frekvensband så det gäller att få rätt antenn till rätt område.

4

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Hej igen!
Har kollat med Telenor och de uppger att sändningsfrekvensen är 2100 MHz i de celler som betjänar min adress. Där borde väl antennen funka? Dessutom har jag låst modemet i läge "Enbart 3G”, mest för att hindra att det automatisk hoppar över i 2G-läge, vilket hände då och då.

Telenors tekniksupport har också talat om att det är den nedre antenningången på modemet, dvs. den närmast ”gångjärnet", som ska användas.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

5

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

det är det hålet jag kört med

6

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Nu har jag ägnat en eftermiddag åt att testa antennen. Resultaten ger en del ny information, bl.a. att G-man och jag själv ”kört i fel hål” åtminstone om han, liksom jag tar emot 3G på 2100 MHz.

Förutsättningar:

Modemet är anslutet direkt i datorn och signalstyrkan testad via medföljande program (Mobile Partner).
Antennen monterad på en lång käpp, som med ståltråd fästs vid skorstensstegen och så att antennen suttit ca 40 cm ovan skorstenens ovansida och kunnat vridas 360 grader.

Resultat:

UTAN antennen ansluten fås en signal som varierar mellen -103 db och -87 db, beroende på läge i huset.
SAMMA resultat fås med antennen ansluten till den nedre antenningången, dvs. den som är närmast gångjärnet på E398.
MED antennen ansluten i den övre antenningången varierar signalstyrkan mellan -71 och -53 beroende på riktning. Har vridit ca 10-15 grader mellan varje mätning, dvs totalt ett trettiotal mätvärden och antecknat dem på uppritad kompassros. Minst 10 cell-ID identifieras. Modemet tycks uppdatera signalstyrkan ganska snabbt, på mindre än 20 sekunder. Har även testat antennen på balkongen, som ligger i den riktning som på taket av bäst signal. Ungefär samma resultat uppnås där som på taket, dvs. mellan -65 och -55 db beroende på riktning. Signalen varierar dock rätt mycket även i ett och samma antennläge, ca 10 - 15 db, om man mäter flera gånger under ca 5 minuter. 

Slutsatser:

Antennen ger en påtaglig förbättring av signalstyrkan. Den uppgift om signalstyrka i procent som levereras via Dovado Tiny-routern ska man inte lita på. Om den uppdateras alls, så tycks det ske väldigt sällan.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

7

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

den uppdateras när modemet är nerkopplat.

för mig att jag provade båda hålen,
men använde en annan antenn till "fel hål" så kanske förklarade vissa saker, modemet hamnade på bättre plats med den antennen wink

skall prova igen.

8

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

2,7/0,97mbit med yttre hålet, 84ms
0,4/0,08 med det inre, 105ms

12% inre
och 19% med yttre

9

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Hm, inte riktigt säker på vad du mätt och hur du menar, men jag anar att det styrker min slutsats att Tiny-routerns uppgifter om modemets mottagningsförhållanden inte är att lita på. Tycks vara det som först vilseledde mig om antennfunktionen, se mitt första inlägg.

Sen verkar det som att hastigheten på dataöverföringen, i alla fall här, inte korrelerar med signalstyrkan. Ibland är det segt som sirap trots god mottagning, ibland tvärtom. Min ambition har i första hand varit att få en hygglig signal och det tycks vara uppnått nu. Nästa steg blir att mäta hastigheten i Mbit/s med jämna och ojämna mellanrum och upprätta en tabell, där även aktuell signal antecknas för varje mättillfälle.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

10

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

mät vid 1-4am (01:00 till 04:00) då får du äkta länk hastighet,
mellan 15-23 är det oftast för hög belastning för att få konsekventa mätningar.

11

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Har modemet huvudantenn för tx /rx och diversityantenn för endast mottagning?

Om det är så är nästa fråga vilken ingång signalstyrka mäts på

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Hitta följande i en Polsk instruktions pdf.
http://www.huaweidevice.com/worldwide/d … d=NDE0NTI=

http://nowpic.com/images_folder/files/2011-11/5784e518.jpg
(Översättningen har gjorts med Google).

13

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Jag har min Poynting riktantenn (http://www.dustinhome.se/poynting-12dbi … 5010460856) satt i 'övre' eller 'yttre' uttaget. Om jag sätter den i uttaget mer mot mitten av modemet får jag mycket sämre hastighet dock fortfarande bättre än utan antenn.

Jag har däremot ~10 mbit upp och ~8 mbit hem lång stunder vilket jag inte begriper. Alls. sad

14

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Den här verkar intressant Poynting för "landsorts 4G"  (får kolla om jag har 850mhz. Borde vara det...)
http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400819
Nån som sett en ÅF för den? Eller rent av provat en.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

15

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Nu är det nog klarlagt att det är det övre/yttre/mittersta antennuttaget som ska användas och att signalstyrkan är god här.

Problemet med ständiga avbrott och allmän instabilitet, som fortfarande pågår, beror tydligen inte på dålig signalstyrka. Många verkar ha samma strul med detta modem (E398). Teorin om att det beror på överhettning ställer jag mig frågande till. Det har inte blivit bättre med att ha modemet ute.

Telenor felsöker och fixar dom inte till det före jul så blir det ADSL igen här.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

16

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

pererikl skrev:

Nån som sett en ÅF för den?

Dagspris   1.529:- ink.moms
http://www.dagspris.se/PartDetail.aspx?q=p:4226618

ClickOk   1.541:- ink.moms 
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q … 18;c:36180

Data Gubben   1 833:- ink.moms 
http://shop.datagubben.se/se/art/poynti … 00-mhz.php

17

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Uiii...vad dyrt  sad

Jag skulle ju safta på (ca. halva priset):
http://www.lte-infoportal.de/images/sto … Detail.pdf
http://www.lte-infoportal.de/online-sho … te-antenne

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

18

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Micke skrev:

Uiii...vad dyrt  sad

Jag skulle ju safta på (ca. halva priset):
http://www.lte-infoportal.de/images/sto … Detail.pdf
http://www.lte-infoportal.de/online-sho … te-antenne

Notera att Funkwerk-antennen du länkar till levereras utan kablar (de medföljer med Poynting-antennen).

19

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

danielg skrev:

Notera att Funkwerk-antennen du länkar till levereras utan kablar (de medföljer med Poynting-antennen).

UUps...sorry, såg inte det  sad

Med 2x10m kabel blir det ca. en 1000 lapp exkl. frakt för den...
http://www.antennendiscount24.de/epages … 2095760%22

Lite andra intressanta(?) alternativ...
http://www.antennendiscount24.de/epages … 0%20MHz%22

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

20

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Glöm alla antennbekymmer! Mottagningen är god, som mina mätvärden också visar. Så här skriver nu Telenor i svar från teknik support:

"Nätansvarig i området har kontrollerat berörd mast och den visar god statistik, den är
ej ur funktion eller dylikt utan det som gäller i området är en del belastningar som
leder till hastighetsproblem samt blockeringar i nätet.”

Den blockeringen har inneburit en total frånvaro av normal funktion i mitt bredband.

Nu är jag äntligen fri från Telenors mobila bredband, som milt uttryckt är ett dåligt skämt. Det krävdes att jag skrev en ansökan till Allmänna reklamationsnämnden och skickade den till Telenor för påseende. Då lossnade det och jag slapp dem till slut. Vilken lättnad!

Sedan en vecka är jag lycklig användare av ADSL från Glocalnet, som på min adress lovats ge 5-10 Mbit/s. Men 17,3 Mbit/s är sämsta mätvärdet nedströms i många mätningar nu. Anslutningen är stabil och säker. Telenors tjänst (3G-32Mbit/s) gav mig närmast nervsammanbrott med en hastighet som snabbt och ständigt varierade mellan några få kbit och 3-4 Mbit/s. - hela tiden dygnet runt. Full fart och tvärstopp och tvärtom. Men alltid med hög signalstyrka i modemet.

Mobila bredband är inga bredband. De är i bästa fall ett dåligt skämt, i sämsta fall rent bondfångeri, som med Telenor t.ex.!

En del belastning ska väl ett bredband tåla, eller?

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

21

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Om det ej tål belastning så är det ej bredband, delar alla kunder på ett 33,6 modem….

22

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Rejsputte,

Det är bra att du trivs med Glocalnet. Dom ägs av Telenor.

;-)

23

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Jag trivs med en god funktion i mitt bredband. Om sen Glocalnet har koncerngemenskap med Telenor, så stör det inte mig på minsta sätt förstås.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

24

Sv: Hur kan E398 få sämre mottagning med riktantenn än utan?

Det är så skönt att ha ett fungerande bredband (ADSL -24 Mbit). Det är stabilt som förväntat. Inga tvärstopp i filmerna eller musiken, som det ständigt var med Telenors Mobila skit. Helt underbart helt enkelt! Känns som att segla på små fina moln - eller paradiset om man så vill. Förväntad funktion är väl ett annat sätt att uttrycka saken.

Om jag sen flyttar ut på landet, som jag tänkt ett tag, så tar jag kanske mobilfighten igen. Men jag är bättre förberedd då. Om det funkar så där dåligt med mobilt bredband, 5 km från Stureplan, så förstår jag hur himla risigt det kan vara i glesbygden, så jag ska nog mäta siganlstyrkan noga innan jag eventuellt köper det där huset på landet ;-))

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm