1

Tråd: Telenor och Vista x64

Hej,

Har precis talat med supporten på Telenor som kommit fram till detta:
Den cd supporten skickar ut från Telenor fungerar ej med modemet.
Det finns ingen lösning som de känner till just nu, de väntar på drivers från Option och har väntat länge.
De känner till att folk lyckats få modemet att fungera ändå men vet inte hur (jag har sökt massor utan framgång)

Man får bestrida abonnemangskostnaden skriftligt hos Telenor tills dess att de har fått drivers för Vista x64 som fungerar.

Om någon lyckats få kortet att fungera med Telenor i Vista x64 skulle jag uppskatta om ni delade med er av er kunskap.

Mvh Patrik

2

Sv: Telenor och Vista x64

Nått du kan göra är att gråtta dig ner i drivisarna och testa.

"The company also announces that its current portfolio of wireless data cards, USB modems and wireless modules fully support Windows® Vista 32 and Vista 64. All software drivers have been specifically re-designed for Vista, and have been fully validated and signed (certified) by Windows Hardware Quality Labs (WQHL)"

Bull sh**t.

Du kan testa dig fram med drivis paketet för GT Max 7.2.
http://www.mobilabredband.se/files.php? … +7.2+Ready

Eller testa dig fram med drivisar för kortet i sig.
http://www.mobilabredband.se/files.php? … r+Icon+7.2

Och testa den andra mjukvaran och inte telenors brandade.

Tre skriver lite om vista men står inget om 32/64.
http://www.tre.se/upload/3MobiltBredban … ENG_SE.doc

Sen skriver option själva här att de fungerar med vista.
http://www.option.com/news/detail05.cfm … oup_id=527

Med tanke på att du har ett telenor brandat oem kort så kan du inte själv lägga ärende hos option.
Jag har ett "äkte" option modem så jag skall testa att kontakta dem om det.

Edit:
http://support.option.com/support/faq.p … icleid=161

Vet inte om de kan hjälpa nått.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av torgrim (2008-04-15 19:28:28)

Sv: Telenor och Vista x64

Jag kör Telenor Mobilt bredband med Telenors egna program "Telenor Mobilt Bredband" och en hel del fixade vid sidan av. Tyvärr hjälper inget av det som Andres skrivit.

Jag har varit i kontakt också med Telenor gällande detta och erbjudit dem att köpa in min kompetens och lösningen, men de är inte intresserade.

Jag har en modifierad variant av deras installation som fungerar, dock kan jag inte släppa den utan att bryta mot Copyright regler, och då jag inte lämnar lösningen gratis till Telenor så ligger tyvärr detta i ett gränsland nu.

Har även skickat in en film till Telenor där jag visar hur jag tar emot SMS samt surfar på en 64-bitars Vista med deras applikation och mobila internet.

Anledningen till att jag håller inne med lösningen är på grund av alla mina problem jag haft med Telenor under sista året. Nu senast när jag fick mitt mobila bredband visade det sig att deras Pc Express Card inte fungerar direkt ur kartong. Något som deras tekniska support inte kunde hjälpa mig med. Efter flera timmars sökande upptäckte jag att deras Pc Express Card kommer med gammal Firmware som inte är kompatibel med deras 3G master. Så får man ett Pc Express Card från Telenor måste man uppgradera firmware det första man gör, lite av moment 22 om man köpt det för att ha det som enda bredband. Denna information har Telenor fått av mig, men jag ger dig inte allt.

Det ovanstående problemet drabbades jag av på Windows XP 32 bitars. Provade med två olika datorer och tre olika sim-kort med samma problem, innan jag fann Firmware problemet.

Här ser ni att man kan få det att fungera på Vista 64-bitars. Om några dagar kan jag kanske informera om hur ni själva hackar till denna lösning.

http://www.oldenburg.se/telenor-mobiltbredband2.wmv

Första varianten jag gjorde, lite längre där jag även kör bredbandskollen.se, dock av "sämre" kvalité:

http://www.oldenburg.se/telenor-mobiltbredband.wmv

4

Sv: Telenor och Vista x64

Fint kan jag bara säga.

Du kanske kan skriva lite löst just nu hur du gjorde det.
Inte olagligt att skriva workarounds wink

Telenor uppskattar inte om man lägger upp deras brandade mjukvara dock, har du editerat mjukvaran i sig eller drivisar och registret?
Vill veta smile

Sitter inte med x64 själv men nyfiken, och vill gärna se alla stackare få hjälp.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Telenor och Vista x64

Som du skriver så gillar dem inte att man lägger upp deras brandade mjukvara. Har dock inte ändrat i den utan egentligen bara extraherat deras programvara från deras installation för att komma ut. Men som jag skrev så håller jag på med vissa delar som kommer ge mig kred för min lösning och i och med detta kommer jag posta en komplett work-around på problemet.

Det roligaste är dock själv lösningen, tror ni alla här kommer uppskatta vad man gjort för fel mot sina kunder smile

P.s. Som jag skrev tidigare har jag haft enorma problem med Telenor och vill inte bara lämna ifrån mig saker, är väldigt aktiv inom Open Source, men ibland väntar jag med lösningar, som i detta fall. Detta beror enbart på att det är Telenor´s kunder som kommer att bli hjälpta, och i slutändan hjälper jag då Telenor. D.s.

6

Sv: Telenor och Vista x64

Du får ta och editera mjukvaran och "branda" den själv. smile

Självfallet förstår jag frustrationen av att försöka prata med ett ignorant corp som inte igentligen bryr sig.
Alternativ att göra en helt sepatar mjukvara som inte gynnar telenor och inte möjligen tillåter dem att ta del av den.

Som t.ex. "E620 tool" som kan ge bra info om huawei korten och går att använda som anslutningsmjukvara osv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7 Senaste redigerad av torgrim (2008-04-15 19:43:14)

Sv: Telenor och Vista x64

Jag får fundera på att göra egen programvara... men egentligen behövs det inte.

Det roliga är dock att Telenors kundsupport fortfarande informerar sina kunder att det funkar med Vista 64-bitars. Står även på deras hemsida (dock måste du köra engelsk variant och utan SMS stöd, något som syns i min film att jag löst):

http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=152570

Dock när man fått hem allting och det inte funkar så erkänner dem problemen, intressant säljstrategi? smile

Jag har e-postat leapatrik och erbjudit mig att kostnadsfritt fixa hans Telenor Mobila bredband för att visa att min lösning är universiell cool

8

Sv: Telenor och Vista x64

And the good news is...
Torgrim fick det att fungera direkt på 5 minuter :-)
Nu kör jag engelskt Vista x64 SP1 med engelskt telenor Connect och allt fungerar även sms.
Jag kör Symantec Endpoint Protection
Fungerade klockrent och utan problem

Telenor rekommenderas omgående använda Torgrims lösning för alla stackare som har problem med detta!

9

Sv: Telenor och Vista x64

Nu har vi lyckats visa på två olika maskiner.

lepatrik kör Dell, jag kör HP.
lepatrik kör Symantec, jag kör Trend Micro
lepatrik kör USB modem, jag kör Pc Express Card
lepatrik kör Vista Eng SP1 64-bitars, jag kör Vista Swe 64-bitars (INTE SP1)

10

Sv: Telenor och Vista x64

Drog in SP1 idag på min Vista, tog BARA 3 timmar för den att installera sig.
Och det var inte via windows update utan jag hämtade filen själv.

Fint att de funkar för patrik också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Telenor och Vista x64

jag installerade vista med sp1 included tongue

12

Sv: Telenor och Vista x64

Fördelen med att köra engelsk version.
Swe tar några månader extra tills de dyker upp.

För Swe så dök de upp igår/idag typ.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Telenor och Vista x64

Hej!

Jag sökte mig hit för att få svar på samma fråga. Telenor vs. Vista x64 smile

Jag fick det att fungera med programvara och drivers härifån smile kör Vista Ultimate x64 SP1 swe med Telenors modem. laddade ner Options GTconnect 2.3 och de drivers som finns här under http://www.mobilabredband.se/files.php? … ista/64bit ladda ner exefilen och packa upp den i en katalog på disk. installera FÖRST option GTconnect anslut sedan modemet. välj att leta efter drivers på disk, peka ut mappen som du packade upp drivers i och installera. den hittar 4 enheter som installeras i tur och ordning. lägg till internet.telenor.se i APN och +46708000708 i SMS central om det behövs. i mitt fall kom de automatiskt, kanske för att jag labbat med telenorsoriginalprogramvara innan eller för att det finns i modemet.

Nu är jag glad och allt fungerar som vanligt.

/Hasse

14

Sv: Telenor och Vista x64

Fint att de funka! smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Telenor och Vista x64

Telenor borde få reda på detta.. talade med 2 där idag. den första rekommenderade ominstallation av OS som enda lösning, eller att säga upp tjänsten. den andra rekommenderade mig att stänga av bluetooth eftersom portarna kan krocka.. bättre men ingen cigarr smile

Allt ska man behöva lösa själv...

/Hasse

16

Sv: Telenor och Vista x64

driver28 skrev:

Telenor borde få reda på detta.. talade med 2 där idag. den första rekommenderade ominstallation av OS som enda lösning, eller att säga upp tjänsten. den andra rekommenderade mig att stänga av bluetooth eftersom portarna kan krocka.. bättre men ingen cigarr smile

Allt ska man behöva lösa själv...

/Hasse

Har du provat min lösning?. Kolla gärna in den här

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=351

Om den funkar får du mer än gärna posta det så att vi får fler och fler som visar att det faktiskt är Telenor som har problemet tongue

17

Sv: Telenor och Vista x64

Hej!

Ja det var just de drivisarna som jag använde men till options originalprogramvara. då kan jag alltså ta bort option gtconnect installera om telenors originalprogramvara men använda dessa drivers, för att få uppkopplingsprogrammet på svenska smile

18

Sv: Telenor och Vista x64

Jag har själv kontakt med Telenors företagssupport, då jag sitter som ansvarig för ett större företags SMS tjänst, samt utveckling av denna. Att företagssupporten är bättre vet jag, däremot anser jag inte att detta är en ursäkt för den behandling som man får som kund till min enskilda mindre firma.

19

Sv: Telenor och Vista x64

Jag ringde själv på supporten för företag. Gjorde ingen skillnad i kvaliteten på svar.

20

Sv: Telenor och Vista x64

driver28, det finns företagssupport och det finns "FÖRETAGSSUPPORT" på Telenor. Då jag ringer för min enskilda firma på mitt telenorabbonemang så väljer man att man ringer som företag. MEN, då jag ringer där jag är anställd (ett av Sveriges större företag) så har jag ett specialnummer som jag använder. Så man skiljer på företag och företag här wink

21

Sv: Telenor och Vista x64

ok