1

Tråd: Ny firmware till Vololink, info

Communica.se har lagt upp ny fw som kom i augusti tillVololink 121-126, länk

http://www.communica.se/support.asp?sid … el=5261602

Release notes senaste release:

Issues
#1216 Voice enabled models Caller ID support has been extended to support various ETSE
and DTMF methods. Refer to Telephone configuration for full
set of options.

#1227 All IPsec security proposal has been relaxed in order to increase
compatibility with third party firewall solutions.

#1246 All IPsec proposal configuration now includes Exchange Mode,
Encryption Algorithm, Hashing Algorithm & Diffie-Helman
Group.

#1293 All The user may connect to the product via DNS name rather than
IP address. The default name is “www.router”.

Den sista är lite kul. 

Releaser:

002.011.388 August 21 2011 Software release to manufacture.
002.010.419 January 31 2011 Software release to manufacture.
002.010.369 December 22 2010 Software release to manufacture.
002.010.155 October 07 2010 Software release to manufacture.

En ny modell för europeisk 4G är på g som heter VA127, den är i testfas. Det är inte helt lätt att göra operatörsoberoende router för 4G eftersom operatörerna hittills har låtit tillverkarna anpassa bundled modems till de egna näten.

Vololink bör ha en egen kategori under routrar. Enda router som kör Sierra Wireless hårdvara. Den inneboende motsättningen i Vololinks produktserie, nämligen att man gjorde en nedskalad konsumentprodukt byggd kring hårdvara av proffsstandard reduceras mer och mer. I och med varje fw release blir produkterna allt vassare vilket man också gärna vill se med tanke på prisnivån.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Ny firmware till Vololink, info

jonasolof skrev:

En ny modell för europeisk 4G är på g som heter VA127, den är i testfas.

LTE-modellen kommer heta VA722.

3

Sv: Ny firmware till Vololink, info

Är Vololink så bra att priset är motiverat? För egen del är det snudd på att det är värt pengarna för att få en problemfri internet-uppkoppling. En VA126 verkar ju enligt specifikationen inte helt fel...

4 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-27 16:48:52)

Sv: Ny firmware till Vololink, info

De är bra men har du specifika krav på funktion som går utöver genomsnittskonsumentens kravspec bör du kolla att de funktioner du söker finns med i aktuell fw version.

Tack Daniel G för rätt beteckning på kommande router.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Ny firmware till Vololink, info

Nja, vet inte om jag har högre krav än medel-svensson. Det enda jag är ute efter är en stabil internet-uppkoppling och ett stabilt wlan. Något varken Dovado eller TP-link i kombination med ZTE hittills har kunnat erbjuda...

6

Sv: Ny firmware till Vololink, info

dovado tiny är ensamt om att kunna bryta strömmen till det inkopplade modemet och starta om. Vololink har internt radiokort från Sierra och startar om hela routern om kommunikationen bryts - om jag uppfattat det rätt. Alternativt faller över på wanport dit en till bredbandsförbindelse, fast eller trådlös, kan vara ansluten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Ny firmware till Vololink, info

Ok, tack!

8

Sv: Ny firmware till Vololink, info

danielg skrev:
jonasolof skrev:

En ny modell för europeisk 4G är på g som heter VA127, den är i testfas.

LTE-modellen kommer heta VA722.

Sorry det var jag som Lurade Jonasolof på namnet. Den har internt hos oss gått under benämningen VA127 eftersom vi ursprungligen inte hade fått veta modellnumret. Ibland är fingrarna snabbare än hjärnan  wink
Men det är helt korrekt att den kommer att heta VA722 (art.nr: VA722-S-Europe).


torstigtiger skrev:

Nja, vet inte om jag har högre krav än medel-svensson. Det enda jag är ute efter är en stabil internet-uppkoppling och ett stabilt wlan. Något varken Dovado eller TP-link i kombination med ZTE hittills har kunnat erbjuda...

Tyvärr går våra kära operatörer mot billigare och billigare 3G/4G prylar... Driftsäkerheten för stå tillbaka för lägsta pris. En stor 3G/4G lågpristillverkare hade som svar till oss när när vi tyckte att deras router inte höll måttet i form av driftsäkert "No you don't understand this is not a problem the customer will turn off the router after every use anyway". Vilket säger lite om hur man specar driftsäkerhet i sina produkter lol

Driftsäkerheten brukar inte vara ett stort problem för hemanvändarna men kan vara väldigt irriterande  om man måste starta om prylarna hela tiden. Jag vet själv hur glada vi är på kontoret när vår WLAN-router (dyrare modell från välkänd hemmaroutertillverkare) för gäster ALLTID är nere och måste startas om när någon väl skall använda den. Massor av roliga funktioner (typ fräck LCD display m.m.) men urusel driftsäkerhet.

Vololink har inte så jättemånga roliga finesser och funktioner (till mitt och Jonasolofs stora förtret  tongue ) men de är bra byggkvalitet och väldigt driftsäkra. Många av våra kunder som tidigare körde rena industriroutrar har valt dessa för användning i betalterminaler, Digital Signage lösningar m.m. D.v.s. där prylarna bara skall stå och gå hela tiden.

jonasolof skrev:

Det är inte helt lätt att göra operatörsoberoende router för 4G eftersom operatörerna hittills har låtit tillverkarna anpassa bundled modems till de egna näten.

Jonasolof har helt rätt i att det är extra knepigt operatörsoberoende 4G-prylar eftersom olika länder har olika frekvenser. bara här i Sverige blir det minst 4st 4G frekvenser (om man slår ihop operatörerna). 800, 900, 1800, 2600. För närvarande  2600 och 800. Till det kommer frekvenserna i andra länder.  Våra stackars antenntillverkare sliter sina gråa hår för att fixa rundstrålande multibandsanter (som dessutom måste klara fallback till 2170) med god förstärking.

9 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-28 18:10:32)

Sv: Ny firmware till Vololink, info

Med tanke på hur hiskligt mycket frekvenser det blir med både 3G och 4G var det lite kul att se att Sierra har ett radiokort med skilda antennutgångar för 3G och 4G, ett par för vardera. För en fast installation är saken enkel eftersom man ansluter till det som är närmast och detta är känt. Fast korkade Telia vill inte låta en veta om modemet kopplat upp på 800 eller 2600. Varför kan eller vill de inte leverera den infon?? Den är ju ytterst väsentlig i den mån kontakt för anslutning av extern antenn finns.

Hur var det nu? vilka möjligheter har Vololink att återuppliva en förbindelse som gått ned? Bara slå över till WAN-porten eller starta om helt eller delvis?

Själv har jag kopplat en timer till min adsl router på landet så den stängs av några minuter varje natt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Ny firmware till Vololink, info

jonasolof skrev:

Med tanke på hur hiskligt mycket frekvenser det blir med både 3G och 4G var det lite kul att se att Sierra har ett radiokort med skilda antennutgångar för 3G och 4G, ett par för vardera.

Jag vet inte hur den nya Sierra-modulen har sina antennuttgångar konfigurerade. Den skall ha 3st men vad som är vad vet jag inte. Om de lyckas splitta 3G/4G så skulle det lösa många antennproblem. Vad jag har hört är det fortfarande bara 2 antenner dock.
Modulen har bl.a. GPS så det kan vara att en av dem är för GPS eller att de är mjukvarumässigt konfigurerbara.

Sierra har ett kommando för att kolla vilken 3G frekvens man verkligen kör på. Vet inte om det är samma på nya 4G modulerna. Funkar i alla fall på 3G moduler i Vololink och typ 319U. API:erna i 4G modulen skall vara lite annorlunda så det kanske är borta/annat numera.

jonasolof skrev:

Hur var det nu? vilka möjligheter har Vololink att återuppliva en förbindelse som gått ned? Bara slå över till WAN-porten eller starta om helt eller delvis?

Den kan göra massor av roliga tester. Grundläggande brukar vara UNGEFÄR som nedanstående:
1. Har PPP uppkoppling på 3G + kan pinga minst 1 av IP adresserna = OK kör som vanligt

2. Har PPP uppkoppling på 3G + status OK från modulen men kan inte pinga = Byter till WAN och återkopplar när det går att pinga på 3G.

3. 3G Täckning + status OK från modul men Ingen PPP uppkoppling = Återansluter PPP (kopplar till WAN under tiden)

4. Ingen 3G täckning eller felstatus från modul = Startar om modul via power cykle av radio + eventuellt power cykle av hela routern om problemet kvarstår.

5. Hängning av router = Watch dog chip detekterar att data i en minnescell inte uppdaterad varje sekund vilket resulterar i hård reset/power cykel av router

11

Sv: Ny firmware till Vololink, info

Johan skrev tidigare om problemet med rundstrålande antenner för 4G som måste klara olika 4G frekvenser och "som dessutom måste klara fallback till 2170".

Med fallback avses att modulen går över till 3G på 2100 Mhz bandet (övre ände 2170 MHz) om 4G inte presterar. Så antennen måste klara både 3G och 4G. Blir mycket fraktalteknik där, jämför antennen på iphone 4 (S) som är en fraktalantenn även om den inte behöver klara 4G ännu. Kanske dom kan hitta på en fraktalantenn som ser ut som en liten julgran och kan hänga framme vid vindrutan som en sån där luktgran...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Ny firmware till Vololink, info

jonasolof skrev:

Johan skrev tidigare om problemet med rundstrålande antenner för 4G som måste klara olika 4G frekvenser och "som dessutom måste klara fallback till 2170".

Med fallback avses att modulen går över till 3G på 2100 Mhz bandet (övre ände 2170 MHz) om 4G inte presterar. Så antennen måste klara både 3G och 4G. Blir mycket fraktalteknik där, jämför antennen på iphone 4 (S) som är en fraktalantenn även om den inte behöver klara 4G ännu. Kanske dom kan hitta på en fraktalantenn som ser ut som en liten julgran och kan hänga framme vid vindrutan som en sån där luktgran...

Hahaha... lol Du har helt rätt där.
Jag har samples på "glasspinneantenner" från Panorama som klarar alla 2G/3G/4G frekvenser men de se precis som du säger ut som julgranar invändigt. På utsidan (plastskalet) ser de ut som ett 20 cm högt och 10cm brett Windsurfingsegel. De ger helt klart en ny touch till varje router man monterar dem på.

Bisarra saker men de är tyvärr så de måste se ut för att fixa allt.

Jag undrar om D-Link och Huaweis 4G antenner verkligen är specade för alla banden...

En av de saker som gjort att Vololink VA722 dröjer är bl.a. problemet att hitta "rimligt" billiga antenner som stödjer 2170, 2600, 800, 900 och 1800MHz.

13

Sv: Ny firmware till Vololink, info

Det är ett väldigt långtgående krav att en router ska ha mobilantenner som klarar alla 3G och 4G frekvenser, i synnerhet som frekvenserna inte är jämna multiplar som ju 450, 900 och 1800 är. Som kund skulle jag klart nöja mig med att montera antenn efter behov, huvudsaken är att antennen är effektiv. Roaming med fritt val mellan alla operatörer i Sverige och resten av europa dröjer, det hinner komma nya generationer av routrar tills dess. Fraktaltekniken är dessutom under utveckling, den är bara femtonår gammal när det gäller tillämpning på antenner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.