1

Tråd: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Hej
Jag fick hem min Galaxy Z i förrgår. Jag har redan ett mobilt bredband med Glocalnet.
Jag har testat att surfa med Wi-Fi på olika kursställen. Men varför går det inte att koppla Galaxyns USB sladd till mitt USB-mobila modem och surfa?
Man kan ju koppla datorn till telefonen och glatt surfa på?
Jag har letat och letat efter någon förklaring....är det ingen som gjort en aps(?) med den funktionen? Varför skall jag ha surf på två ställen?

StaffanK, glad senior (med hemsidan www.vernissage.nu)

2

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Telefonen kan inte snacka med modemet.
Men om du sätter upp en 3g router som delar ut nätet från modet så har du löst det.

t.ex. dovado tiny.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Hej
Tack för Ditt svar.
Jo, jag har sett att det finns batteridrivna små routers som man kan ha i fickan. Men när kommer det något litet "uppkopplingsprogram" inne i telefonen, som gör att telefonen hittar mitt USB-modem?
Är det den passande aps som fattas?

StaffanK

4

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

StaffanK skrev:

Hej
Tack för Ditt svar.
Jo, jag har sett att det finns batteridrivna små routers som man kan ha i fickan. Men när kommer det något litet "uppkopplingsprogram" inne i telefonen, som gör att telefonen hittar mitt USB-modem?
Är det den passande aps som fattas?

StaffanK

Grejen är ju också att telefonen har redan "modem" inbyggt.
Sen funkar inte OS'et i telefonen med modem produkterna som är gjorda för windows, linux, osx.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Om du rootar och lägger in eget os så kan du skapa det du önskar OM du själv klarar att fixa koden.

Kontentan är som andreas skrev, nej det finns inget stöd.
usb porten måste även stödja att vara A på usb.

6

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Hej igen
Ja, som Andreas skrev att min telefon har ju ett modem.....redan...
Så, jag skulle gå den andra vägen och skaffa ett surfabonemang föt telefonen
och sedan koppla telefonen till datorn och surfa på telefonen?
För jag borde ju inte ha två surfabonemang?

Men kanske blir detta mitt "problem"  oftare belyst och någon hittar på en aps(?)
som kopplar ihop ett mobilt modem(aktivt) med en telefon som har ett inaktivt modem.
Eller så skulle jag skaffa en (dyr) bärbar router....

Många tack och hälsningar
StaffanK

7

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Galaxyn borde klara att vara router för omgivningen eftersom iphone klarar det. Osannolikt att någon lägger ned tid på en så avig lösning som att ansluta ett usb modem till en smartphone som ju redan har en bra modemfunktion. Det enda skulle vara för att använda usb modemets möjlighet till extern antenn om sådan möjlighet finns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Senare android klarar att agera AP wifi.

Duger inte wifi?

9

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Hej igen
Ja, jag kan surfa de gånger jag är i närheten av Wi-Fi trådlöst...

En helt annan fråga om att surfa, vet någon om det skall gå att läsa/titta på Pdf-filer när jag surfar runt med min Galaxy Z?  Måste jag ladda ner nåfon Pdf-läsare?
Kan jag spara Pdf-filer och sedan läsa dem i telefonen?

Många tack
StaffanK

10

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Ja det går ayt läsa pdof.
Finns läsare i market om du söker på pdf

11

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

StaffanK:
Varför skaffar du dig inte bara ett data abonemang till din telefon så att du kan använda det interna modemet.
Istället kan du avsluta abonemanget till det externa modemet och använda telefonen som wifi-hotspot när det behövs.

Två eller tre flugor i en smäll alltså..
3G anslutning i telefonen, data anslutning till datorn (via wifi hotspot) och en räkning mindre att betala med färre prylar som inte funkar!

Ps.
Jag använder aldrig min wifi på telefonen. Obegränsad 3G surf så ser jag inte nyttan med att leta wifi spots jämt och logga in och hålla på. det påfrestar bara mina nerver!

12 Senaste redigerad av StaffanK (2011-10-28 18:54:57)

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Hej igen
Ja,  jag är lite avig, faktiskt, jämt tvärt om, så att säja...det har jag varit jämt...
Nu har jag en fråga igen så att säja omvänt...
Min lilla dotter har en surf-telefon, Iphone och hon kopplar sin dator till den, som många gör har jag nu förstått.
Men jag tänkte ...kan jag göra tvärt om så att min uppkopplade dator kan forma/göra en Wi-fi...hotspot(?)
Så att när jag är hemma i lugn och ro, kan, med hjälp av datorn, koppla upp mej och surfa ut på telefonen?
Min dotter hade frågat en bekant...att det skulle gå...

En följdfråga se ovan om... att måste min lilla dotter koppla sin Iphone till datorn eller kan telefonen göra en hotspot(?) som hon kan komma åt via trådlöst i sin dator(bärbar Sony)?

StaffanK,

13

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Ja, det går att göra "åt båda hållen" men det är definitivt lättare att göra det från telefonen och dela till datorn!
Det enda negativa med det är att du drar slut på telefonens batteri förhållandevis snabbt.
Med datorn behövs speciella inställningar som för ovana (vanliga) användare är knepiga att förstå sig på...

14

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Att använda sin iPhone som hotspot är hur simpelt som helst.
Inställningar -> Internetdelning -> sätt ett lösenord och slå på

Sen ansluter man bara från datorn till iphonen trådlöst via wlan. Wlanet har telefonens namn. (T.ex Lottas iPhone)

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

15

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

StaffanK skrev:

Hej igen
Ja,  jag är lite avig, faktiskt, jämt tvärt om, så att säja...det har jag varit jämt...
Nu har jag en fråga igen så att säja omvänt...
Min lilla dotter har en surf-telefon, Iphone och hon kopplar sin dator till den, som många gör har jag nu förstått.
Men jag tänkte ...kan jag göra tvärt om så att min uppkopplade dator kan forma/göra en Wi-fi...hotspot(?)
Så att när jag är hemma i lugn och ro, kan, med hjälp av datorn, koppla upp mej och surfa ut på telefonen?
Min dotter hade frågat en bekant...att det skulle gå...

En följdfråga se ovan om... att måste min lilla dotter koppla sin Iphone till datorn eller kan telefonen göra en hotspot(?) som hon kan komma åt via trådlöst i sin dator(bärbar Sony)?

StaffanK,

Det går lätt att göra datorn till hotspot om du har windows 7 och anslutet wifikort eller usb anlutet wifikort. Ladda ned Connectify. Jag kör min Sony vaio som hotspot åt andra ibland.

Det är inte alla operatörer som tillåter att iphone går som hotpot. Det funkar t ex med svenska telia för mig men inte belgiska mobistar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Android har enkel wifi hotspot std, men är fånen operatörslåst så kan det vara borttaget.
Eller men har tex ericsson som kör stenålder android.

Välj
Settings/wireless../tethering&portable hotspot/välj USB eller wifi.

Funkar kanoners, men äter batteri wink

Tack

17

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

I iphonen så kan hotspotfunktionen finnas men försvinna om man sätter. Ett simkort från en operatör som nte medger tethering. Då hör det till saken att operatören Mobistar är den officiella importören av iphone till Belgien så de har tydligen fått sin vilja igenom. Min telefon är olåst men köpt hos Mobistar så jag har problemet. Vet inte om även andra olåsta telefoner skulle drabbas om man stoppar i Mobistar sim.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Koppla Galaxy Z direkt till mobilt bredbandsmodem?

Var det här en tråd för iPhööne eller för Android Galaxy Z?