1

Tråd: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Börjar tappa modet... Kör (tyvärr) ett ZTE MF680 med Tre. Funkar bra i min 4GR, men där tappar routern WLAN:et gång på gång. Modemet fungerar halvt om halvt i min TP-Link 3420 men WLAN:et går klockrent.

Vad göra!? Är det så surt att det bara är att skaffa ett annat modem? Förslag i sådana fall?

2 Senaste redigerad av Sam (2011-10-25 18:23:25)

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

- Vad har du för firmware på din 4GR?
- Vad är det för trådlösa nätverkskort modeller du har som strular?
- Hur ofta tappas WLAN?
- Använder du power saving på WLAN eller kör du full power?

3

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

-Använder senaste firmwaren 5.0.12? Har gjort alla saker som factory reset etc.
-Atheros AR9825, sitter i en HP-flipflop
-Problemet är att jag inte kan ansluta till WLAN:et när jag startar datorn, SSID:t finns, men det går ej att ansluta.
-Ingen power saving

4 Senaste redigerad av Sam (2011-10-25 18:45:08)

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

torstigtiger skrev:

-Problemet är att jag inte kan ansluta till WLAN:et när jag startar datorn, SSID:t finns, men det går ej att ansluta.

Plocka bort den insparade trådlösa profilen från Windows och lägg in den igen.

http://www.home-network-help.com/delete … twork.html

5

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Hm, det tricket är tyvärr redan provat. Tror du tex att ett E372 skulle fungera bättre med 4GR:n. Har fått för mig att MF680 är ett skitmodem som pajar allt? Inga fräscha drivrutiner osv...

6

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Vänta, vill fixa en grej åt taget.

Du har problem att koppla upp med WLAN.

- Är det bara på den datorn eller alla?
- Har du provat välja andra någon annan kanal?
- Har du kollat om du har matat in rätt lösenord?

Sorry för alla frågor, men nånting stämmer inte.

Angående MF680, vi väntar fortfarande på drivrutiner där.

7

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Inte bara min, frugans HP-flipflop krånglar också, har provat olika kanaler, olika frekvens mm. Lösenord och SSID är inga konstigheter. Det fungerar uteslutande bäst på kanal 9, auto bgn, 20 mhz. Försöker jag med full fart fungerar ingenting, vilket det faktiskt gör med TP-linken.

8

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

och bara i "b/g" läge?

9

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Sam skrev:

och bara i "b/g" läge?

Fungerar ibland i N-läge, 20 MHz, då kommer anslutningsproblemen.

10

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Antar usb skarv mellan modem å router?
Placerade långt från varandra?

Blir betydligt stabilare för mig.
Jag kör N + e398 + usb skarv, rocksolid ännu med 4gr.

11

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

1 meter skarv.

12

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Borde räcka....

Jag bytt till realtek wifi usb adaptrar, blev stabilare, värt $15…

13 Senaste redigerad av Sam (2011-10-25 21:01:13)

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Här är en bra shtick http://www.kjell.com/?item=68798

14

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Inte meningen att lägga mig i men att behöva byta wlankort för att routern strular? Skojar ni med stackarn?

Men men, till saken nu när jag fått uttrycka min förvåning över dumheterna ovan. Varför hör du inte av dig till Tre torstigtiger? Det borde inte vara speciellt svårt att få dom att byta ut modemet till ett E372. Dom slutade ju själva med ZTE till förmån för Huawei av en anledning. Dessutom har du ju rimligen garanti på modemet. Bara du framför dina krav på rätt sätt så ska du nog kunna få modemet utbytt. E372 fungerar i.a.f. bra med MR3420. Men huruvida ett ev. E372 löser dina/4GR's wlanproblem ska jag låta vara osagt, det är nog Sam bättre lämpad att svara på.

Men kontakta Tre ffs!

/MmmMagnus

15

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Jag bytte tex från intel wifi till realtek pga att intel inte har fixat en stabil drivrutin till sitt pluttidutt.

Det går nämligen att skicka malformed data till dom som
A, körs i datorn som program.
B, blåskärmar
C, wlan krashar

Då första versionen av routern skickade skräpdata/datapaket av fel storlek så lyckades routern krasha datorn.

Om det är dovados fel kan disskuteras, men jag anser att nissen som kodade intels driver åtminstonde kunnat adderat
If len(data) > 1500
Eller dyligt och dumpat/rensat datat innan man petar in det i ram minnet som annars skriver över saker i minnet.

16

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Jag skiter i "vems fel" det är och hade inte för avsikt att basha Dovado och/eller Sam. Tycker bara att det är absurt att råda någon att köpa nytt wlankort för att en router inte fungerar som utlovat. I vilken annan bransch skulle sånt godtas?

Appropå chipset-tillverkare är det lite lattjo när en del bestämt hävdar att Realtek är skräp medans andra rekommenderar dom.

/MmmMagnus

17

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

MmmMagnus skrev:

Inte meningen att lägga mig i men att behöva byta wlankort för att routern strular? Skojar ni med stackarn?

Men men, till saken nu när jag fått uttrycka min förvåning över dumheterna ovan. Varför hör du inte av dig till Tre torstigtiger? Det borde inte vara speciellt svårt att få dom att byta ut modemet till ett E372. Dom slutade ju själva med ZTE till förmån för Huawei av en anledning. Dessutom har du ju rimligen garanti på modemet. Bara du framför dina krav på rätt sätt så ska du nog kunna få modemet utbytt. E372 fungerar i.a.f. bra med MR3420. Men huruvida ett ev. E372 löser dina/4GR's wlanproblem ska jag låta vara osagt, det är nog Sam bättre lämpad att svara på.

Men kontakta Tre ffs!

/MmmMagnus

Oh, jag har talat med Tre, på alla möjliga vis. Framförallt framhållit att de själva insett att MF680 inte var så bra... Mitt förslag till dem var att låta mig testa ett E372. De kunde sträcka sig så lång som att ge mig lite rabatt på räkningen så att jag kunde casha ett i butik. Själv tyckte jag att det var en sämre idé, så jag har låtit saken bero, är inte så sugen på att lägga ut ännu mer pengar innan jag vet att saker fungerar... Hm, garanti, funderar på att bråka lite på nytt.

18

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

G-Man skrev:

Borde räcka....

Jag bytt till realtek wifi usb adaptrar, blev stabilare, värt $15…

Att ha en lös sticka i datorn är icke något alternativ. Skaffade en dator med inbyggt WLAN av en anledning...  tongue

19 Senaste redigerad av Sam (2011-10-26 05:18:10)

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Jag har samma Atheros AR9825, med senaste drivare. Vilken drivrutin har du?

http://img339.imageshack.us/img339/4148/atherosj.png

http://www.atheros.cz/atheros-wireless- … p;system=5

20

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Sam skrev:

Jag har samma Atheros AR9825, med senaste drivare. Vilken drivrutin har du?

Sitter på jobbet nu, får kolla upp det när jag kommer hem. Enligt vad jag kan komma ihåg, så kan det vara så att min är äldre. Känslan av att vara en n00b kommer vara total om det är så enkelt...

21

Sv: 2 dåliga routers eller 1 värdelöst modem?

Det är tyvärr nånting som Windows uppdaterar inte per automatik. Jag fick leta själv efter den. Undrar bara varför ingenting har hänt sedan ett år tillbaka vad gäller en nyare version.