1

Tråd: TL-MR3420 och Zte MF820D

Jag har testat ansluta Telias nya 4G sticka men routern kan inte identifiera modemet och ingen bin-fil verkar finnas hos TP-link ännu. Modemet är nedåtkompatibelt med 3G och 2G så om routern kräver annan hårdvara för att köra Lte kan man väl tycka att den skulle kunna växla till 3G-läge. Någon som labbat med detta? Verkar finnas de som sniffat sig fram till egna bin-filer..

2

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Testa nedan länk för att skapa din egna BIN fil

Try using our USB sniffer tool to make bin files for your modem, and see if these bin files help. Here is the download link for the USB sniffer tool.
ftp://tplink:wr641g@ftp.tp-link.com/..._Guide_105.zip

3

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Tack för den, har inte testat ännu men Tp-link kom med en anvisning att via Hyperterminal gå in i modemet och med kommandot AT+ZCDRUN=8 stängde man av ett "auto-mode" och då gick det igång men identifieringen av modemet tog nästan 2 minuter.

Verkar inte lyckas koppla upp i Edge-läge då jag bor lite dåligt till men det kanske hårdstyrs med vilket nummer man ringer (placering i fönstret hjälpte).

Har svarat med mina resultat och hoppas på en liten bin-fil.

Inställningar för communikationen:
Zte Mob broadband at Port (com6)

Bits:115200
Databits: 8
Parity: None
Stopbits:1
Flowcontrol: None

4 Senaste redigerad av JoeLink (2012-01-23 16:45:33)

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Hur gick det? Funkar det även med 4G?
AT+ZCDRUN=8 slår tydligen av flash-driven så att modemet inte visar sig som ett USB-minne.
Så om du fick det att hoppa igång på 3G så kanske det även fungerar med 4G...

5

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Hej! Ja det funkade på 3G och då lär den väl kunna connecta på 4G. Telia kan säkert svara på om det ska vara ett annat uppringningsnummer än *99# eller vad de brukar ha. Här i skogen finns ingen 4G mast så det kan jag inte testa.

6

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Adelante skrev:

Hej! Ja det funkade på 3G och då lär den väl kunna connecta på 4G. Telia kan säkert svara på om det ska vara ett annat uppringningsnummer än *99# eller vad de brukar ha. Här i skogen finns ingen 4G mast så det kan jag inte testa.

Nepp, tyvärr. Routern får IP och DNS på 4G men att att hålla uppe länken fungerar inte. Ser i loggen att ppp lyckas koppla upp sig men så fort man försöker använda länken så går den ner och då försöker routern att koppla upp igen.. Så fortsätter det i oändlighet.

Sätter jag modemet i 3G-only så fungerar det.

Misstänker att det krävs en uppdatering av firmware för att supporta 4G...

7

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Du verkar ha labbat mera än mig, och en 4G-mast nära.  Hade lånat modemet av en som Telia tyckte skulle uppgradera för att få högre fart. De skulle skickat en mast också.. smile

Kanske du skulle kontakta supporten ifall du vill lägga tid på att lösa problemet, jag ringde tom dit då mailsvaren dröjde och de var hjälpsamma. Jag hade laddat ned och körde på juni-firmwaren som de plockade bort från hemsidan då den hade "issues", har du tillgång till den? Verkar inte finnas nåt direkt nytt för routern eller nya modem på supportsidorna..

8 Senaste redigerad av JoeLink (2012-01-25 12:25:32)

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Mailat supporten men inte fått något svar än.
Funderar på att ge mig på OpenWRT istället. Tyvärr supportar inte DD-WRT TL-MR3420 fullt ut än, det hade varit enklare.

Det lär ju ta en helg eller två att få OpenWRT att fungera:-)

9

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Adelante skrev:

Jag hade laddat ned och körde på juni-firmwaren som de plockade bort från hemsidan då den hade "issues", har du tillgång till den? Verkar inte finnas nåt direkt nytt för routern eller nya modem på supportsidorna..

Jag har bara testat med den som finns på deras internationella hemsida. Såg nu att det fanns en ännu senare påhttp://www.tp-link.com.au, 111121,AU. Kanske kan vara värt att testa innan man riskerar att bricka routern med OpenWRT:-)

Det är ingen här som har testat med OpenWRT och fått det att funka med Telia 4G? MF820D är ska vara supportad av openWRT.. http://www.draisberghof.de/usb_modeswit … php?p=4995.

10

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Inget vidare upplyftande svar från TP-links support:

Thank you very much for your email requesting information about our product.
 
I’m really happy to hear that you make the usb modem recognised even though it did no at first.
 
So far as you mentioned the 4G, our company has been working on it recently, 
if you are interested about it, please pay attention to our website.
 
Thank you for your kindness again.
 
If you need any further help, please feel free to let me know.
 
To get technical support more quickly, please go to [url]http://www.tp-link.com/en/support/faq[/url]

11

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Fick ett nytt svar från TP-Link. Ser ju iaf bättre ut:

Thank you very much for your email requesting information about our product.
Sorry TL-MR3420 has compatible problem with 4G modem for the moment. 
Good news is that we have already had plans to make firmware compatible with 4G modem.

12

Sv: TL-MR3420 och Zte MF820D

Hej,
har läst lite om försöken med MF820D, tyvärr är jag novis och förstår inte de flesta uttryck och termer . Mitt telia 4G funkar fint direkt i datorn 25-30 Mbit/s och vill nu kunna köra det i routern.
Adelante skrev: via Hyperterminal gå in i modemet och med kommandot AT+ZCDRUN=8 stängde man av ett "auto-mode" och då gick det igång men identifieringen av modemet tog nästan 2 minuter

Någon som kan ge mig en förklaring hur man går tillväga?
Eller annat tips för att få igång det.