1

Tråd: Har Tre Tak som Telenor har?

Har nu gett upp och ska säga upp mitt Telenor. Betalar för 16 men får 2 på kvällarna. Far use policy har Telenor börjat med och när jag får 2 Mb med Telenor testade jag med Tre kontant och fick samtidigt det tredubbla vid de tiderna. Jag kommer säga upp mitt lurendrejeri- abonnemang fast det löper till sommaren 2012 och jag får betala till dess.

Har Tre Max tak?
Måste man bli livegen i 1-2 år om man väljer Tre Max. Har redan 2 modem (ett köpt E1820 för 1300 kr hos Telenor och ett E367 från Tre kontant- Att jag inte vill binda mig är för att även om de inte har tak nu kan de införa det och då står man med brallorna nere i knävecken som konsument.

För att slippa frågan: Band mig 2 år för att få 50 kr rabatt/månad på mobilabonnemanget och tyckte att det var lätta pengar då Telenor då inte körde med någon Fair use policy. Fick fina hastigheter dygnet runt men förstår nu att jag blivit lagligt lurad.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2 Senaste redigerad av mcravener (2011-08-22 19:35:21)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Det känns ju fel, kanske till och med olagligt att införa tak på ett abonnemang som inte hade tak då man tecknade avtalet, men det är möjligt att det finstilta i avtalet kanske ger isp:arna ett utväg att göra sånt.

Fast när man ser isp:arna klampa fram som de gör får man ju inte känslan att det är några större genier som styr.  hmm

3

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Förresten Ruva min bostadsrättsförening ska dra in fiber i huset om några veckor, så om du vill kan du ta över mitt Tre Bredband Max med 18 månader kvar på abonnemanget. Jag kan även dra ner lite på månadsavgiften i form av förskottsbetalning om du vill ta chansen med Tre.

4 Senaste redigerad av drax (2011-08-22 19:52:24)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Jag kör Tre Max och de har inget tak och tillämpar inte "fair use policy"..iaf inte ännu. Använde 55 GB data förra månaden. Vi tittar på TV/film,spotify,spelar och laddar filer genom bredbandet. Risken finns tyvärr att mobiloperatörerna ändrar reglerna under spelets gång.Har varit nöjd med Tre hittills men kommer att byta om de ändrar i avtalet,Vet att Telenor inte hade tak tidigare men har genom tillämpningen av "Fair use policy" gjort det i praktiken vilket är i min mening klar vilseledande då man anger "fri surf" på en del av sina mobila bredband. Samma sak med Tele2. Varför konsumentverket eller post o telestyrelsen inte tar tag i detta är för mig en gåta. Vad skall vi med dessa myndigheter till när det inte tar tag i de mest uppenbara  lurendrejerierna ????? I min mening är detta värre än debatten om hastigheter. Deras "fair usage" tillämpning sätter ju bredbandet helt ur spel i praktiken för kunderna då man stryper ner till 64-200 kb/s vid överskridande av datamängd.
Lägg ner dessa korrupta myndigheter i såna fall som antagligen kostar skattebetalarna åtskilliga miljoner med välbetalda tjänstemän och jurister.

5 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-08-22 20:08:36)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Jag trodde att det var fastställt efter att läst här på forumet att Tre inte har någon begränsning på sitt Maxabonnemang. Och som någon tipsade om är det ju bara att spara en kopia av deras webbsida i dess nuvarande form samt spela in ev. samtal med dom där dom hävdar att det inte finns någon begränsning.

Det som är lite intressant är att när det gäller bredbandsabonnemang i allmänhet och inte bara mobila bredbandsabonnemang är att om man har bindningstid så är branschstandard att man inte ändrar villkoren under bindningstiden även om dom allmänna villkoren ändras under perioden. Även om detta primärt gällt prisjusteringar så borde man även kunna hävda att det samma ska gälla vid ev. förändringar av tjänsten. Jag kommer byta tillbaka tillbaka från Tele2 till Tre Max) inom den närmaste tiden och tänker binda mig för 24 månader (även fast jag redan har modem etc.).

Anledningen att jag väljer att binda mig är att Tre's enligt deras villkor §2, 3 och speciellt §4.1 inte kan ändra någonting i tjänsten eftersom en bindningstid på 24mån inte kan anses vara ett tillsvidareavtal. Enligt §2.3 så kan ovan nämnda sparade webbsidor och ev. inspelade samtal var av intresse om Tre skulle vilja bråka.

Om man däremot väljer ett obundet abonnemang kan man sitta med skägget i brevlådan om Tre väljer att införa förbrukningstak igen.

Det bör dock påpekas att jag är en synnerligen besvärlig konsument och nästan får lite ståfräs när jag blir indragen i en tvist och måste ta till fikonspråket samt anta rätthaveristrollen. För någon annan som inte orkar vara lika bevärlig eller inte kan uttrycka sig vuxet i tal eller skrift har förmodligen ett mycket sämre utgångsläge vid ev. tvist.

Så, under förutsättning att du sparar Tre's nuvarande produktwebbsida, spelar in ev. samtal med kundtjänst och är beredd att på ett vuxet sätt medelst fikonspråk skriftligt bråka med dom så tycker jag absolut att du ska ta ett abonnemang med 24 månaders bindningstid. Kör på helt enkelt och sorry för ordbajseriet  tongue

Edit:

mcravener skrev:

Det känns ju fel, kanske till och med olagligt att införa tak på ett abonnemang som inte hade tak då man tecknade avtalet, men det är möjligt att det finstilta i avtalet kanske ger isp:arna ett utväg att göra sånt.

Fast när man ser isp:arna klampa fram som de gör får man ju inte känslan att det är några större genier som styr.  hmm

Vid ett abonnemang med bindningstid är det absolut så att dom inte får ändra förutsättningarna precis som jag skriver ovan. Och det är inte så att dom inte är några genier utan dom räknar helt enkelt inte med att möta motstånd a'la MmmMagnus  smile . Dom chansar och går det så går det typ. En allmän reflektion är att konsumenter rent generellt är helt värdelösa på konsument/avtalsrätt. Handen på hjärtat, hur många bemödar sig ens att läsa igenom avtal innan köp/tecknande av avtal?

/MmmMagnus

6 Senaste redigerad av mcravener (2011-08-23 06:42:25)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Tre's nuvarande produktwebbsida nu sparad och tack för läsningen i det finstilta MmmMagnus  smile

Ett avtal ska med all rim och reson gälla båda parter och ännu har jag inte fått någon anledning att betvivla Tres ömsesidighet i avtalet.

7 Senaste redigerad av ruva (2011-08-23 15:36:33)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Allmänna villkor… tilläggstjänster hos Telenor AB
7. Användning av tjänst
7.4 Telenor förbehåller sig rätten att vidta åtgärder mot användning av mobil data som överstiger begränsning i avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, mycket kraftiga avvikelser från genomsnittanvändning...

Tja, så säger PTS att 2,5 GB är snittet så kan jag som kund inte göra så mycket. Bara att snällt betala tills 2012-06-12 och sedan Godbye Telenor.

mcravener erbjudande lockar för som jag har det nu med Telenor funkar inte för mig. Men  att binda sig, aj, det vette katten, inte efter detta med Telenor.

Nu kan man binda sig för 3Bredband Max i 24 mån.
Abonnemangsrabatt: Halva priset fram till påsk

Lockande men att binda sig efter att gjort det med Telenor???
Mitt avtal med Telenor hittade jag inte på nätet. Det satt i min pärm. Hur ser era avtal med Tre ut (alltså de som sitter i era pärmar).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

8

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

ruva skrev:

Allmänna villkor… tilläggstjänster hos Telenor AB
7. Användning av tjänst
7.4 Telenor förbehåller sig rätten att vidta åtgärder mot användning av mobil data som överstiger begränsning i avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, mycket kraftiga avvikelser från genomsnittanvändning...

Nu kan man binda sig för 3Bredband Max i 24 mån.
Abonnemangsrabatt: Halva priset fram till påsk

Lockande men att binda sig efter att gjort det med Telenor???
Mitt avtal med Telenor hittade jag inte på nätet. Det satt i min pärm. Hur ser era avtal med Tre ut (alltså de som sitter i era pärmar).

Tja jag har avtalet som försäljaren fyllde i för hand och sen en välkomstmapp med info om telefoni och bredbandsabonnemang. Där finns också de allmänna villkoren. Man får kanske tänka på att de allmänna villkoren gäller för alla abonnemangstyper, så de kan vara både mer skarpa alt. mer vaga pga det.

Som MmmMagnus skrev så är 4.1 i Tres allmänna villkor bra:

4.1 Vi har rätt att göra ändringar i avtal
som löper tillsvidare. Ändringar som inte är
till påtaglig fördel för dig informerar vi om
minst en månad innan ändringen träder
ikraft. Du har i sådant fall rätt att säga upp
Avtalet men tidigast per det datum då
förändringen träder i kraft.

6.3 kan kännas lite knepig, men är samtidigt väldigt bred, 6.3 g) är väl den som kanske träffar närmast:

6.3 Du får inte använda Tjänsterna, eller
låta någon annan använda Tjänsterna, för
olagliga eller oetiska ändamål eller på ett
sätt som ger upphov till skada eller annan
olägenhet för oss eller tredje man.
Exempelvis får du inte använda eller tillåta
någon annan att använda Tjänsterna:
(a) för bedräglig eller olaglig verksamhet,
(b) för att kopiera, lagra, modifiera, skicka
vidare eller publicera Tjänsterna eller deras
Innehåll, utom när vi skriftligen har tillåtit
det,
(c) på något annat sätt som kränker någons
rättigheter, t.ex. upphovsrätt eller annan
immateriell rättighet,
(d) för att skicka, avsiktligt motta eller
ladda hem något som är hotande,
stötande, trakasserande eller på annat sätt
olagligt,
(e) för att kringgå säkerhetsanordningar,
(f) på sådant sätt att det kan skada eller
störa Nätverket eller någon annans nätverk
eller system,
(g) på ett sådant sätt att 3 eller 3s kunder
drabbas negativt eller genom ett
användarmönster som mycket kraftigt
avviker från det som anses vara ett normalt
användarmönster t ex (i) datavirus
och/eller andra skadliga program och
funktioner till andra användare, (ii)
onaturligt stora datamängder och orimligt
långa datasessioner jämfört med en
genomsnittlig användning av Tjänsterna,
(iii) för IP-telefoni eller liknande
tjänster/teknik eller
(h) för att skaffa dig tillträde till någon
annans dator eller nätverk utan att först ha
fått godkännande för det.

Man får göra en egen avvägning mellan §4.1 och §6.3, baserat på ens höga eller låga förväntningar på Tre, men Tre Bredband Max är ju specifikt såld att vara utan tak, så personligen skulle jag tro att Tre är mycket införstådd med att inget tak finns.

9

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Ser ut som om man inte kan använda Skype med Telenor utan att bryta avtal? Mor min har endast Skype och inte fast telefon så att ringa till henne blir ju svårt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Ruva, hur kollar dem att du använder det?
På mitt tele2abonnemang får jag ej köra voip tjänster, men det går.
De vill skrämmas som vanligt.

11

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

ruva skrev:

Ser ut som om man inte kan använda Skype med Telenor utan att bryta avtal? Mor min har endast Skype och inte fast telefon så att ringa till henne blir ju svårt.

Tja, håller med, jag var rätt förvånad att se den paragrafen också. Tror i och för sig att det är en luftparagraf på samma sätt som

6.3c) på något annat sätt som kränker någons
rättigheter, t.ex. upphovsrätt eller annan
immateriell rättighet.

Farligt att läsa på och se vad man gör för fel  big_smile

12

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

jag har gjort av med 100-150GB nån månad. och ligger ofta  runt 100gb/mån dom har inte strypt något, inte kantaktat mig.
eller gjort något åt saken så deras utan tak är utan tak.
så skypa, kolla streamad film, Youtube och sånt så kommer man fort upp i 100GB.
inga svårigheter alls.

13 Senaste redigerad av ruva (2011-08-23 19:41:10)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Tja när jag får 50 kr rabatt på mobilen och Tre kör halva priset till påsk blir ju 75 kr/månaden fast man är fast med Telenor och inte blir av med dem. Fast är fortfarande tveksam till att binda mig 2 år igen och bolaget ändrar sin policy. Kom ihåg att Telenor inte brydde sig när jag tog dem men nu gör de det.

Fast när skillnaden kan bli så här stor vill man ju ha något som fungerar när man har TV4 Premium och vill köpa film från Headweb samt kolla YouTube/SVT i annat än 240p kvällstid. Som ni ser kan inte Telenor ge detta men Tre kan:

Tre
http://speedtest.net/result/1428341297.png

Farten med Telenor sedan 18.00
http://speedtest.net/result/1446827942.png

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

14

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Anser inte operatörerna att 60-100 GB är att toktanka oavsett användningsområde?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

15

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

dom kanske anser det men man behöver inte tok tanka för att komma upp idet med dagens teknik fattar inte hur dom kan begränsa till 10-30Gig/mån. då dagens normal användande om man youtubar SVTPlay TV3play och sånt så kommer man upp i långt högre än så.

16

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Jo jag vet, reklamerna och gränserna är löjliga. Satsa på bättre nät istället för ökad hastighet.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

17

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

PsyDonia skrev:

jag har gjort av med 100-150GB nån månad. och ligger ofta  runt 100gb/mån dom har inte strypt något, inte kantaktat mig.
eller gjort något åt saken så deras utan tak är utan tak.
så skypa, kolla streamad film, Youtube och sånt så kommer man fort upp i 100GB.
inga svårigheter alls.


Ok, mig ville de inte ha som kund om jag skulle koppla in min server, verkar ju skumt då de erbjuder fast ip.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18 Senaste redigerad av ruva (2011-08-24 18:34:34)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Skit blir lite sur när jag inte kan titta på TV 4 Play Premium nu när mitt Tre kontant gått ut. Detta Telenorbajs längtar jag ifrån så snart beställer jag Tre trotts min bindningstid hos Telenor:

http://youtu.be/6AhyWpxiVI4

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/hardweb-telenor.jpg

He, jag har modemet kopplat till antenn på taket och kan inte få bättre vid 20-tiden med Telenor.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

19

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Det enda som funkar är att ladda ner filmerna, intw ens spott funkar felfritt 'trotts 16mbit'.

Tummen upp för torrents, och tummen ned för div lagliga tjänster som don't cut it...
lol

20 Senaste redigerad av MmmMagnus (2011-08-24 21:26:01)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

ruva skrev:

Skit blir lite sur när jag inte kan titta på TV 4 Play Premium nu när mitt Tre kontant gått ut. Detta Telenorbajs längtar jag ifrån så snart beställer jag Tre trotts min bindningstid hos Telenor:

Fast det där beror ju till stor del även på vilken playtjänst du använder. SVTPlay är i en klass för sig, fungerar utmärkt att titta (i en lägre kvalitet) även om du har en långsam uppkoppling. Kanal5Play kommer på andraplats, ViaPlay/TV3Play/TVPlay tar tredjeplatsen Medans TV4's playtjänster kommer låååååångt efter. Rörigt och ej användarvänligt gränssnitt och dessutom verkar deras skittjänster kräva betydligt bättre bandbredd än dom andra kanalerna. Sin vana trogen, som den "plastkanal" 4'an är typ.

BBC iPlayer är annars föredömligt bra!

Sorry för OT'n men jag tyckte det var viktigt att påpeka att TV4/TV4Play är precis lika mycket bajs som Telenor ev. är  roll

/MmmMagnus

21

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Kan hålla med om att betalvarianten av TV4 Play äter bandbredd men inte får jag minde strörnigar med SVT Play om jag inte kör lägsta kvallitén och filmtjänsten Headweb går inte alls. Intresant det där om radiolänk. De drog ner fiber i samma veva som masten kom upp (herrans massa år sedan). Men kan inte säga att det var mastbolaget som grävde och tror själv mer att det är radiolänk i steg från Borås.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

22 Senaste redigerad av ruva (2011-08-25 13:17:56)

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Har nu beställt Bredband Max med halva priset till påsk. 24 månader bindning är inte kul om de strular med tak som med Telenor som jag är bunden till, till juni 2012 (måste sägas upp 3 månader i förväg så det är kalenderflört.). Kommer sedan att säga upp mobilabonnemanget samt mobilt hemnummer hos skojarna Telenor. Hoppas inte Tre är lika.

En fråga, någon som provat routern Tre erbjuder där man kan köra både GSM/3G till telefonerna genom DEC och sitt mobila bredband? Tänkte köra detta med http://www.tre.se/Privat/Tjanster1/Tjanster/3Hemnummer/ som jag nu har hos Telenor.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

23

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Har 3Hemnummer, funkar bra. Ruva, jag hoppas du fick mitt pm där jag erbjöd dig Tre Bredband Max 14 månaders bindning + router Dovado 3GN. Om inte så är det inte för sent att avtacka 24 månaders avtalet du precis tecknat.

24

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Har redan Dovado 3GN- Kunde visserligen köra två abb och två routrar/antenn in ytterligare en router och i teorin får dubbel fart men när de tider jag surfar håller ju Telenor den fantastiska egentliga farten 0,5 Mb som inte hjälper till så att sätta in sig i det rent tekniskt är det inte värt. Undra om det skulle gå? Neh, om jag tänker efter skulle det inte gå då man bara har en wan-port att spela med.

Kan ju ha Telenor separat till en dator och toktanka på nätterna men det är ovanligt att jag tycker det finns något intressent att ta ner och hämndbegäret är litet i mitt fall.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

25

Sv: Har Tre Tak som Telenor har?

Är det någon av er med Tre:s mobila bredband Max som har Macbook? Jag ska nämligen ta över ett sådant abonnemang men har förstått att Huawei-modemen ibland skapar problem på Mac. Hur har det i så fall fungerat för er? Bestämde mig förresten för Max-abonnemanget istället för Telenor efter att ha läst den här tråden!