1

Tråd: Telenor Fri Sur

Fri (Surf)=1. Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 50 GB under de senaste 30 dagarna. 50 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 750 timmar strömmad musik, eller 125 timmar strömmad video.

2 Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video. och detta kallar dom i deras egen reklam (Fri)

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

2

Sv: Telenor Fri Sur

Fri Surf är att betrakta som vilseledande marknadsförin EMM.

3

Sv: Telenor Fri Sur

Nja, som skrivits tidigare,
det är fritt men till slöare speeed.

Tidigare så kostade trafik över gränsen typ 10 - 15:- per MB.

4

Sv: Telenor Fri Sur

Jag har testat Telenor Mobilt Bredband Kontant (289 kr) i 1 mån (har fått mitt 100MBit inkopplat nu så jag behöver inte något mobilt bredband längre) och jag lyckades då ladda ner 150-200 GB på 30 dagar utan problem med farten. Nerladdningen låg på 5Mbit (+/- 1) och uppladdningen på 1,8Mbit (+/- 0,2) enligt bredbandskollen (efter flera tester på olika tider på dygnet under månaden) och det är också vad jag upplevde att det fungerade som.

De som sålde kontaktkortet sa att det var fri surf utan begränsning (om man inte har överdrivet mycket trafik). Men det är viktigt att tänka på att Telenors formulering om fri surf är 10 gånger normalt användande förra året som var ~3,177 GB/mån och då borde gränsen ligga på 31,77 GB/mån. När man används denna mängd trafik har Telenor rätten att sänka hastigheten men det hände iaf inte för mig. Kan tillägga att TRE klippte hastigheten direkt på mobilsurfen jag har via dem när jag kom upp i gränsen på 5 gb/mån, sedan gick det sakta resten av månaden.

Men jag upplever då att JAG hade ganska fri surf via Telenor Mobilt Bredband Kontant.

Men det kan finnas anledningar till att min hastighet inte begränsades, kanske att de hade lite trafik i nätet nära mig? eller kanske för att all trafik över det mobila bredbandet skickades via vpn tunnel (de kanske inte räknar den trafiken?), kanske för att månadskostnaden är 50% högre utan bindningstid och de måste fungera bra för att jag ska betala för flera månader?

5

Sv: Telenor Fri Sur

Jag har passerat 122Gb på 17 dagar och har ingen begränsning än än sålänge med mitt 4G 80mbit fri surf.