126

Sv: Tak på 3Max

DuaneLee skrev:

Ändringen har alltså skett i de abonnemangsspecifika villkoren,
där det från början stod att datamängden var helt fri.
Det ska alltså gälla före deras fair usage policy.

Grejen är att jag har frågat Tre's kundtjänst vid ett tidigare tillfälle var jag kan hitta dom "abonnemangsspecifika villkoren" som dom hänvisar till i sina allmänna villkor. Enligt kundtjänstmedarbetaren så finns det inga såna utan vad dom menar med "abonnemangsspecifika villkor" är vad som står att läsa under resp. abonnemangs produktsida på Tre.se

Och eftersom abonnemangsspecifika villkor "trumfar" dom allmänna villkoren så är det som stod på Tre.se vid tiden för tecknandet som ska gälla. Det bör även nämnas att grundprincipen i avtalslagen föga förvånande är att ett avtal ska hållas.

Till mitt ärende kan jag tillägga att Tre efter ytterligare kontakt prutat från ca. 4800kr för att avsluta abonemanget till att erbjuda mig att säga upp abonnemanget med 3 månaders uppsägningstid fr.o.m. datumet jag första gången var i kontakt med Tre ang. aktuellt ärende. Jag kräver förståss fortfarande att dom ska hålla vad dom lovat.

Hur som helst drar det så att säga ihop sig ....... och jag har efter att ha blivit kontaktad av extern part blivit lovad ersättning för mina kostnader vid. ev tvist.

Jag uppdaterar i ärendet när det finns något att tillägga.

/MmmMagnus

127 Senaste redigerad av GunnarJensen (2012-02-07 17:16:06)

Sv: Tak på 3Max

"abonnemangsspecifika villkoren" måste väl vara det dom annonserar ?
Obegränsad surf med 3Bredband Max
2010-06-16 09:05

Från och med idag surfar 3-kunder obegränsat med 3bredband Max .

Mobiloperatören 3 har slopat den tidigare datagränsen på 20 GB för 3Breband Max.
Nu kan samtliga 3s kunder med 3bredband Max surfa obegränsat.

3Bredband Max är 3s kraftfullaste bredband som stödjer nedladdningar på upp till 16Mbit/s och upplappningar på 4,6 Mbit/s.
3Bredband Max kostar 249 kronor i månaden. Vid köp av 3Bredband Max med 18 månaders bindningstid tillkommer ett modem kostnadsfritt

Källa:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ … ent/425238

och det här:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.327468 … allas-test

"(iii) bestämmelser som finns i andra handlingar som vi hänvisar till i dessa allmänna villkor, t.ex. prislistor"

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Pr … onnemang1/

i den prislista som gäller för mitt abonnemang http://www.tre.se/Global/2011/Prislisto … 110601.pdf står det 
3Bredband Plus = Fri data (5)
3Bredband Max = Fri data (6)

(5). Om användandet överstiger 20 GB/månad förbehåller sig 3 rätten att begränsa accesshastigheten till 200 kbit/s.

(6). Obegränsad surf.

så det finns enligt prislistan ingen som helst begränsning och inte heller någon rätt att begränsa (den rätten har dom bara gett sig själva på 3Bredband Plus och lägre).

128

Sv: Tak på 3Max

GunnarJensen skrev:

"abonnemangsspecifika villkoren" måste väl vara det dom annonserar ?
Obegränsad surf med 3Bredband Max
2010-06-16 09:05

Från och med idag surfar 3-kunder obegränsat med 3bredband Max .

Mobiloperatören 3 har slopat den tidigare datagränsen på 20 GB för 3Breband Max.
Nu kan samtliga 3s kunder med 3bredband Max surfa obegränsat.

3Bredband Max är 3s kraftfullaste bredband som stödjer nedladdningar på upp till 16Mbit/s och upplappningar på 4,6 Mbit/s.
3Bredband Max kostar 249 kronor i månaden. Vid köp av 3Bredband Max med 18 månaders bindningstid tillkommer ett modem kostnadsfritt

Källa:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ … ent/425238

och det här:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.327468 … allas-test

Nej, tidningsartiklar kan definitivt inte anses vara abonnemangsspecifika villkor. Pressreleaser kan förmodligen inte heller anses vara abonnemangsspecifika villkor. Alldeles oavsett så är dina exempel på tok för gamla för att användas i aktuella ärenden. Tjänsten 3Bredband Max har t.ex. ändrats väsentligt på andra punkter sen dess.

Däremot så kan dom förståss anföras som bevis vid ev. rättslig tvist eftersom vi har fri bevisprövning i Sverige men även då är dom nog även i detta fall alldeles för inaktuella med tanke på branschens utvecklingstakt i allmänhet och tjänstens förändringstakt i synnerhet.

I övrigt har du rätt.

/MmmMagnus

129

Sv: Tak på 3Max

GunnarJensen skrev:

"(iii) bestämmelser som finns i andra handlingar som vi hänvisar till i dessa allmänna villkor, t.ex. prislistor"

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Pr … onnemang1/

i den prislista som gäller för mitt abonnemang http://www.tre.se/Global/2011/Prislisto … 110601.pdf står det 
3Bredband Plus = Fri data (5)
3Bredband Max = Fri data (6)

(5). Om användandet överstiger 20 GB/månad förbehåller sig 3 rätten att begränsa accesshastigheten till 200 kbit/s.

(6). Obegränsad surf.

så det finns enligt prislistan ingen som helst begränsning och inte heller någon rätt att begränsa (den rätten har dom bara gett sig själva på 3Bredband Plus och lägre).

Enligt prislistan finns det visst begränsning, dock finstilt. Se "Ingår i abonnemanget (3)" och "3G-data (3)" som gäller för alla abonnemangsformerna.

(3).  Gäller datatrafik inom Sverige och i Tres nät i Danmark. Tre förbehåller sig rätten att vidta åtgärder mot användning av Tres mobila tjänster som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, mycket kraftigt avviker från genomsnittsanvändning, till exempel nedladdning av extremt stora mängder data eller massanrop och liknande till annat abonnemang. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av abonnemanget och användning av Tres tjänster. Om Tre, på grund av användning som strider mot denna klausul, begränsar ditt användande av Tres tjänster, t.ex. genom att begränsa överföringshastigheten, får du automatiskt, vid nästa månadsskifte, full hastighet igen.

130

Sv: Tak på 3Max

MmmMagnus skrev:

Grejen är att jag har frågat Tre's kundtjänst vid ett tidigare tillfälle var jag kan hitta dom "abonnemangsspecifika villkoren" som dom hänvisar till i sina allmänna villkor. Enligt kundtjänstmedarbetaren så finns det inga såna utan vad dom menar med "abonnemangsspecifika villkor" är vad som står att läsa under resp. abonnemangs produktsida på Tre.se

Och eftersom abonnemangsspecifika villkor "trumfar" dom allmänna villkoren så är det som stod på Tre.se vid tiden för tecknandet som ska gälla. Det bör även nämnas att grundprincipen i avtalslagen föga förvånande är att ett avtal ska hållas.

Det förvånar mig inte alls att de på kundtjänsten hänvisar till produksidan för respektive abonnemang. Där har vi tolkningsregeln för dig som konsument, där avtalsvillkor ska tolkas till din fördel. Jag tycker det är självklart att det är precis detta de menar i de allmänna villkoren.

Däremot är det väldigt förvånande att Tre spelar totalt ovetande inför varje reklamation/klagomål. De spelar samma "vi har rätt enligt villkoren"-kort, gång på gång. Precis som du säger, grundprincipen är att avtal ska hållas.

131 Senaste redigerad av ruva (2012-02-16 08:27:42)

Sv: Tak på 3Max

http://translate.google.com/translate?s … t%2F106690

Lite gammal artikel men helt klart att blir det så är detta inget för oss som har mobilt bredband. Vi skulle ju slå i taket på en eftermiddag.

Skulle dock inte förvåna mig om kända bedragarna Hi3G Access AB i framtiden kommer sälja denna TV billigare med abonnemang = stor kampanj för att lura på oss en produkt vi inte kan använda fullt ut (som Telias stympade abonnemang med Spotify om ni kommer ihåg).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

132

Sv: Tak på 3Max

Är inte lika nöjd som kjellorix.

Låste mig ju till Tre i två år för att 3Max var obegränsat (grundlurad kund). Nu har min disk med spel blivit tom så får ladda om allt med Steam och Origin + Games Gate. Kommer ta minst 4 månader med min 70 GB quota och då kan jag inte använda bredbandet till annat.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

133

Sv: Tak på 3Max

Förstår definitivt Ruvas - och andra stortankares - besvikelse över att i viss mån ha blivit lurade ("viss mån" = läs alltid det finstilta i ett avtal !) men långsiktigt är det kanske lika bra att vi den hårda vägen får lära oss att mobila bredband, nästan oavsett frekvensband, aldrig kan leverera de volymer som krävs för frekvent nedladdning av stora spel eller video. Här kommer framtiden att tydligt markera en gräns och skillnad mellan mobila bredbandssystem och fasta linor. Mobila bredband innebär delade och begränsade resurser och kommer säkert i stor utsträckning att kosta rejält per Gb just eftersom tillgängliga frekvenser och bandbredd inte klarar t.ex spelarnas önskemål. Jämför el där ingen leverantör i dag skulle drömma om att leverera "obegränsat antal kWh" till ett fast pris. Krasst uttryckt: utan fast lina inget spel och ingen video/TV i framtiden - det kommer kosta för mycket.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

134 Senaste redigerad av blipmusic (2012-03-27 18:58:16)

Sv: Tak på 3Max

Vox medievalis skrev:

Förstår definitivt Ruvas - och andra stortankares - besvikelse över att i viss mån ha blivit lurade ("viss mån" = läs alltid det finstilta i ett avtal !) men långsiktigt är det kanske lika bra att vi den hårda vägen får lära oss att mobila bredband, nästan oavsett frekvensband, aldrig kan leverera de volymer som krävs för frekvent nedladdning av stora spel eller video. Här kommer framtiden att tydligt markera en gräns och skillnad mellan mobila bredbandssystem och fasta linor. Mobila bredband innebär delade och begränsade resurser och kommer säkert i stor utsträckning att kosta rejält per Gb just eftersom tillgängliga frekvenser och bandbredd inte klarar t.ex spelarnas önskemål. Jämför el där ingen leverantör i dag skulle drömma om att leverera "obegränsat antal kWh" till ett fast pris. Krasst uttryckt: utan fast lina inget spel och ingen video/TV i framtiden - det kommer kosta för mycket.

Jag har inga problem med att förstå att våra mobila nät för tillfället är överbelastade och att operatörer tvingas begränsa bandbredden för att allt ska fungera hyfsat.

Det jag (och jag gissar många andra med mig) *har* problem med är hur operatörer tillåts beskriva sina tjänster. Gäller inte vedertagna definitioner på ord i svenska språket dem? Har de rätt att utlova vad som helst och sedan genom det "finstilta" i efterhand göra nästan vilka ändringar de vill?

Om jag kommer ihåg rätt så tvingades operatörerna exvis sänka den teoretiska hastigheten i reklamen när 7,2 Mbps utlovades som "max" i utbyggda delar av landet. Man kunde nämligen inte ens teoretiskt komma upp i den hastigheten beroende på att felkorrigering krävde ca 1 Mbps (rätta mig gärna om jag kommer ihåg fel).

Om begränsningen helt plötsligt är 50 GB innan hastigheten sänks radikalt så fungerar inte "obegränsat" som beskrivning, eftersom hastigheten i praktiken gör nätet oanvändbart för de flesta användare [EDIT: Jag vet om att de rätt nyligen ändrat beskrivningen]. Det måste finnas någon sorts rationell kongruens mellan finstilt i avtalet och beskrivningen av tjänsten när det handlar om så konkreta detaljer - detaljer som alldeles säkert är de som säljer tjänsten i första hand, dessutom.

Bredband max beskrevs som att det inte fanns begränsningar överhuvudtaget. Det stora problemet är att man jämförde med tjänsten snäppet ner och beskrev den på ett sätt som fick oss kunder att förstå den lägre verkligen var begränsad medan max verkligen var obegränsad. Den lägre tjänstens begränsning var tydlig medan max inte alls hade samma beskrivning (nu hade ju inte heller begränsningen gått in vid den tidpunkten).

Av just den orsaken valde jag och skrev på för max istället för tjänsten med begränsad bandbredd/månad.

Så för mig har det mer att göra med vilka ord (och enligt SAOL/ordböcker vedertagna definitioner av dessa) man får använda i beskrivningen av en tjänst och sedan ha finstilt i avtalet som när som helst kan vända upp och ner på allt.

Jag förstår att lagen uppenbarligen säger annat men det gör det inte mindre problematiskt.

"Jag skrev på och betalade för en Ferrari, fick den levererad, bara för att två månader senare bli tvingad att byta ut den mot en Fiat Pinto utan att få tillbaka mellanskillnaden. Avtalet ändrades så vad kan man göra."

Inte för att det här direkt är ett nytt fenomen.

Det stod 50700-någonting MB "fritt" på min senaste faktura men jag fick inga meddelanden om nådd maxgräns (kanske beror på omvandlingen MB <-> GB, eller vissa marginaler).

Jag skrev på mitt avtal några månader innan begränsningen gick in. Jag har heller inte fått meddelande via slöpost om begränsningen. Kanske för att min användning ansetts för låg för att behöva varna. Behöver ett företag meddela dessa ändringar innan begränsningen sker och i så fall måste det ske via slöpost?

EDIT: Jag kommer förresten ihåg att jag fick hem brev när de ändrade till max 20GB för några år sedan så ibland får man tydligen reda på ändringar i förväg via officiella vägar. Men inte alltid...

EDIT2: Förresten kom jag på att det varit andra problem med mitt nuvarande abonnemang. Det verkar ligga packetshaping (heter det så?) inne för vissa tjänster. Jag testade för ett tag sedan av nostalgi World of Warcraft (jo visst...) och efter kl 17 varje dag steg min latency från 80-150ms ofelbart till över 4000ms (4k ms, 4 sekunder), ibland upp mot 25 (tjugofem) sekunder. Bevisat genom att testa Hotspot Shield (gratis VPN) efter kl 17 som visserligen gav högre latency än om jag spelade innan 17, 300-500ms men skillnaden var markant. Att sätta på Hotspot Shield fungerade ofelbart varje gång. Handlar det om något annat vet jag inte vad det skulle vara.

135

Sv: Tak på 3Max

hade själv 3max utan begränsning (finstilt var utan bergänsning 2 år sedan)...för ca ett brev från någon kundtjänstchef sverige om att det var bergänsning på 70gb för oss som var inne i avtalsperioden och skulle gälla bindnigstiden ut..för nya ab tror jag taket var 50gb/månad..för ca 2 månader sedan ströps linan till 200kb/s innan månaden slut....såg att router stod på 52gb vilket stämmer ganska bra.....ringer till kundtjänst som kopplar mig till avtalsavdelningen som sköter dom bundna avtalskunderna....där förklarade jag att jag inte ville ha deras 3max mer(3 månader innan avtalets slutdatum enl gällande regler) utan ville säga upp avtalet. han undrade varför och jag förklarade då att man har ändrat mina vilkor under en bundet avtalsperiod och strypt till 200kb/s vilket knappt går att surfa på banken utan att det slår ifrån... han förklarade att för oss som hade avtalstid .....så skulle 70gb gälla.....50 var för nya kunder......då jag förklarade för han att anledningen till att jag ine ville vara kund mera pga att dom gjort dessa begränsningar så pustade han i telefonen smile antar att jag inte var den 1:a som sagt upp pga detta...... antar att någon måste ha och våga driva detta mot dom bolag som gör enligt min mening avtalsbrott då man ändrar under avtalets gilltighetstid. vem mer kan göra som dom gör angående ingångna avtal? inte jag i alla fall för då blir jag stämd eller något. fy fn

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

136

Sv: Tak på 3Max

det jag finner irreterande ar att A saljs som obergansad x tid, plotsligen blir det begransat och da dyker abg B upp for dubbla priset som nu ar obegransat...
tradlost internet obegransat har gatt fran under 200 till 400 for samma tjanst via div trurer.
betalar lika mycket nu for gammla obegransade som tidigare, men med granser, vid sammtal med supporten sa hanvisar dom alltid till ett nytt abg som skall vara akta obegransat - och aven det ar nu begransat !
det gar inte att backa till det billiga fd-obegransade da detta har utgatt...
galler inte bara TRE utan dom andra operatorerna.

det ar sattet som operatorerna agerar inte granserna som ar problemet, som jag skrev for flera ar sedan - mobilt bredband kan inte ersatta fast med inga granser finns inte utrymme i etern.

tv sander, en frekvens/kanal manga tittar pa samma sak.
internet sander play tv/manga kanaler/program startade olika tider pa samma frekvensutrymme.
dont add up