1

Tråd: Gateway eller...

Hej
Jag har precis skaffat mobilt bredband från Telenor som funkar kanon(2,5Mbit/sek) efter norrlands kusten.
Nu tänkte jag att jag skulle ordna så dom övriga datorerna i hemmet också får ta del i det mobila bredbandet.Har fram till nu kört ADSL med router.
Men vad ska man använda nu? Jag vill inte köra trådlöst till dom övriga datorerna.Kan nån av er tala om vad jag kan använda för"teknik" och vilket märke på prylarna.
Modemet är ett USB modem med simkort.
GlobeSurfer Icon 2 USB-3G HSDPA 7.2.
Om det kan vara nån hjälp så kör jag med Windows XP.
Tacksam för svar!

2

Sv: Gateway eller...

Hej Nolangi,

Det här borde hjälpa dig:  http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … o-umr.html

3

Sv: Gateway eller...

Jaa titta...Du är en pärla.
Tack!

4

Sv: Gateway eller...

Hemma så har jag en dator som modemet sitter på, den datorn agerar router och på så vis får alla andra datorer med anternet kabel internet.
Dock så skulle jag gärna göra det trådlöst, funderar på om det fungerar med ett trådlöst nätverkskort med tanke på att det fungerar via sladd.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5 Senaste redigerad av Samir (2008-06-08 09:09:34)

Sv: Gateway eller...

Om du har ett trådlöskort eller WLAN i datorn, då kommer du bara kunna köra AdHoc WLAN, och inte i Infrastruktur läge. Det betyder att du bara kan dela ut till en användare åt gången. Däremot, om du har förvandlat din dator till en router, då kan du koppla upp en befintlig WLAN accesspunkt och dela ut så.

Själv så tycker jag att det bara tar extra tid och är ganska opraktiskt med tanke på att du måste ha huvuddatorn på hela tiden och den ska köra problemfritt. Det verkar vara lite "overkill" för en lösning som egentligen kräver väldigt lite för att åstadkomma samma resultat med en router som är designad för just mobilabredbands USB anslutningar och tar väldigt lite plats samt drar mindre el än en hel dator.

Vi får inte glömma att en sån router också har 4 LAN portar, så du slipper ha datorn, switchen och WLAN accesspunkten (samt en jäkla massa adaptrar och sladdar överallt!) på hela tiden för att göra samma jobb som routern klarar av.

Alltså, det beror helt på vad dina krav är, förstås. Jag vill kunna slänga min 3G USB router (Dovado UMR) in i väskan/bilen varje gång vi skall ut nånstans med våra datorer och PSP (sommarstugan, båten, etc).

Overkill.