1

Tråd: Mitt E398 Huawei överhettar

Hej, har ett E398 4g modem som jag fick av Telenor. Märkte snabbt att det inte var som det skulle. Funkar bra, kommer upp i cirka 5-6Meg/S. Men efter cirka 5-10min nerladdning så stryps hastigheten, droppar ner till 80-100Kb/s. Om jag inte har modemet utomhus, i kylan, då funkar det klockrent.

Samma sak nu när jag testade lira BF3. Funkar bra i början, slutar med att datorn och modem stänger av sig, känner jag på modemet är det extret varmt, så varmt det gör ont att ta i. Vanligt fel eller hjälper det är byta ut detta?

Har:

CD2E398m Ver C
11.335.03.00.422
21.004.02.09.422

Innebär detta att jag har verion 2 av modemet när det finns version 3 ute? Isofundrar man varför telenor skickar ut verison 2 till folk nu, köpte detta för mindre än 3 veckor sedan.

MvH Jonas

2

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Jag har samma modem som dig. Pratade med telenor idag, de skulle skicka ett lånemodem så jag kunde lämna mitt modem till rep. de sa att det kunde vara pga av värmen som det strular.
Antagligen ett kännt problem.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

3

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Jotack, var tvungen att ha det utomhus eller ha en fläkt som blåste på det nonstop för att det skulle fungera. Du kan ju som sagt kolla vilken version du har, sedan verkar det som att det funkar lite bättre om du ställer in det på endast 4g och inte Auto på val av nät.. Men som sagt, jag fick tillbaka mitt utan åtgärd, så valde att retunera hela paketet och får ist den D-Link routern.. Tror den inte kommer ha samma värme problematik

4

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Jag har samma problem med mitt. Måste nog försöka returnera eller laga på något vis. Känns inte hållbart att ha modemet ute, tvivlar på att det överlever vintern.

5

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Vad gäller Huawei E398, vi har laddat ner 1TB några helger (för att stress testa) under/efter sommaren och har märkt att temperaturen lugnar ner sig med tid även om den står och toktankar. Uppkopplingen höll under hela tiden.

ZTE MF820D blir inte lika varm pga större utrymme under skalet.

6

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

~10° över ambient temp för mig, men är ver2

7 Senaste redigerad av COTN88 (2011-11-04 20:34:54)

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Som jag skrev i en annan tråd blir även mitt Huawei E398 tokvarmt och tappar uppkoppling helt under ett par minuter. Jag lämnade in det för lagning och fick ett utbytesmodem idag. Men det är samma fel.

Har nu lagt modemet i en yttre ventilationstrumma till huset där det är konstant luftdrag och hittills är det stabilt. Men det kan ju inte vara meningen att man skall vara tvungen att göra så?

8

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

När jag "Toktankar" så fungerade det som sagt i cirka 5-10 min, sedan blir det varmt och droppar till cirka 5% av hastigheten i cirka 20-30 min, sedan går det upp till cirka 50% av topphastigheten innan den droppade första gången, sen håller den på så med 5 resp 20-30mins inervaller!

9 Senaste redigerad av COTN88 (2011-11-05 13:33:59)

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

En liten uppdatering:

"Toktankat" hela natten för att testa. Kollade loggen nu och modemet har inte tappat hastigheten mer är 4 sek kl 02:46 inatt. Mätte tempen i lufttrumman och det är 7 grader och blåser konstant iom trycket i huset. Det är alltså det som krävs för att få Huawei E398 stabilt. Funderar på hur det blir i sommar sen när det är över 25 grader ute. Vad fan gör jag då?
Jag har försköt få tag på Telenor idag också men det är som vanligt omöjligt. Jag tänker inte acceptera det här iaf.

10 Senaste redigerad av Sam (2011-11-05 15:18:12)

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Det enda man kan göra är att förvänta förbättring i uppföljande hårdvaru modeller. LTE slutar inte med Huawei E398. Den har funnits i över 1 år nu.

Har inte sett en enda klagomål om ZTE MF820D vad gäller värme.

Jag skulle lätt tro att det blir en aning bättre med till exempel E392: http://www.huawei.com/en/about-huawei/n … i-mode.htm

Har sett sånt här med Sierra Wireless's första 21Mbps modem: 306 (kolla Mickes "OMG" lösning), som sedan fixades i 308.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 508#p16508

11

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Hej !

Var inte "överhettningen" ett av huvudskälen till att Tele2 bytte ut de tidiga exemplaren av E398 ?
De som fått dessa fick dem ju gratis utbytta tidigare i höstas.

Borde inte Telenor göra likadant ?!

MVH,
/Erland

.

12

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

TIPS:
I början klämde jag 8 stycken rostfria bordsklämmor på modemet för att undvika de, vid hård belastning, då uppkomna driftstörningarna...det hjälpte...även utan fläkt  lol
http://img3.imageshack.us/img3/4183/s5030296small.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

13

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Har nu blivit lovad ett nytt modem som dom säger inte skall bli överhettat. Återkommer när jag har fått det. Sitter så länge på ett lånemodem och SJÄLVKLART har det samma fel.

14

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Hmm,, kolla vilken version du får av modemet.. om det heter CD3E398 Ver A.. Det skall vara version 3 isof, och enligt Telenor vara bättre mot värmen..

15

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Jag har hårdvaruversion C men tycker min uppkoppling beter sig illa om jag släpper på 'fritt trafik' när jag tankar utan begränsning..

16

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Igår dog modemet helt. Ingen uppkoppling alls. Telenor konstaterade att det är modemet som är trasigt. Så nu ska jag få ett nytt lånemodem mesans mitt modem som redan har blivit bytt en gång är på service och mitt första lånemodem är helt trasigt. Verkar vara bra kvalité  sad

17

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

neXXon skrev:

Hmm,, kolla vilken version du får av modemet.. om det heter CD3E398 Ver A.. Det skall vara version 3 isof, och enligt Telenor vara bättre mot värmen..


Har ett E398 från Tele2, vart ser man om det är CD3E398 Ver A ?


Under locket till SIM-kortet står det: Model: E398u-1

Om det har någon betydelse så har modemet 2 st synliga antennanslutningar också.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Discover skrev:
neXXon skrev:

Hmm,, kolla vilken version du får av modemet.. om det heter CD3E398 Ver A.. Det skall vara version 3 isof, och enligt Telenor vara bättre mot värmen..


Har ett E398 från Tele2, vart ser man om det är CD3E398 Ver A ?


Under locket till SIM-kortet står det: Model: E398u-1

Om det har någon betydelse så har modemet 2 st synliga antennanslutningar också.

Om den har 2 antennanslutningar så borde det vara CD3E398 Ver A. Det sista modemet jag hade som är på service nu var ett sådant och blev ändå överhettat och gick tillslut sönder helt.

Nu fick jag ett Huawei E367 som "lånemodem" när dom lagar mitt. Det klarar inte 4G och jag får betydligt lägre hastighet med 3G än med E398 på exakt samma ställe. MEN DET FUNGERAR!! helt stabilt. Det är riktigt konstigt att ett billigare enklare modem är mer stabilt.

19

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

COTN88 skrev:
Discover skrev:
neXXon skrev:

Hmm,, kolla vilken version du får av modemet.. om det heter CD3E398 Ver A.. Det skall vara version 3 isof, och enligt Telenor vara bättre mot värmen..


Har ett E398 från Tele2, vart ser man om det är CD3E398 Ver A ?


Under locket till SIM-kortet står det: Model: E398u-1

Om det har någon betydelse så har modemet 2 st synliga antennanslutningar också.

Om den har 2 antennanslutningar så borde det vara CD3E398 Ver A. Det sista modemet jag hade som är på service nu var ett sådant och blev ändå överhettat och gick tillslut sönder helt.

Nu fick jag ett Huawei E367 som "lånemodem" när dom lagar mitt. Det klarar inte 4G och jag får betydligt lägre hastighet med 3G än med E398 på exakt samma ställe. MEN DET FUNGERAR!! helt stabilt. Det är riktigt konstigt att ett billigare enklare modem är mer stabilt.


Okej, enligt Expert där jag köpte mitt modem så hade de fått in modemet från Tele2 för bara någon vecka sedan.


Ja, modemet blir varmt, men jag stör mig inte, det går att hålla i handen och jag bränner mig inte.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Discover skrev:
COTN88 skrev:
Discover skrev:

Har ett E398 från Tele2, vart ser man om det är CD3E398 Ver A ?


Under locket till SIM-kortet står det: Model: E398u-1

Om det har någon betydelse så har modemet 2 st synliga antennanslutningar också.

Om den har 2 antennanslutningar så borde det vara CD3E398 Ver A. Det sista modemet jag hade som är på service nu var ett sådant och blev ändå överhettat och gick tillslut sönder helt.

Nu fick jag ett Huawei E367 som "lånemodem" när dom lagar mitt. Det klarar inte 4G och jag får betydligt lägre hastighet med 3G än med E398 på exakt samma ställe. MEN DET FUNGERAR!! helt stabilt. Det är riktigt konstigt att ett billigare enklare modem är mer stabilt.


Okej, enligt Expert där jag köpte mitt modem så hade de fått in modemet från Tele2 för bara någon vecka sedan.


Ja, modemet blir varmt, men jag stör mig inte, det går att hålla i handen och jag bränner mig inte.

Grattis.

Hur hårt har du belastat det?

21

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

COTN88 skrev:
Discover skrev:
COTN88 skrev:

Om den har 2 antennanslutningar så borde det vara CD3E398 Ver A. Det sista modemet jag hade som är på service nu var ett sådant och blev ändå överhettat och gick tillslut sönder helt.

Nu fick jag ett Huawei E367 som "lånemodem" när dom lagar mitt. Det klarar inte 4G och jag får betydligt lägre hastighet med 3G än med E398 på exakt samma ställe. MEN DET FUNGERAR!! helt stabilt. Det är riktigt konstigt att ett billigare enklare modem är mer stabilt.


Okej, enligt Expert där jag köpte mitt modem så hade de fått in modemet från Tele2 för bara någon vecka sedan.


Ja, modemet blir varmt, men jag stör mig inte, det går att hålla i handen och jag bränner mig inte.

Grattis.

Hur hårt har du belastat det?


Efter att ha skickat ca 2 GB till min FTP-server i en hastighet på runt 25 Mbit/s så blev modemet lite varmare än vad det blir då jag "slösurfar" och inte skickar så stora mängder data.

Efter uppladdningen till FTP:n så kopplade jag ner och tog loss modemet från datorn och höll det i handen, det var varmt men inte så varmt som en glödlampa, för en sådan bränner man sig ju på.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

Okej. Jag skulle prova att stresstesta lite mer om jag vore dig så sitter du i samma båt dom oss andra kan jag tänka mig, tyvärr. Det är ett skitmodem, vilket flera har sagt nu. Hoppas telenor (och alla andra för den delen) inser det och byter ut skiten. Har inte hört någon som har problem med ZTE-MF820D som Telia har.

23

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

häng det högt, ute (phun intended)

så håller det sig kallare...

24

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

COTN88 skrev:

Okej. Jag skulle prova att stresstesta lite mer om jag vore dig så sitter du i samma båt dom oss andra kan jag tänka mig, tyvärr. Det är ett skitmodem, vilket flera har sagt nu. Hoppas telenor (och alla andra för den delen) inser det och byter ut skiten. Har inte hört någon som har problem med ZTE-MF820D som Telia har.


Hittills är jag nöjd, dock blir modemet bara varmt vid surf i 4G, 
låser man det till 3G så blir det inte så värst varmt.


Har fått lite info från "radiofolk" på Tele2 angående utbyggnaden av 4G i Gävle, 
och i början på 2012 drar man igång LTE900, modemet blir kanske inte lika varmt då.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: Mitt E398 Huawei överhettar

var kan plocka HUAWEI E398 på nätet? Jag söker alla inte visar kommer, bara såg på mobile2ifi.co.uk vet inte sann eller falsk