1

Tråd: IP-telefoni över 4G

Finns det några här som har erfarenheter av IP-telefoni över 4G och kan delge sina erfarenheter?

Jag kör idag IP-telefoni över ADSL hos Bredbandsbolaget men funderar på att ersätta ADSL-abonnemanget med 4G under förutsättning att det går att få IP-telefoni att fungera.

Funderar i första hand på ett "Bredband stor" abonnemang hos Telenor.

Tacksam för svar.

2

Sv: IP-telefoni över 4G

Allt beror på om operatören tillåter IP-telefoni. Rent tekniskmässigt är det en superbra trådlös teknik för IP telefoni, men som sagt är det helt upp till operatörerna. Jag antar att du menar SIP trafik och inte Skype?

3

Sv: IP-telefoni över 4G

Tack för ditt svar.

Ja, jag menar SIP. Telenor säger att dom inte spärrar någon trafik (jag har uttryckligen frågat om dom spärrar IP-telefoni) och att man får en publik ip. Finns det något ytterligare som man bör kolla upp?

Är det några telefonadaptrar som fungerar bättre än andra? Har tittat på t.ex Cisco PAP2.

4

Sv: IP-telefoni över 4G

Kör du 4G, då bör du få ett publik IP address som ska underlätta transmission av SIP telefoni. Om Telenor har inga problem, då borde det inte spela någon större roll vad det är för hårdvara du använder för SIP trafik. Hur kopplar du din Cisco mot 4G nätet? Genom router?

5

Sv: IP-telefoni över 4G

Ja, via router. Antingen den Dlink  DWR-923 som följer med Telenors "Bredband stor" eller en Dovado Tiny som jag har.

Kan man få IP-telefoni att fungera med NAT/Port-forwarding?

6

Sv: IP-telefoni över 4G

blir bättre ljud om du kör med tex sip dect, samt du slipper extra prylar OM du inte behöver analoga pstn telefoner - isf kör med pap2 eller annan sip adapter.

finns routrar med "pap2" inbyggt.
men dom måste även stödja 4G, vilket inte är så "vanligt" ännu.

7

Sv: IP-telefoni över 4G

ja, sip funkar med nat.
men kan behövas lite portar osv, lite beroende på router osv.

8

Sv: IP-telefoni över 4G

Tänk på att DECT fungerar på 2400MHz......  ;-)

9

Sv: IP-telefoni över 4G

UPNP brukar lösa det, om det ens behövs. Många av dagens SIP klienter funkar bra med NAT traversal tack vare SIP servern.

10

Sv: IP-telefoni över 4G

upnp tycker jag funkar dåligt med sip... blir instabilt pga att vissa routrar/utrustning måste startas i viss ordning, och om man tappar anslutningen blir det missmatch.
men jag hatar ivf upnp sedan länge, s mask hål i brandväggarna...

11

Sv: IP-telefoni över 4G

Håller med (ang. säkerhets aspekten). Det är som att köra "DMZ", fast inte det riktiga DMZ (eget VLAN port).

KA: OM du har problem med att SIP trafiken funkar inte åt båda håll, DÅ kan du titta på att öppna portar; annars låt bli tills dess.

12

Sv: IP-telefoni över 4G

Tack för era svar, de uppskattas!

Kan ni även rekommendera någon pålitlig ip-telefonileverantör?

13

Sv: IP-telefoni över 4G

http://www.phonzo.se/

14

Sv: IP-telefoni över 4G

KA skrev:

Tack för era svar, de uppskattas!

Kan ni även rekommendera någon pålitlig ip-telefonileverantör?

Jag kör Cellip över Telenor 3G sedan ett par år efter att ha provat ett antal olika SIP-providers. Mycket nöjd! Cellip funkar även bra i Android-telefoner med Sipdroid alternativt med inbyggda stödet i CyanogenMod 7. Man kan även ta emot fax till Cellip-numret som sedan kommer som en PDF till sin E-post om man nu värderar det. De har även ett brett stöd för olika Codecs, och man kan köpa förkonfigurerad utrustning av dom eller använda sin egen.

15

Sv: IP-telefoni över 4G

cellip, funkat ypperligt - MEN dom är dyra att ringa med jämfört med tex billiga mobilleverantörer - att skryta med att vara billigare än TELIA betyder inget.

billigast är nog giganet, ingen abonnemangsavgift eller samtals avgift - SUPER ljud - men funkar bara mellan deras telefoner och kräver hög bandbredd.

16

Sv: IP-telefoni över 4G

G-Man skrev:

cellip, funkat ypperligt - MEN dom är dyra att ringa med jämfört med tex billiga mobilleverantörer - att skryta med att vara billigare än TELIA betyder inget.

billigast är nog giganet, ingen abonnemangsavgift eller samtals avgift - SUPER ljud - men funkar bara mellan deras telefoner och kräver hög bandbredd.



Har du kollat in Cellip Netto ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: IP-telefoni över 4G


Då har du haft tur.

Jag gillar dem inte... driftstörningar, usel support och sedan tar de bort inlägg på sin Facebooksida när man påpekar problem.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: IP-telefoni över 4G

Vi har kört IP telefoni över 4G sedan juli 2010, först med Telia via en MacMini och numera över Tele2 via en Dovado 4GR. Vi har totalt 12 anknytningar. Vi tycker det fungerar klockrent, även om det ibland (någon gång i veckan) blir lite problem med "robotröst".
Vi kör WX3 men hade tidigare CellIP.

19

Sv: IP-telefoni över 4G

Telefonsamtal över 4G med Cellip fungerar utmärkt ihop med Dovado Tiny.


Testade att ringa från Cellip till Comviq.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: IP-telefoni över 4G

Jag kör Phonzo på mitt huvudnummer hemma, samt ytterligare ett nummer för fax. Allt går genom Tele2s 4G och E398 som sitter på en Dovado Tiny.  Faxnumret får jag inte så ofta anledning att testa, men telefonin funkar perfekt under 4G. Med undantag för allmänna driftproblem. Under 3G rekomenderar jag inte siptelefoni på någoit nummer du vill använda smärtfritt.
Tele2 har en mobil hemtelefoni för 69 kr per månad, med en Huaweiburk. Jag kör sen sån spärrad till 2G-nätet. Smidigt.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

21

Sv: IP-telefoni över 4G

Ljungdahl skrev:

Jag kör Phonzo på mitt huvudnummer hemma, samt ytterligare ett nummer för fax. Allt går genom Tele2s 4G och E398 som sitter på en Dovado Tiny.  Faxnumret får jag inte så ofta anledning att testa, men telefonin funkar perfekt under 4G. Med undantag för allmänna driftproblem. Under 3G rekomenderar jag inte siptelefoni på någoit nummer du vill använda smärtfritt.
Tele2 har en mobil hemtelefoni för 69 kr per månad, med en Huaweiburk. Jag kör sen sån spärrad till 2G-nätet. Smidigt.

Jag kör har kört med phonzo över 3Max i någon månad utan problem.

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean