1

Tråd: Dubbla antennuttag E398

Jag har ett E398 version C med dubbla antennuttag. Förstår mig inte riktigt på det. Nu har jag en Poynting riktantenn och för stunden har jag ~7 mbit ut och ~9 mbit hem och det begriper jag inte riktigt. Nu har jag antennen i övre uttaget. Undre verkade inte bli bra alls men det kanske var jag som inte undersökte ordentligt.

Är ena sänd och andra mottag? Behöver jag två antenner? 9 mbit ut känns bra, 7 mbit hem dåligt.

Upplys mig! smile

2

Sv: Dubbla antennuttag E398

Jag ska inte svära på att det är så, men så här har i alla fall jag fattat det. Ett antennuttag för 2,6 ghz och ett för 800 MHz. Externa antenner påverkar endast ner-hastighet. Upp-trafiken går på den interna antennen. Har jag rätt?

3

Sv: Dubbla antennuttag E398

Vet någon vilket uttag som är vad?

Och varför har jag olika hastigheter? Om jag hade 10-12 mbit bra mottagning upp borde jag ha.. eh, 40 hem? Idag har jag 6 mbit hem och 12 upp liksom.

4

Sv: Dubbla antennuttag E398

cabasa skrev:

Jag ska inte svära på att det är så, men så här har i alla fall jag fattat det. Ett antennuttag för 2,6 ghz och ett för 800 MHz. Externa antenner påverkar endast ner-hastighet. Upp-trafiken går på den interna antennen. Har jag rätt?

De är MiMo antenner d.v.s. båda är lika (för bästa hastighet bör två yttre antenner användas)
Normalt sätt så räcker en yttre antenn tillsammans med en av de inbyggda antennerna om 4G adapter har någon täckning där den står.

Yttre antenn påverkar även sändning.

5

Sv: Dubbla antennuttag E398

Startade nu om modemet, nu har jag 35 mbit hem och 2 mbit upp.

Hur kan jag, inom 5 minuter, gå från
6 mbit -> 35 mbit hem
12 mbit -> 2 mbit upp

Utan att ändra någonting förutom dra ur sladden till modemet 5 sekunder? smile

Om jag nu har en riktantenn i ena uttaget, använder den antennen för mottagning nu och modemet för mottagning innan? Och vice versa för sändning?

Eller är bara 4G helt vansinnigt löjligt instabilt?

6

Sv: Dubbla antennuttag E398

Hmm, min download gick klart med ~35-40 mbit och sen kollade jag igen fem minuter senare, då har jag återigen en DL på ~8 mbit och upload på ~12.

Använder den antennen för det som pågår mest för stunden? Förstår ingenting.  yikes

7

Sv: Dubbla antennuttag E398

Hur många trådar kör du med bredbandksollen.se?

8

Sv: Dubbla antennuttag E398

Det är inte bara bredbandskollen, har kört lite FTP-tester och dylikt också. Siffrorna stämmer.

9

Sv: Dubbla antennuttag E398

Prova leechftp wink

10

Sv: Dubbla antennuttag E398

Återigen; det handlar INTE om hur jag testar. Jag jobbar till vardags som nätverksnisse och pratar BGP i sömnen. Så; vi kan övergå till att prata om hur det kan vara så här istället? smile

11 Senaste redigerad av sege (2012-03-20 08:16:02)

Sv: Dubbla antennuttag E398

Måste bara tillägga att det fortfarande är så här. Vet inte om det är Telenor som stryper eller vad det är men omstartat modem 40/10 i hastighet ungefär, sen efter några dagar eller bara helt plötsligt är jag nere på 6/10 istället eller dylikt.

Känns knas.

Har jag någon nytta av dubbla antenner förresten? Jag har idag en Poynting riktantenn, funderar på att köpa även en panelantenn och sätta utanför väggen så jag slipper ha modemet hängande i fönstret för att det ska lira...

12

Sv: Dubbla antennuttag E398

sege skrev:

Måste bara tillägga att det fortfarande är så här. Vet inte om det är Telenor som stryper eller vad det är men omstartat modem 40/10 i hastighet ungefär, sen efter några dagar eller bara helt plötsligt är jag nere på 6/10 istället eller dylikt.

Känns knas.

Har jag någon nytta av dubbla antenner förresten? Jag har idag en Poynting riktantenn, funderar på att köpa även en panelantenn och sätta utanför väggen så jag slipper ha modemet hängande i fönstret för att det ska lira...

hej jag har haft liknande problem med telenor jag oxå men då på 3g jag har tidigare haft en pannelantenn och en poynting riktanntenn och hade då dom problemen men har nu skaffat en till poynting och hittat en ny mast och riktat in mig på den och har nu kört 4 dygn utan omstart av router och modem jag tror att masten jag hittat nu inte är alls lika hårt belastad.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

13

Sv: Dubbla antennuttag E398

Du kör dubbla riktantenner i E398 alltså i de båda uttagen? Jag är väldigt sugen på att prova detta.
Hur lång ifrån varandra för antennerna sitta, om de stör varandra på något vis tänkte jag..

14

Sv: Dubbla antennuttag E398

sege skrev:

Du kör dubbla riktantenner i E398 alltså i de båda uttagen? Jag är väldigt sugen på att prova detta.
Hur lång ifrån varandra för antennerna sitta, om de stör varandra på något vis tänkte jag..

jag har antennerna monterade på ett rör som sticker upp 3m över skorstenen den ena sitter horisontalt monterad i toppen och den andra vertikalt monterad 1m under den andra antennen hade dom tätare från början men det va då något mer ostabilt

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

15

Sv: Dubbla antennuttag E398

en fråga?

varför köra horisontalt på ena antennen?
spelar det någon roll om den understa antennen är i så fall horisontal? o inte den övre

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2012-04-08 09:49:27)

Sv: Dubbla antennuttag E398

Jonny skrev:

en fråga?

varför köra horisontalt på ena antennen?
spelar det någon roll om den understa antennen är i så fall horisontal? o inte den övre

jag har läst lite här och där på nätet att man ska montera så bla på communica http://www.communica.se/index.asp?static=antenner det har väl att göra med att dom inte ska störa varandra.

vilken som sitter överst han ingen betydelse.

det viktigaste är att dom sitter med minst en meter avstånd har jag märkt

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

17

Sv: Dubbla antennuttag E398

aha tackar för info

kör med 1 ygi antenn men lutar åt en 12db pointingantennn med

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Dubbla antennuttag E398

Jonny skrev:

aha tackar för info

kör med 1 ygi antenn men lutar åt en 12db pointingantennn med

själv har jag en poynting på 12db gammla modellen och en på 11 db nya.
den nya säljs på kjell & company för 1300 kr så slipper man beställa över nätet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas