1

Tråd: Tre-s Strul idag

Nu är det ca:50 min seda jag öppnade Tre-s driftinformations sida och den visar normal tillgänglighet, längst ner på sidan kan man se vilka län som har störningar, den har laddat störnings information en gång utan att visa några län med störningar och har nu börjat att ladda om igen.
Detta tyder jag som att dom har sådana stora problem att dom inte vet hur omfattande det är, och dom är väldigt dåliga att komma med in information.

2

Sv: Tre-s Strul idag

Jag har inte lyckats få upp den sidan. Nätet va nere när jag kom hem strax efter tre.

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

3

Sv: Tre-s Strul idag

Har ni läst Aftonbladet?

4

Sv: Tre-s Strul idag

Står ingenting matnyttigt som inte står på tre's sida.
Smidigt att man ska behöva rycka simkortet för att kunna ringa nödsamtal...

Tur man bara kör 3 för mobilt bredband.

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

5

Sv: Tre-s Strul idag

Tre visar sin kompetens i nätbyggnad wink

6

Sv: Tre-s Strul idag

Tyvärr så är de inte ensamma. Inte så längesedan Telia stod med skägget i brevlådan...

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

7 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-09-27 18:28:58)

Sv: Tre-s Strul idag

Routerns logg skvallrade om att det gick ner vid 15-snåret här i nordvästra storstockholm. Innan jag såg på nätet att dom hade driftstörningar lyckades jag koppla upp några gånger. Signal 25% och svindlande 0,8/0,1 Mbps. Men det var oanvändbart ändå eftersom det kopplade upp/ner hela tiden. Tur att jag har kvar mitt Tele2 abonnemang som är inne på sina tre uppsägningsmånader. Det verkar dock som att Tele2 möjligen fått massa tillfälliga kunder nu under Tre's driftstörningar eftersom Tele2's uppkoppling bara mäktade med 1,5/0,6 Mbps mot normala. 7-8/1,2 Mbps.

Tror det är dags att ta fram min high powered wlan adapter och kolla om någon granne är snäll nog att köra oskyddat alt. wepskyddat  smile

/MmmMagnus

8

Sv: Tre-s Strul idag

Jag har inte märkt någonting idag varken i Telenors eller Tres nät.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

9

Sv: Tre-s Strul idag

Här i sthlm ligger det nere fortfarande

10

Sv: Tre-s Strul idag

Nu kunde jag koppla upp mig, tidigare när det strulade fick jag upp ett r i connect manager samt ett fönster att roaming kunde ge extra kostnader.
R-et är borta nu antar att det hade med felet att göra

11

Sv: Tre-s Strul idag

G-Man skrev:

Tre visar sin kompetens i nätbyggnad wink


Vart finns "gillaknappen" ?


Problem i en växel och i stort sett hela Sverige får problem om man ringer / surfar med 3.

Ibland tjänar man inget på att bygga för klent / snåla.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12 Senaste redigerad av G-Man (2011-09-27 21:56:37)

Sv: Tre-s Strul idag

Discover skrev:
G-Man skrev:

Tre visar sin kompetens i nätbyggnad wink


Vart finns "gillaknappen" ?


Problem i en växel och i stort sett hela Sverige får problem om man ringer / surfar med 3.

Ibland tjänar man inget på att bygga för klent / snåla.

Tummetott knappen wink
Eller menar du nylle-bok knappen

Även tex ftelia har skapat farlig centrelacering både för analog och mobil tele.
Låga krav från pts/politiker…

13

Sv: Tre-s Strul idag

Tycker att 3 har skitbra information på facebook och twitter om störningar. Ta en titt på 3s logg på facebook och möts av idi*ter som tror att 3 är dom ända med störningar. Ska ha vart strömförsörjningen till 3s 48-voltssystem som kajkade ihop.

Saker går sönder, så är det bara. Sen hade man ju kunnat hoppats på att det fanns mer reservkraft och att det fanns mer än en driftcentral som driver i princip hela Sverige, men det har väl ingen operatör. Är iaf glad att de har fixat det och gått ut med så tydlig info på fb!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Tre-s Strul idag

Det störde mig nåt otroligt, favebook och twitter är inte första stället man går in på efter och letar driftinfo.
Mellan 16 . 17 så fick man inte fram någonting när man klickade på driftkartan på tres hemsida, denna har de dessutom gömt längst under kunderservice, på Tele2.se ligger den längst ned på hemsidan.
Igår förlorade de en del intäckter.

15

Sv: Tre-s Strul idag

Efter ha läst vad Erik Hörnfeldt sagt om det driftavbrottet så tycks de ha garderat sig bra när det kommer till power failure med dubbla el-leverantörer och dubbla UPS'er, kanske de har diesel också men de nämnde han inte. Men i det bästa världar kan saker gå fel. Och tråkigt att allt pajade när forutum sjuttsade på krämen i nätet igen. Kanske så att UPS'erna inte håller måttet men men.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16 Senaste redigerad av Sam (2011-09-28 11:00:52)

Sv: Tre-s Strul idag

Vi är inte vana här i Sverige att använda backup, och av den anledning så funkar dem aldrig!! Har bott i Mellanöstern och Afrika och där körs 70% av dagens elförsörjelse direkt av dieselgeneratorer. Solpaneler är dyra medans bränsle är billigare än drycksvatten.

17

Sv: Tre-s Strul idag

Har man inte folk som provkör backuper och ups enligt chema så blir det problem när det behövs.
Är ett kul jobb annars wink

Från tre via sms 12 timmar efter problemet - lite sent…

Hej! Igår hade vi allvarliga nätstörningar. Vi beklagar det inträffade och ber om ursäkt för de besvär detta orsakat dig. Tack för din förståelse. Hälsningar 3

18

Sv: Tre-s Strul idag

disel var på men ström bolaget fick tydligen strömen tillbacka och då gick tok fel hos 3 ubs som la av strömspik för stor för deras utrustining att klara av http://www.idg.se/2.1085/1.406708/darfor-kraschade-tre

http://www.idg.se/2.1085/1.407027/ersat … --glom-det

http://www.idg.se/2.1085/1.407206/pts-granskar-tre

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

19

Sv: Tre-s Strul idag

fel kan uppstå hoss vilket telecom företag finns inga garatiner att allt kommer fungerar 24/7

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

20

Sv: Tre-s Strul idag

Erik.H på 3 säger i kommentarerna på en IDG-artikel att de ska öppna en till drifcentral i nästa vecka, de två driftcentralerna ska ha seamless failover också enligt Erik.H, hans beskrivning om problemet och extra ström "Vi köper redundant 12 kV och tar in den från olika håll. Vi har ett par dieselaggregat och batterier som ska klara strömförsörjningen i 15 minuter i väntan på att dieselaggregaten går igång, vilket normalt tar två minuter. Vi har diesel för 14 dygns drift och kollar regelbundet diesels kvalitet. Vi har överbelastningsskydd, full redundans i alla system och testar allt regelbundet. Själva driften består av på delar, system som drivs av trefas 400 V växelström och system som tar 48 Volt. I går fungerade allting felfritt när Fortums ström försvann, ändra fram till strömmen kom tillbaka. Då skakade någonting båda 48 V power units som försörjer en av våra MSCer."

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21 Senaste redigerad av Sam (2011-09-30 11:19:43)

Sv: Tre-s Strul idag

Det är helt otroligt att en operatör kommer ut med så mycket detalj på en power failure. Sånt här inträffar dagligen i de flesta länder. Goes to show! Väldigt bra gjort av Tre!

22

Sv: Tre-s Strul idag

Fick lite efterdyningar någon dag med sämre farter runt 5 Mb/s hos tre (märkte inget hos Telenor) men nu tuffar det på som vanligt igen som ni ser.
http://www.speedtest.net/result/1510530530.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

23

Sv: Tre-s Strul idag

Ska ddt inte vara över 2mbit upp ?

24

Sv: Tre-s Strul idag

Sam skrev:

Har ni läst Aftonbladet?

DOVADO TINY
Wireless-N 4G/LTE USB Router, denna route, passar den in i Net1:s?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

25

Sv: Tre-s Strul idag

Den stödjer D-50 modem, om det är det du menar.