1

Tråd: Hastighetsmätning - tillförlitligt?

Hej,

Har gjort hastighetsmätningar med Tptest och Speedtest.net och som max kommit upp i 1,6 mbit/s, jag ligger oftast stabilt på 1,3 mbit/s. Till min förvåning tankar jag just nu ned kartuppdatering till gps:en i 256 kb/s via Navigons program. Den hastigheten har jag aldrig varit i närheten av när jag gjort bredbandskollen eller liknande.

Vad beror det på? Jag trodde inte det skulle gå så fort då jag bor ca 3,5 mil från masten (har riktantenn). Förvisso pendlar hastigheten lite men ändock.

Summa summarum, lite inte blint på sidorna som erbjuder hastighetstest.. hmm

2 Senaste redigerad av ruva (2011-09-14 17:44:20)

Sv: Hastighetsmätning - tillförlitligt?

Beror på hur hög belastning det är på servern man mäter mot. Jag brukar använda NetspeedMonitor som mäter hastigheten som strömmar genom nätverkskortet. Här en länk till programmet:

http://www.floriangilles.com/software/netspeedmonitor

Ladda ner, högerklicka på verktygsfälte och välj programmet att visas så ser du alltid vilken fart du har genom ditt nätverkskort.

http://laddauppbilder.se/?di=213160222322

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

3

Sv: Hastighetsmätning - tillförlitligt?

Juicy! Personligen tycker jag om DU Meter. Har NetSpeed en graf med max/average/current hastigheter?

4

Sv: Hastighetsmätning - tillförlitligt?

DU meter är väl värt de små pengarna. Grafen är toppen när man letar bästa signal. Tidsupplösning inställbar ned till en sekund.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Hastighetsmätning - tillförlitligt?

Fo'sho!  :-)

6

Sv: Hastighetsmätning - tillförlitligt?

BitMeter använder jag. Det är gratis. Det ger en kurva som visar hur hastigheten varierar varje sekund under en nedladdning.

7

Sv: Hastighetsmätning - tillförlitligt?

Sam skrev:

Juicy! Personligen tycker jag om DU Meter. Har NetSpeed en graf med max/average/current hastigheter?

Ingen aning, använder NSM för lite kuriosa och se vilken genomströmning som passerar nätverkskortet. Alltså även när jag fildelar mellan mina datorer.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps