1

Tråd: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Hej!
Som jag tidigare snackat om här på forumet håller jag fortfarande på att bygga mitt lilla projekt.
Jag har nu kommit några steg längre. Nog om det nu. Hör gärna av er om ni är intresserade av min Über_overkill-landet-server med låg budget och som har mycket mer kraft än jag någonsin skulle egentligen behöva ute på landet. Men grymt kul och helt lärorikt när allt kommer omkring.

Min fråga:
Jag vill avaktivera modemets CD funktion så att det enda som exponeras mot datorn är Modemet och dess kommunikations interface.
Jag har kopplat upp mot det via Putty men det vanliga AT^U2DIAG=0 funkar inte.
Vet någon av er här hur man för avaktiverar CD funktionen helt och hållet?

2

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Googla: modeswitch

3

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Hej Sam och tack för ditt snabba svar!

Det ordet jag glömde i min fråga var permanent.
Jag vill alltså att modemet helt "glömmer bort" att den har en virtuell CD funktion. Om jag inte har förstått usb_modeswitch scriptet så ställer det bara om modemet vid varje start/aktivering/i pluggning vilket alltså inte är tillräckligt för att det skall fungera för mig.

Jag vill använda modemet i Vmware ESXi 4.1 och det kräver att enheten redan är switchad för att ens känna igen den och kunna göra en passthrough till en virtuell maskin.

4

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

*bump*

Ingen som har någon koll? - Snälla!

5

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Det enda jag sett på andra forum är att det inte är möjligt.

När jag (sällan) använder modemet i min laptop med Linux kör jag Sakis3g (googla)

6

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Kan du inte låsa den porten till just den virtuella maskinen?

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

7

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Niska skrev:

Kan du inte låsa den porten till just den virtuella maskinen?


Noupe, inte vad jag vet.
Jag tycker också det borde fungera men vet inte hur man går i så fall. - Kan du göra det på din ESXi version?
Som det är nu hittar ju ESXi maskinen en CD och låser sig vid det och gör inte en usb_modeswitch som det borde göras för att se modemet.

Sakis3G fungerar att använda på vanliga användar maskiner men inte för mitt syfte i ESXi

8

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Kontakta modem fabrk och fråga efter firmware som saknar det.
Jag fick det efter lite babbel, 

Annars får man köpa dyra highend modem

9

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

Jag skulle vilja göra samma sak med mitt E398-modem. Lyckades med ett gammalt E220 så jag kunde använda det i ESXi men verkar stört omöjligt med E398.

Alla små hårdvaror överallt ska bekämpas, in med allt virtuellt bara. smile

10

Sv: Huawei E367 - Avaktivera Virtuell CD permanent

sege skrev:

Alla små hårdvaror överallt ska bekämpas, in med allt virtuellt bara. smile

+1

Jag önskar att jag kunde virtualisera min riktade AP och 8portars Switch också...