1

Tråd: Kommer inte in i 4GR "utifrån"

Jag kommer inte in i min Dovado 4GR "utifrån"

Är det mig eller Telia det är fel på?  roll

Så här är det:
Har kopplat in en GPS-puck och vill kunna kolla vart min router befinner sig.
Jag slår IP-nummret direkt på min mobila uppkoppling varken från webbläsaren eller Android appen fungerar det...
Är jag inloggad på routern på Wlan-sidan fungerar det bra, kan se kartan osv... men inte från "Internet-sidan"
Har följt instruktionerna med "Enable LAN management" och kryssat i Any host under "Allowed Clients".
Men det skiter sig hur än jag gör, har nu trasslat en hel dag och börjar bli yr i bollen  big_smile
Börjar misstänka Telia som boven i dramat, kan det vara så?

Några tips?

2

Sv: Kommer inte in i 4GR "utifrån"

Walo skrev:

Börjar misstänka Telia som boven i dramat, kan det vara så?

Yes, är så. Se om det hjälper med att enable:a Connection Tracker, så att den pingar en gång i minuten.

3

Sv: Kommer inte in i 4GR "utifrån"

Sam skrev:
Walo skrev:

Börjar misstänka Telia som boven i dramat, kan det vara så?

Yes, är så. Se om det hjälper med att enable:a Connection Tracker, så att den pingar en gång i minuten.

Tyvärr så hjälpte det inte, har bootat om och så men inte.
Har t.o.m resettat Dovadon och återläst configen...

Finns det nått annat sätt att komma åt kartorna utan att vara på samma nät?
Dvs. visa min position på en karta ex. vis Google maps.
Det fungerar bra att ftp:a upp loggen till min ftp, det är inga problem.
Men vad har jag för nytta av det?  hmm
Det är svår att titta live vart jag är med hjälp av loggen...

4

Sv: Kommer inte in i 4GR "utifrån"

Det roliga med Telia är att portar är inte öppna för vissa 3G abbonenter, men det funkar på 4G.

SMS är en sån tjänst som skickar dig koordinater tillbaka från routern. Du SMS:ar in "status" och får ett svar typ 20 sek senare.  Vad är din användnings scenario?

5

Sv: Kommer inte in i 4GR "utifrån"

Jag vill ha en live-karta som man kan sitta hemma och titta var bilen är.
Ungefär som man kan följa finlandsfärjan fast på land då!  lol
Har sett ex. vis http://www.nightrider.se/webcams/mofcam.php

6

Sv: Kommer inte in i 4GR "utifrån"

Walo skrev:

Jag kommer inte in i min Dovado 4GR "utifrån"

Är det mig eller Telia det är fel på?  roll

Så här är det:
Har kopplat in en GPS-puck och vill kunna kolla vart min router befinner sig.
Jag slår IP-nummret direkt på min mobila uppkoppling varken från webbläsaren eller Android appen fungerar det...
Är jag inloggad på routern på Wlan-sidan fungerar det bra, kan se kartan osv... men inte från "Internet-sidan"
Har följt instruktionerna med "Enable LAN management" och kryssat i Any host under "Allowed Clients".
Men det skiter sig hur än jag gör, har nu trasslat en hel dag och börjar bli yr i bollen  big_smile
Börjar misstänka Telia som boven i dramat, kan det vara så?

Några tips?

Har också problem med att fjärr accessa routern. Visade sig att det berodde på att man portarna inte öppnades trots att man konfigurerade om routern. Vet inte om det hjälper dig men...

7

Sv: Kommer inte in i 4GR "utifrån"

Modrax skrev:

Har också problem med att fjärr accessa routern. Visade sig att det berodde på att man portarna inte öppnades trots att man konfigurerade om routern. Vet inte om det hjälper dig men...

Byter jag ut simkortet från Telia till Tre, dvs samma utrustning i övrigt så fungerar det..  big_smile

// Tony