1

Tråd: Problem när det regnar

Tjo!

Jag får grava hastighetsproblem när det regnar. Har monster-riktantennen från Poynting och den är riktad mot lampan på masten. Vid fint väder har jag bra hastighet (20-40 mbit) men när det regnar blir det uruselt.

Jag bävar inför vintern, vad gör inte snö och slask om lite regn förstör allt? Vad är mitt problem? Antennen sitter i en träpinne, för dålig jordning eller vad?

Hilfe!

2

Sv: Problem när det regnar

Vad har du när det är uselt?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

3

Sv: Problem när det regnar

Regn kanske indirekt sänker hastigheten om det får folk att sitta inne och tanka filmer...

4

Sv: Problem när det regnar

HA! Makes sense! Det kan väl stämma.

5

Sv: Problem när det regnar

vatten skärmar radio, så att det blir sämre vid regn eller fuktigt väder är inget konstigt,
samma sak gäller att "radio" går bättre igenom skog när det är vinter då det är mindre vatten i träden.

men att belastningen blir högre när det är P igt väder är nog inte direkt förvånande på samma sätt att belastningen är högre 16 till 22 vardagar.

prova att montera tak över antennen, om det hjälper så så bra, om inte så är det andra sidan problemet ligger.
kolla även att det inte kommer in fukt/vatten i kontakterna till antennen, det kan skapa stora problem.

6

Sv: Problem när det regnar

Sam skrev:

HA! Makes sense! Det kan väl stämma.

Entligen en tråd att hålla liv i hur länge som helst?

Free your mind, and your OS will follow.

7

Sv: Problem när det regnar

Det är väl ingen nyhet att regn och snö försämrar mottagningen ju högre upp i frekvenserna man kommer. Den erfarenheten har man ju själv sen tidigare.

8

Sv: Problem när det regnar

G-Man skrev:

prova att montera tak över antennen, om det hjälper så så bra, om inte så är det andra sidan problemet ligger.

Problemet är inte att antennen blir blöt. Det är luftfuktigheten mellan antennerna som dämpar signalen.

9

Sv: Problem när det regnar

Hablingbo skrev:
G-Man skrev:

prova att montera tak över antennen, om det hjälper så så bra, om inte så är det andra sidan problemet ligger.

Problemet är inte att antennen blir blöt. Det är luftfuktigheten mellan antennerna som dämpar signalen.

Hur dumt det än låter, men vissa antenner tål inte vatten.

Jag fick tex överslag över keramikisolatorn och det bildades kolbanor utanpå den.
Tex tefals vattenkokare har jag lagat på samma sätt, kolbana pga fukt.

Att signalen dämpas av tex fukt, dimma osv är nog ganska erkänt.

10

Sv: Problem när det regnar

Jag har också skjutit sönder porslinsisolatorer med hög uteffekt (kortvåg och några kW) men när det gäller mobilt bredband handlar det om några mW och då är risken för överslag och kolbanor obefintlig. Jag har 5,4 km till min basstation och har en 14 element Yagi ca 14 meter upp med fri sikt till basstationen. Vid regn/dimma blir hastigheten obetydligt lägre. Brukar ligga på 5-6 Mbit ner och drygt 1 upp oavsett väder.