1

Tråd: Mobilt bredband = gummiband

Jag är relativt nybliven mobilt bredbandanvändare, har byggt nytt hus i Karlstad i ett område där det för tillfället inte går att få fiberanslutning och Telia vill ha 30k för att dra in koppartråd...
Vi är aktiva internet användare så vi valde Tre eftersom de verkar vara de som har klart bäst vilkor för större förbrukare av bandbredd. Har haft igång sakerna i drygt tre veckor nu, försökte först använda min gamla D-link DIR-655, men den ville inte prata med Huawei E372 alls, så då köpte jag en Dovado 4GR som på papperet såg ut att vara den bästa...
Är nu utbytt mot en TP-link TL-MR3420, men fortfarande kvarstår en del problem med väldigt instabil och varierande uppkoppling.
När det fungerar som bäst får jag runt 16Mb/s download, som jag antar är begränsningen i Tre's närmaste mast, men tyvärr är det inte ofta den hastigheten håller mer än några minuter, ofta går det väldigt mycket trögare och ibland bryts förbindelsen helt i minuter...
Signalstyrkan varierar enligt routern mellan 40-60%, är det tillräckligt eller kan det vara meningsfullt att sätta upp någon form av extern antenn?
Jag har även felanmält till Tre, för att se om de vet om några störningar i området (Karlstad) eller vad mina problem kan bero på. Ideer och liknande erfarenheter mottages tacksamt.

2 Senaste redigerad av Micke (2011-11-02 09:42:48)

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Hejsan. TP-link TL-MR3420 sparar ju en loggfile!
Kolla där om du ser något märkvärdigt...error...warning...mm.
---> System Tools ---> System Log
Läste någonstans att man kan avmarkera statistiken för att höja stabiliteten.
---> Statistics ---> Disable

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Extern antenn kan säkert hjälp dig med hastigheten(på tres gammla karta visar det upp till 32mbit/s runt karlstad), därimot borde du ha så bra mottagning så det borde inte bryta på grund av signalstyrkan om du har 40-60%.
Tres kartfunktion över täckning har legat nera någon vecka på deras hemsida, jag är lite nyfiken på hur den nya kommer att se ut.
Vad sakta går det när det är som segast(har själv tele2 och det kan gå så segt som 0,1-0,2mbit/s när det är som värst, bor 13km norr om karlstad)?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

4

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Micke skrev:

Hejsan. TP-link TL-MR3420 sparar ju en loggfile!
Kolla där om du ser något märkvärdigt...error...warning...mm.
---> System Tools ---> System Log
Läste någonstans att man kan avmarkera statistiken för att höja stabiliteten.
---> Statistics ---> Disable

Inga konstigheter i syslog, bara en massa DHCP chat.
Statistiken var disablead by default.

5

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Wiklundh skrev:

Extern antenn kan säkert hjälp dig med hastigheten(på tres gammla karta visar det upp till 32mbit/s runt karlstad), därimot borde du ha så bra mottagning så det borde inte bryta på grund av signalstyrkan om du har 40-60%.
Tres kartfunktion över täckning har legat nera någon vecka på deras hemsida, jag är lite nyfiken på hur den nya kommer att se ut.
Vad sakta går det när det är som segast(har själv tele2 och det kan gå så segt som 0,1-0,2mbit/s när det är som värst, bor 13km norr om karlstad)?

När jag frågade i Tre butiken inne i stan så sa de att det var max 16Mb/s här, men att det skulle bli 32Mb/s snart...
Låter inte bra att du också har dålig hastighet, min verkar kunna variera allt mellan 18Mb/s som högst enligt bredbandskollen ner till ingenting... ska mäta lite mer regelbundet och återkomma med det här.

6

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Kör avancerade mätningen upp till höger på bbkollen. Kör 5 trådar.

7

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Umbriel skrev:

När jag frågade i Tre butiken inne i stan så sa de att det var max 16Mb/s här, men att det skulle bli 32Mb/s snart...
Låter inte bra att du också har dålig hastighet, min verkar kunna variera allt mellan 18Mb/s som högst enligt bredbandskollen ner till ingenting... ska mäta lite mer regelbundet och återkomma med det här.


Vet du vart masten med 16Mbit/s står rent fysiskt?
(Har själv sagt upp mitt tele2 abb. för att det är så segt efter lunchtid och jag funderar på att byta till Tre)

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

8

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Umbriel skrev:

Inga konstigheter i syslog, bara en massa DHCP chat.

Grattis...då har du ju i alla fall inte haft några oönskade frånkopplingar som andra routermärken har problem med när det gäller stabilitet!
Stora hastighetsvariationer ingår nog tyvärr mer eller mindre i dagens mobila bredband  hmm

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Wiklundh skrev:
Umbriel skrev:

När jag frågade i Tre butiken inne i stan så sa de att det var max 16Mb/s här, men att det skulle bli 32Mb/s snart...
Låter inte bra att du också har dålig hastighet, min verkar kunna variera allt mellan 18Mb/s som högst enligt bredbandskollen ner till ingenting... ska mäta lite mer regelbundet och återkomma med det här.


Vet du vart masten med 16Mbit/s står rent fysiskt?
(Har själv sagt upp mitt tele2 abb. för att det är så segt efter lunchtid och jag funderar på att byta till Tre)

Jag vet att det finns en mast bara några hundra meter härifrån, men jag vet inte vilka nät som går på den, hur luskar jag ut det?

10

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Ta en titt på "huset" som står vid masten, där brukar det stå vilken operatör det är.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

11

Sv: Mobilt bredband = gummiband

prova att sätt fast modemet i fönstret med tep ,för satt modemet i 3g routern då sjönk signal till 30%

har tepat modemet på en fönster ruta och kopplat in den i routern med en sladd då blev signalen bättre

Dovado Tiny

Signal: 87% förr 30%(3G) E180

mät från tptest 5.13 mb down 0.98 mb up

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

12

Sv: Mobilt bredband = gummiband

roger.eriksson.c skrev:

prova att sätt fast modemet i fönstret med tep ,för satt modemet i 3g routern då sjönk signal till 30%

har tepat modemet på en fönster ruta och kopplat in den i routern med en sladd då blev signalen bättre

Dovado Tiny

Signal: 87% förr 30%(3G) E180

mät från tptest 5.13 mb down 0.98 mb up

Oj det var stor skillnad! Ska genast prova lite olika placering på modemet, tack för tipset!

13

Sv: Mobilt bredband = gummiband

[Mr.T] skrev:

Ta en titt på "huset" som står vid masten, där brukar det stå vilken operatör det är.

Ska ta en tur ut och kolla det nu...

Det finns inget motsvarande den här fina tjänsten i Sverige? (jag bodde som sagt i Norge tills för några veckor sedan)

http://www.finnsenderen.no/search

14

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Jo men sändarkartan togs bort av pts

15 Senaste redigerad av Umbriel (2011-11-09 19:53:04)

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Ok, jag hittade en 3GIS mast här i närheten i alla fall, uppskattningsvis något mindre än 300m från vårt hus. Har flyttat TP-link routern så att den nu står i ett fönster åt det hållet som masten är. Men det verkar inte göra någon större skillnad, ungefär samma signalstyrka, möjligen något bättre ska hålla koll på den ett tag så får vi se. Antar att det inte ska vara någon större riktverkan på modem-pinnen så det spelar ingen roll hur den pekar? Nästa steg är någon typ av extra antenn gissar jag...

16

Sv: Mobilt bredband = gummiband

Hej!!


Prova min config dvs upplåst E367 + MR3420, hade exakt samma problem som du!!



http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3705

Mvh

Claus J