1

Tråd: Två routrar i samma nätverk?

Hej!

Bor i en etta med en Dovado 3GN med mobilt bredband i köksfönstret. Den står där pga av bäst mottagning.

I vardagsrummet står en mediaspelare (Boxee) kopplade till en nätverksbrygga (D-link DAP-1522). Till bryggan är även en NAS (WD MyBookLive 3TB) kopplad. Har även en bärbar dator i vardagsrummet.

Frågan är: När jag överför en fil från den bärbara till NAS'en, som bara står ett par meter ifrån datorn, antar jag att signalen går från dator-->router i köket-->till brygga-->NAS. Överföringshastigheten är dålig.

Kan jag ha ytterligare en router stående i vardagsrummet som tar hand om all trafik i mitt nätverk? Detta för att slippa skicka all trafik ut i köket så fort jag gör något på mitt lokala nätverk.

Att dra en kabel från routern i köket är uteslutet.

Någon som fattar vad jag menar och har en lösning på problemet?

Mycket tacksam för svar!

2

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Se till att båda maskinerna kör i 802.11n läge, dvs snabbare en 54mbit 802.11g standard.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Andreas skrev:

Se till att båda maskinerna kör i 802.11n läge, dvs snabbare en 54mbit 802.11g standard.

Tack för svar!

Alla nätverksenheter jag har kör/klarar 11n. Kanske ska förtydliga. Överför jag en fil trådlöst från min laptop till min NAS som står en meter bort så ligger hastigheten på 0,5-1MByte/s. Jag antar att det blir så för att trafiken måste genom två väggar, ut i köket till routern och sedan tillbaks igen?

Kopplar jag laptopen via kabel till nätverksbryggan som även NAS'en är kopplad till ligger jag på +50MByte/s.

4

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Hur stark signal har du?

5 Senaste redigerad av Garfield (2011-09-27 17:38:22)

Sv: Två routrar i samma nätverk?

andy78 skrev:

Hur stark signal har du?

Mellan laptop och router är det full mottagning. Mellan router och nätverksbrygga är det 81%.

6 Senaste redigerad av ruva (2011-09-27 19:19:40)

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Jag kör med Dovado 3GN trådat till D-link DIR 855 (1 meter) och parat med D-link DAP-1522 över 5-bandet och fungerar utmärkt. Kör både trådat och trådlöst från min DIR 855 på 2,4 bandet och får trådlösa farter mellan 20-80 Mb/s. Väggar eller golv emellan.

Till min D-link DAP-1522 har jag Linux-Sat-boxen och nätverksrivaren trådat. Går bra att streama inspelat material till vilken dator som helst. HD med kabel från DIR 855 till en dator och vanlig SD över WIFI till de andra datorerna går utmärkt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

7

Sv: Två routrar i samma nätverk?

ruva skrev:

får trådlösa farter mellan 20-80 Mb/s.

Fast det är bara one-way eller hur? I mitt fall blir det Laptop->trådlöst->router->trådlöst->NAS
Kör jag bara trådlöst åt ena hållet ligger jag på 25-30Mbit/s. Med NAS kopplad rätt in i 3GN och trådlös överföring från laptop ligger jag på 40-80Mbit beroende på avstånd. Streama HD trådlöst funkade också bra med NAS kopplad direkt till 3GN.

I vilket fall, jag vill ha högre hastighet. Om det går att använda en andra router skulle det innebära att jag kan köra allt trådat och bara köra "internetuppkopplingen" trådlöst. Om det nu är möjligt?

8

Sv: Två routrar i samma nätverk?

om det är svårt att dra kabel kan man köra över elnätet med home plug teknik. Kolla Devolo.com. Bör finnas på Media Markt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Två routrar i samma nätverk?

jonasolof skrev:

om det är svårt att dra kabel kan man köra över elnätet med home plug teknik. Kolla Devolo.com. Bör finnas på Media Markt.

Har kollat lite på det innan faktiskt, kanske vore värt att testa.

10

Sv: Två routrar i samma nätverk?

jonasolof skrev:

om det är svårt att dra kabel kan man köra över elnätet med home plug teknik. Kolla Devolo.com. Bör finnas på Media Markt.

Home Plug är förödande för alla radioamatörer, den stör ut hela kortvågen. I Japan har man förbjudit Home Plug, jag hoppas det blir så även inom EU.

11

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Tja om hela husets elsystem som är oskärmat strålar som antenn så förstår man att det kan orsaka störningar. Men hur långt går störningarna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Med bra antenn (som radioamatörer ofta har) kan det vara uppåt en km, med en bärbar transistorradio kanske 50-100 meter. Jag har fått lägga ned min amatörradioaktivitet pga alla störningar från elektronik som grannarna skaffat (plasma-TV, home plug osv.)  sad

http://youtu.be/zlJvUwSZqNE

13

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Homeplug ä bra och fria lösen osv ....
Alltid roligt att läsa av grannens bank id osv

14

Sv: Två routrar i samma nätverk?

G-Man skrev:

Homeplug ä bra och fria lösen osv ....
Alltid roligt att läsa av grannens bank id osv

Vet du nån bättre lösning? Och säg inte att jag ska dra TP-kabel för jag vägrar.  smile

15

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Garfield skrev:
G-Man skrev:

Homeplug ä bra och fria lösen osv ....
Alltid roligt att läsa av grannens bank id osv

Vet du nån bättre lösning? Och säg inte att jag ska dra TP-kabel för jag vägrar.  smile

Funkar inte vanligt wifi ?

16

Sv: Två routrar i samma nätverk?

G-Man skrev:
Garfield skrev:
G-Man skrev:

Homeplug ä bra och fria lösen osv ....
Alltid roligt att läsa av grannens bank id osv

Vet du nån bättre lösning? Och säg inte att jag ska dra TP-kabel för jag vägrar.  smile

Funkar inte vanligt wifi ?

Funkar hyfsat om jag t.ex skickar en fil från laptopen trådlöst och har NAS'en ansluten direkt till routern men som det är nu med NAS och laptop jämte varandra i vardagsrummet anslutna trådlöst och routern i köket går det för sakta. Runt 5-10Mbit/s.

17 Senaste redigerad av ruva (2011-09-29 18:24:50)

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Garfield skrev:
ruva skrev:

får trådlösa farter mellan 20-80 Mb/s.

Fast det är bara one-way eller hur? I mitt fall blir det Laptop->trådlöst->router->trådlöst->NAS
Kör jag bara trådlöst åt ena hållet ligger jag på 25-30Mbit/s. Med NAS kopplad rätt in i 3GN och trådlös överföring från laptop ligger jag på 40-80Mbit beroende på avstånd. Streama HD trådlöst funkade också bra med NAS kopplad direkt till 3GN.

I vilket fall, jag vill ha högre hastighet. Om det går att använda en andra router skulle det innebära att jag kan köra allt trådat och bara köra "internetuppkopplingen" trådlöst. Om det nu är möjligt?

http://laddauppbilder.se/?di=713173202848

Och från Accesspunkten har jag kopplat min Vu+Duo och nätverksskrivare. Sladdar, javisst men tror du kan ställa in så den bryggar ut trådlöst om du slår på DHCP.
5Ghz in och 2,4 Ghz ut.
DIR 855 är billiga nu om du vill köra över 5 Ghz bandet.:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283703

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

18

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Annars kan man köra en ap som tex stödjer viritulla ap, eller köra med flera på olika kanaler.

19

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Hablingbo skrev:

Med bra antenn (som radioamatörer ofta har) kan det vara uppåt en km, med en bärbar transistorradio kanske 50-100 meter. Jag har fått lägga ned min amatörradioaktivitet pga alla störningar från elektronik som grannarna skaffat (plasma-TV, home plug osv.)  sad

http://youtu.be/zlJvUwSZqNE

mycket värre än jag anade. Men stör inte adsl också? Funkar ju på samma sätt och teleledningar är inte skärmade.

ex SM5ACM nu SM0WJY men ej aktiv.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Två routrar i samma nätverk?

ADSL stör främst på 160m, därför har jag sagt upp ADSL och fast telefoni och tagit ned kopparledningen men det hjälpte inte så mycket för grannarna har ADSL och TV via ADSL. Vi har luftledning i byn så trådarna fungerar som antenner. Enda sättet för att slippa störningar från grannarnas elektronik är att flytta ännu längre ut i skogen  sad

21

Sv: Två routrar i samma nätverk?

jag lyckades få både tele och 400 volt nedgrävt. Och nu ska t o m 10 kV ledningen som går utanför grävas ned. Jag har betalt eon/sydkraft 70 tkr för att ta bort stolparna för 400 volt. Bor på en udde som sticker ut i Kalmarsund, ett idealistiskt QTH. Men hinner inte med amatörradio. ledningrna grävdes ned för att minska åskproblem.

Telia sade att det var för stenigt och att anslaget per hushåll inte räckte till. Men det var OK om jag grävde, fick lägga ned deras kabel hos grannen som hade sista tele luftledningen. Grannen lät mig köra liten grävmaskin på deras tomt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Två routrar i samma nätverk?

OK. Här är både el och tele luftledning. Nu har vi avvikit lite från ämnet. Det jag ville ha sagt var att använd inte Home Plug!

23

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Hablingbo skrev:

OK. Här är både el och tele luftledning. Nu har vi avvikit lite från ämnet. Det jag ville ha sagt var att använd inte Home Plug!

Ge mig ett bättre alternativ.  wink

24

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Garfield skrev:

Ge mig ett bättre alternativ.  wink

Skärmad nätverkskabel!!!  big_smile

25

Sv: Två routrar i samma nätverk?

Hablingbo skrev:
Garfield skrev:

Ge mig ett bättre alternativ.  wink

Skärmad nätverkskabel!!!  big_smile

Inget alternativ!  neutral