26

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Tomas_L skrev:

var kan plocka HUAWEI E398 på nätet? Jag söker alla inte visar kommer, bara såg på mobile2wifi.co.uk vet inte sann eller falsk


http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:3702440

http://www.prisjakt.nu/search.php?s=huawei%20e398

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

27

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Jag har haft E398 tillsammans med Dovado Tiny i Telenors 32 Mbit 3G-abonneng sedan i oktober och har hela tiden haft stora problem men ständiga nerkopplingar. Har kört TP-test och i stoppen får jag nedströms några få kbit/s i både TCP och UDP, men uppströms i båda fallen 2-3Mbit/s. Har aldrig fått mer än 14 Mbit/s ned, ens när det funkat som bäst.

Trodde först det var dålig mottagning och skaffade en riktantenn (Se min tråd om detta). Men mottagningen är god (-60-50 db) och stabil även när nätet går ner. Skeptisk till att värmealstringen i modemet verkligen är orsaken, även om det faktiskt blir väldigt varmt, går knappt att ta i. Har nämligen testat både med bordduksklämmor och med att placera det utomhus i decembertemperatur - samtidigt - men utan att anslutningen blir det minsta mer stabil.

Om inte Telenor kommer på en lösning mycket fort nu, efter att ha funderat i snart en månad, så skickar jag tillbaks skiten. Får bli ADSL igen.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

28

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Känner med dig! Har du inte fått byta ut modemet? Efter 5 bytta modem så är mitt nästan helt stabilt konstigt nog. tappar anslutningen helt ibland fortfarande men tror nu att det är rautern det är något tjall på för när jag har modemet direkt i datorn går det inte ner alls. Det senaste modemet blir väldigt varmt det också men inte lika jävligt. Som alla andra. Jag har det hör och häpna tom inomhus idag utan någonting för att kyla och det "funkar" orkar inte tjafsa mer nu iaf. Ska försöka byta rautern när det finns bättre alternativ, eller om det går byta till Huawei B593 men det verkar svårt om man har Telenor.
Har blivit lovad kompensation för allt strul men ändå dök en betalningspåminelse upp idag så det blir ett argt samtal imorgon igen tyvärr.

29 Senaste redigerad av pompe90 (2011-12-14 10:57:11)

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

jag har mitt modem ute i kylan inplastad och uppfäst. med en usb kabel på typ 0.5m till Tiny för att sedan skicka via wifi till stationära datorn.

Jag har inte haft något avbrott sen jag fick igång mitt 4G, förra veckan i fredags tror jag. (3G gick ju inte ens att surfa normalt på)

Tankar mellan 4-5mb/s ned och uppar 800kb/s som bäst, just nu ligger min datamängd på 127Gb just nu och känner inga begränsningar heller.

edit-

Kan ju tillägga att för mig är det en stor skillnad iaf att ha modemet nedkylt för att få bättre och stabilare uppkoppling.  wink Kan t.o.m ladda ned i fulla puckar samtidigt som jag spelar, känner inte av att jag fick sämre ping/ms då.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

30 Senaste redigerad av COTN88 (2011-12-14 14:25:43)

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

pompe90 skrev:

jag har mitt modem ute i kylan inplastad och uppfäst. med en usb kabel på typ 0.5m till Tiny för att sedan skicka via wifi till stationära datorn.

Jag har inte haft något avbrott sen jag fick igång mitt 4G, förra veckan i fredags tror jag. (3G gick ju inte ens att surfa normalt på)

Tankar mellan 4-5mb/s ned och uppar 800kb/s som bäst, just nu ligger min datamängd på 127Gb just nu och känner inga begränsningar heller.

edit-

Kan ju tillägga att för mig är det en stor skillnad iaf att ha modemet nedkylt för att få bättre och stabilare uppkoppling.  wink Kan t.o.m ladda ned i fulla puckar samtidigt som jag spelar, känner inte av att jag fick sämre ping/ms då.

Du har haft tur med ditt modem då med tanke på våra problem. Grattis! Längtar som fan efter 4G när jag ser att ditt användande är ungefär lika stort som mitt och att det går så fort/stabilt.

Har kört en stabilitetslogg på mitt sen problemen började och om man ser på det så tappade jag hastighet eller uppkoppling i snitt var 28e minut under belastning med dom tidigare modemen. Med det nya som jag har haft i snart en vecka har jag tappat nätet helt i snitt typ var 29e timme (svårt att räkna på) och det har inträffat även utan belastning mitt i natten t.ex. vilket har fått mig att tro att dom gångerna är det routern (Tiny) som har "kraschat". Ska sägas för den som inte visste att jag har "3G+" hos mig och har i snitt en maxhastighet på 24-29Mbps ner.

Så mitt tipps till dig Rejsputte är att be att få skicka in modemet för byte och under tiden begära ett lånemodem. Du får behålla lånemodemet i 8 veckor. Så byt ut modemet tills det funkar helt enkelt.

31

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Tack COTN88 för sympati! Nej jag har inte blivit erbjuden något utbytesmodem än, men det skulle vara intressant att testa ett. Är lite vilsen om var felet egentligen sitter: basstation-modem-router? Avvaktar tillsvidare besked från Telenor efter reklamation och ett stort antal TP-testprotokoll som jag skickat in. Har dock märkt att omstart av Tinyn (som väl även omstartar modemet?) ibland återupprättar internetanslutningen med fungerande, men halvtaskig hastighet, åtminstone för en stund.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

32

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Rejsputte skrev:

Tack COTN88 för sympati! Nej jag har inte blivit erbjuden något utbytesmodem än, men det skulle vara intressant att testa ett. Är lite vilsen om var felet egentligen sitter: basstation-modem-router? Avvaktar tillsvidare besked från Telenor efter reklamation och ett stort antal TP-testprotokoll som jag skickat in. Har dock märkt att omstart av Tinyn (som väl även omstartar modemet?) ibland återupprättar internetanslutningen med fungerande, men halvtaskig hastighet, åtminstone för en stund.

Nu har jag inte lusläst tråden men har du USB-sladden i mellan modem samt Tiny-routern ?!!   Hela sladden sedan som avstånd mellan pryttlarna !

Om inte så blir det "myrornas krig"......     jag har nu inga problem med överhettning utan allt är stabilt.

Vet du hur långt du är från en mast ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

33

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Skicka gärna till mig med..  agamrozek@gmail.com  smile