1

Tråd: Nätverk vs Hjärnvärk… 4GR vs Tiny

…Bättre att vara på hal is och ha det glatt ÄN att stå i lera och sörja…
Ungefär så är det just nu, kanske någon som är mer kunnig än jag kan ge några tips. Är inte helt övertygad om att min ide’ funkar överhuvudtaget.
Har i dagsläget en 4GR (5.0.5) med fast IP för access utifrån, på den sitter idag en Tellstick och naturligtvis ett modem (E367). I nätverket finns därutöver 6st trådlösa IP kameror som jagar eventuella anstormande banditer och liknande, behöver kanske inte säga att det inte är mitt i City. Sitter också en timer som bryter strömmen till 4GR en gång per dygn för att säkra uppkopplingen som kan vara lite darrig ibland.
Hur som helst, skaffade en TINY till bilen/båten/ATV’n och det funkar fin fint med uppkoppling och stabilitet, tänkte därför sätta en TINY som LAN – WAN till 4GR och använda 4GR till att hantera nätverket inklusive Tellstick och kamerorna och TINY’n mot 3G. MEN jag kan väl säga att mina försök just nu inte är så jätte lyckade eftersom jag vill komma åt kamerorna och Tellstick via TINY’n externt och 4GR via DOVADO appen. Antingen har jag dribblat bort mig i den interna IP/MAC djungeln eller annars så går det helt enkelt inte att få ihop. Om någon orkar läsa ovanstående så är alla tips välkomna…

2

Sv: Nätverk vs Hjärnvärk… 4GR vs Tiny

Du måste öppna "api" portar som används av appen 6*** någonting om jag minns rätt, problemet är att portarna är reserverade både i routern och i appen och går ej att byta.

Men kamerorna ska  funka problemfritt OM:
- dom fasta ip#
- om dom har fasta portar, utan upnp.
- om dom två routrarna har olika subnät.

Isf gör portforward fr yttre router till den gammla.

Eller koppla ihop routrarna på lan sidan med olika lan ip med samma subnät.

3

Sv: Nätverk vs Hjärnvärk… 4GR vs Tiny

port 6435

4

Sv: Nätverk vs Hjärnvärk… 4GR vs Tiny

Lysande! Missade porten, tack för hjälpen!