1

Tråd: Svarstid, fördröjning, ping

Godkväll!

Har tittat runt lite i forumet här under dan i samband med att försöka förstå mig på vad en 4G uppkoppling skulle innebära...
Jag har pratat en del med en försäljare på Telenor som är kass på att svara och får inte reda på nåt vettigt.

I alla fall tänkte jag fråga och se om jag får svar;

I dagsläget så har jag en kass uppkoppling på nån gammal koppartråd, långt ifrån någon central. Får som bäst kanske 5-6Mbps ner och 0,5 upp. Jag spelar en hel del spel, och brukar pinga 35-50ms inom landet, 50-80 till servrar i england, frankrike, tyskland etc.
Hursomhelst så är det viktigt för mig att hålla svarstiden nere, helst lägre än vad jag har nu.

Så frågan är väl - hur kan man vänta sig att en 4G uppkoppling funkar i detta avseende? Jag befinner mig i Göteborgs utkant, precis innanför gränsen för 4G täckningen enligt Telenors karta.

Enligt Telenorförsäljaren jag pratat med så ska det inte vara nån skillnad på fördröjning mellan 3G och 4G uppkoppling, vilket verkar gå emot allt jag läst.

Fördelarna med uppkopplingen jag har nu är att det är hyfsat stabilt, obegränsat och inte väderkänsligt.

Tackar för svar!

2

Sv: Svarstid, fördröjning, ping

Du kan läsa mer om det och se några demo på http://www.dovado.com/4G

3

Sv: Svarstid, fördröjning, ping

Om jag förstått saken rätt (jag har ingen 4G själv) så ska ping vara betydligt bättre på 4G än på 3G. 4G ska ha ping-tider i klass med ADSL.

Tänk dock på att även om du har ett 4G abonnemang så kan du få 3G uppkoppling om din 4G täckning är dålig... Och då är du tillbaka på 3G ping som kan variera från 60-70 till flera hundra ms.
Det brukar dock gå att ställa in i uppkopplingsprogramvaran eller ev. router att man vill ha 4G uppkoppling only. Men frågan är som sagt om din 4G täckning är tillräckligt bra om du befinner dig i utkanten av täckningsområdet.

Det är i princip omöjligt att svara på hur 4G kommer att fungera hos dig utan att prova först. Ett råd är att inte teckna något abonnemang om du inte har möjlighet att ångra det inom en viss tid ifall det inte funkar som planerat.

4

Sv: Svarstid, fördröjning, ping

svenix skrev:

... Och då är du tillbaka på 3G ping som kan variera från 60-70 till flera hundra ms.

Jag hade i går 1700ms i ping på 4G abonnemang som hoppat över på 3g.
Nu har jag 170 i ping

Addera sedan trafigmängds gränserna.

5

Sv: Svarstid, fördröjning, ping

Tack för svaren smile

Jag har också uppfattat det som att det är jämförbart med ADSL om allting funkar som det ska. Vi får väl se om det gör det.

6

Sv: Svarstid, fördröjning, ping

G-Man, vad pingar du för IP? 170ms är mycket.

7

Sv: Svarstid, fördröjning, ping

Sam skrev:

G-Man, vad pingar du för IP? 170ms är mycket.

Speedtest,
170 &1700ms.
Speedtest sparade ens ej testet i listan.

Även provat med ping"app" mot tele2 mejlbox mfl ip adresser.

Är helt enkelt så tror jag atg t2's nät i området är riktigt sunkit efter dom höjt masterna - klåpare som monterat tillbaka prylarna.

Håller på och provar 398 & 4gr