76

Sv: Varning

Jag fick min lina strypt till 100k vid 50 GB.

Utdrag ur ett mail jag fick den 2/3.
"Vi vill göra dig uppmärksam på att du nu har förbrukat 80 % av din tillåtna datamängd som ingår i ditt abonnemang. När du når 100 % så kommer din hastighet att sänkas. "

2 dagar senare kom ytterligare ett mail där det aviserades att jag översteg gränsen, när jag kom under gränsen igen skulle min hastighet återgå till det normala.

"För varje dag som du inte förbrukar mycket data, kommer din totala förbrukning för de senaste trettio dagarna att gå ner. När du är under den förbrukningsgräns som ingår i ditt abonnemang kommer ditt internet åter att fungera som vanligt"

Vecka 10 var jag på semester om min datakonsumtion reducerades till epost via remote access, så jag antog att allt skulle vara "normalt" när jag kom tillbaka, men inte. Fortfarande segt som sirap.


Jag kontaktade kundtjänst och blev informerad om att:

"När du förbrukar en sådan här hög datamängd drabbar detta våra andra kunder i nätet och därför sänks din hastighet under en 30 dagars ram som för varje ny dag flyttas framåt."

samt

"Du kan köpa till helt obergänsad trafik fram tills den 30 april till en kostnad av 495 kr"


Så det känns som dem bara vill dra in mer pengar, för jag verkar ju trots allt som om inte påverka andra kunder.
Jag fick inte ihop ovanstående ställde frågan till kundtjänst och fick följande svar tillbaka.

Det finns andra faktorer än det att du påverkar andra kunders upplevelse av
tjänsten som spelar in i beslutet att begränsa hastigheten. Detta gör att vi
kan öppna upp dig i nätet till och med den sista april för 495kr
 

Jag har bett en tydligare förklaring på ovanstående utan svar, och vilket avtal står det i??


Jag har fått tillgång till det inspelade avtalet mellan Net1 och mig där jag ifrågasätter vad normalt användande är, svaret nedan.


Jag: Är det någon gräns i datamängd.
Net1: Det vi menar här då är inom normalt användande, det är inte någon begränsning så utan det i såfall om du missbrukar själva datamängden mot andra som är inne och surfar också.


Mycket irriterande ett dem helt plötsligt ändrar reglerna utan att avisera det för kunderna. Hade jag vetat om begränsningen hade jag givetvis sparat på mina megabyte.
Jag har för övrigt förlagt de tunga nedladdningarna till nattetid och jag brukar få en nedladdnings hastighet på 150KB/s.

77

Sv: Varning

Jag tecknade ett 24 månaders avtal “hemmapaket plus” där fri datamängd ingick med ICE.net nuvarande NET1. Nu har helt plötsligt bolaget börjat hävda att det ingår max 25GB per rullande 30 dagars period. Jag har bestridit detta. Men Net1 står på sig mot mig. Idag fick jag info från Konsumenternas tele- och internetbyrå där de visar att Net1 nyligen blivit fällda i allmänna reklamationsnämnden för detta. Ärende nr ARN 2011-2945 Är det fler av er som råkat ut för detta lurendrejeri?

78

Sv: Varning

Glesbygdsmannen skrev:

Jag tecknade ett 24 månaders avtal “hemmapaket plus” där fri datamängd ingick med ICE.net nuvarande NET1. Nu har helt plötsligt bolaget börjat hävda att det ingår max 25GB per rullande 30 dagars period. Jag har bestridit detta. Men Net1 står på sig mot mig. Idag fick jag info från Konsumenternas tele- och internetbyrå där de visar att Net1 nyligen blivit fällda i allmänna reklamationsnämnden för detta. Ärende nr ARN 2011-2945 Är det fler av er som råkat ut för detta lurendrejeri?

Samma för mig !

79

Sv: Varning

Det verkar som att det negativa med automatik blir infört dock så blir inte det positiva infört, jag får fortfarande betala 349:- i månaden trots att abonnemanget inte är bundet längre, verkat ju konstigt att inte det nya priset på 299:- i månaden ska gälla, men då måste man tydligen teckna om sig..

80

Sv: Varning

Så är det med alla op. Man får kolla om priserna gått upp eller ner och eventuellt binda om sig. Frågan är om man vill vara bunden när det är så lång avtalstid som 24 månader. Då kan man lika gärna vara hos op ett tag innan man hittar ett billigar alternativ.

81 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-18 07:57:11)

Sv: Varning

alla ni som vill ladda ned mer än 25 GB i månaden i ett storcellssnät, vad tycker ni Net1 ska göra när andra kunder klagar på att nätet är segt? Men jag kan ju skaffa en aggressiv affärsjurist och tanka ned 25000 GB i månaden och envist hävda att jag har rätt till fri datamängd. I slutet får vi ett par användare per mast.

allmänna reklamationsnämnden är ingen domstol. En domstol  gör alltid avvägningar även av avtal. om jag som shiitisk man ingår ett temporärt äktenskap med en kvinna på två år mot viss ersättning och sedan kräver femtio samlag per dygn  för att mängden nte var angiven så går hon till en mullah och klagar varvid han troligen kommer att säga att mitt krav är orimligt och att avtalet inte kan upprätthållas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

82

Sv: Varning

Alla ni +25Gb:are kan ju eventuellt också skänka en tanke åt oss som för arbetet behöver ladda upp 100 - 150 Mb ibland (t.ex okomprimerade bildfiler för proffsbruk)! Det är inte roligt när redan nedladdningen tuggar på grund av stortankarna.
Mitt råd till Net1: rekommendera ärligt presumptiva stortankare till konkurrenterna - om några sådana finns i glesbygd - och erbjud i stället hyggliga upp- och nedhastigheter till de som är beredda att hålla sig inom t.ex 10-15 Gb/månad. 10-15 Gb/månad räcker otroligt långt om man inte använder mobilt bredband till video och spel som tekniskt och kapacitetsmässigt sett inte hör hemma hemma på ett lågfrekvent storcellsnät !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

83

Sv: Varning

Jag kan bara hålla med föregående talare - jag är inte intresserad av att sitta på en seg jävla lina bara för att några skall kunna spela spel och strömma video utan begränsning. Det viktigaste måste vara att så många som möjligt, där inga alternativ finns, kan få så hög hastighet som möjligt. Däremot måste ju Net1, precis som sägs, vara ärliga och säga att Net1 inte är för storförbrukare...

84

Sv: Varning

Garantera en mbit och nät/om det är låg last som tillåter högre fart ge det då...
För 0,06 är löjligt.

85

Sv: Varning

Att ständigt och alltid kunna garantera en minimihastighet i ett mobilnät - om än bara 1 Mb/s - är knappast (ekonomiskt) möjligt beroende på den mycket varierande belastningen och inte heller överallt inom täckningsområdet. CDMA-teknikens cellandning innebär också att perifera användare (30-50 km bort) kan få mycket låga transmissionshastigheter när till exempel många användare nära basstationen kör samtidigt - även vid en så måttlig hastighet som 1 Mb/s. En simultan hastighetsstrypning av användarna nära basstationen för att även ge de perifera användarna samma hastighet vore en lösning - om det vore tekniskt möjligt vilket jag inte vet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

86

Sv: Varning

Dom stryper hastigheten vid förbrukad maxmängd, så nog f går det.

Att användare som bor nära masten kan äta allt låter som ett tekniskt felkonstrution av systemet, då skulla typ enkel wifi funkat lika bra.

87

Sv: Varning

Att strypa en kunds hastighet när vederbörande redan utnyttjat en viss mängd data är (bevisligen) inte särkilt knepigt men att se till att alla inom en basstations (rättare basstationssektors) täckningsområde ständigt får ungefär samma hastighet ("lastbalansering") betvivlar jag (tyvärr) inte finns implementerat i CDMA-tekniken i dag - vore trevligt om jag har fel. Strypningen av +25:are är knappast något självändamål utan idag förmodligen den enda realistiska möjligheten att någorlunda rättvist fördela den tillgängliga kapaciteten mellan kunderna. Behöver man absolut större kapacitet finns alltid möjligheten till en egen  gräddfil genom radiolänk - men smakar det så kostar det .....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

88

Sv: Varning

Men den "tekniska" begränsningen upphör helt magiskt om du binder dig för 50Gb för resterande bindningstid roll

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

89

Sv: Varning

Mja, smakar det så kostar det - fast med tanke på alla normalanvändares (-25:arnas) möjlighet att också få en chans att komma ut på nätet kunde tillägget för 50 Gb gärna vara betydligt dyrare.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

90 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-18 20:18:01)

Sv: Varning

G-Man skrev:

Dom stryper hastigheten vid förbrukad maxmängd, så nog f går det.

Att användare som bor nära masten kan äta allt låter som ett tekniskt felkonstrution av systemet, då skulla typ enkel wifi funkat lika bra.

Cellandning är en teknisk realitet och en följd av att cdma innebär att alla sänder samtidigt varvid basstationen ska styra modemens uteffekt genom kommandon.

Problemet verkar vara att Net1 är för långsamma med att få igång ny teknik inkl. Flerfrekvensroutrar.Sedan är många användare sådana tekniska analfabeter att de inte begriper Net1s särdrag. Och då kränger marknadsförarna tekniken på fel premisser. net1s längdskidor är kanon att åka slalom med, typ.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

91

Sv: Varning

OK,

eftersom Net1 bara är för
-skogsmullar som kollar vädret & mailen 1 gång i veckan men behöver telefon OM dom ramlar ned när de klättrat i nåt berg för sitt höga nöjes skull eller när de ska kolla en ny klätterled på internet
-folk som tillfälligt har lämnat storstaden för att se vad som finns där utanför och samtidigt vill ha koll på vad som händer på Stureplan
-skogsmaskiner
-radioentusiaster

Är det nån som vet om det finns nåt alternativ för FAMILJER SOM BOR PÅ LANDET som vill kunna
- försörja sig på sitt jobb via distansuppkoppling till företaget när så behövs (även skicka/ta emot stora filer). Jag antar att distansarbetande stadsbor inte låter/får sitt bredband betalt av de företag de är anställda på, men även här är det väl skillnad på stadsbor & oss landsbygdsbor
- låta ens ungdomar nyttja internet både för rekreation och skola i den mån som de & vi som föräldrar vill
- utnyttja alla de nya "underbara" tjänster som erbjuds i form av att titta på tv, se filmer, ringa o.s.v Särskilt som det sägs att det är BILLIGARE att utnyttja dessa tjänster via internet

Utan att vi ska behöva betala dubbla/trippla abonnemangsavgiften och få en kvalitet som gör att allt endast fungerar 10% av tiden

Men visst ja, landsbygden är nåt man åker till på semestern på sommarn. Ett pittoreskt inslag strax utanför storstaden.

Det är ju bra konstigt att tex. kommunalskatten är lika hög eller högre här, som i tätorter & städer, trots att vi inte har nån service att utnyttja!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

92 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-19 07:23:14)

Sv: Varning

det finns en EU stödd satellitjänst för glesbygd.Det står för övrigt många 3 G master även ute i skogen. så man kan bo med myrstackar som enda grannar men ändå ha snabbt bredband. Sedan finns alternativet med egen radiolänk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

93

Sv: Varning

jonasolof skrev:

det finns en EU stödd satellitjänst för glesbygd.Det står för övrigt många 3 G master även ute i skogen. så man kan bo med myrstackar som enda grannar men ändå ha snabbt bredband.

Jonas,

-hur stor tror du chansen är att jag/vi, fågelvägen c:a 5-6mil ifrån Sthlm & 0,8mil ifrån Gnesta, ska få EU-stöd satellitkommunikation och hur fort tro du att de löser det?
-Jag har testat varenda 3G & annan mobiltjänst som finns, förutom Net1 så kan jag få Edge på Telia (och det är faktiskt sämre), det är allt!
-3 och vem det nu mer är som har obegränsad datatrafik hittar du inte här i närheten

Så gärna nåt genomförbart som funkar idag & som inte kostar skjortan.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

94

Sv: Varning

Lasse, ring din politiker och ställ frågan.

PTS har en webbsida med närmaste fiber.
kolla om du har någon fiber i närheten, och dra sedan en sådan - det är enda alternativet till äkta bredband om inte segatelia byggt adsl där du är.
fiber, dyrt ja, men det är äkta bredband för dom trådlösa smalbanden just dont cut it.
jag fick igår kväll 0,06/0,8 med tele2'$ västa 16mbit bredband...

95

Sv: Varning

Trots allt - för nödvändigt och livsuppehållande distansarbete, även ganska tunga filer, räcker 25 Gb långt även om det tyvärr kan bli segt. För VoIP-telefoni är bandbreddskraven mycket rimliga (2 x 64 Kb/s) och fungerar nästan överallt via Net1, även med tredjepartsoperatörer som Cellip, Phonzo m.fl.
Värre blir det med "alla de nya underbara tjänster som erbjuds i form av att titta på tv, se filmer" om man bor illa till i glesbygd men krisar det så klarar man sig ändå på marknätets fria TV-kanaler....
Sedan är det väl ändå på samma sätt med bredband som med elström - bor Du mer än någon/några kilometer från en transformatorstation får Du betala ledningen själv och då talar vi inte bara om några tiotusentals kronor utan kan få lägga till ytterligare en nolla på fakturan..... 
Hörde härom dagen i radio om en familj i Småland som själva hade fått kosta på flera tiotals tusen kronor för en rejäl antennanläggning för att överhuvud taget kunna få Telias "nya fasta mobiltelefon" i det vanliga GSM/2G-nätet att fungera. För en tiotusenlapp och lite händighet kan man faktiskt få ganska bra antennteknik och hyfsad internetanslutning även 40 km från en Net1-station - om inte grannarna är +25 Gb-tankare dvs. notoriskt spelsugna eller kör TV över nätet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

96 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-19 18:18:32)

Sv: Varning

Det finns redan flera fungerande system för bredband över satellit för konsument med täckning över Svealand.

http://www.satsig.net/ivsat-europe.htm

Finns även andra, bara att googla. Men om det bara är 6 km tillGnesta så ligger en WLAN länk närmast till hands. jag använde själv en som gick över 13 km innan jag fick adsl på landet. hade direktsikt till en silo i Kalmar där andra antennen satt och en 60 cm parabol på gaveln av huset. Så om det går att få direktsikt så är detta bästa sättet även om man behöver en mast. Gäller sedan att hitta den som ska skicka ut signalen. Ett tip kan vara stt ta kontkt med någon lokal radioamatörförening för att få råd eller med en firma som håller på med radiokommunikation och har en mast där ni kan få en egen antenn uppsatt. eller så finns kanske någon bekant eller granne inom radiolänkhåll som är villig att dela kostnaden för snabbt adsl, fr a om ni bjuder på större delen av abonnemangskostnaden. Min närmsta granne får bredband via wifilänk mot att han betalar 2/3 av abonnemangskostnaden för mitt 8 mbit adsl men då har jag stått för all utrustning. Funkar så bra att han inte bryr sig om att använda mobilt bredband trots att han nu har både 3G och 4G 800 MHz master på nära håll. Använd även de internetberoende barnens kontaktnät för att hitta någon lämplig i andra änden.

det var mycket vanligt med långa wlan-länkar innan adsl blev utbyggt och det går att få tag i billiga paraboler med tilläcklig förstärkning. Att man inte får koncentrera wifi signal så kraftigt åt ett håll behöver du inte bry dig om, för ingen kommer att bli störd om ingen finns direkt i signalens väg de närmsta hundra metrarna. Lämplig utrustning är t ex en linksys router wrt54GL som kan flashas till DD-WRT. Den modellen är utgången finns nog andra nu. det finns wlan moduler som skickar ut upp till en watt men de behöver vanligen anslutas över usb, dvs till en dator, och mer effekt än vanliga 10 mW ska knappast behövas varför en router är bäst.Har routern två antennutgångar som t ex WRT54GL kan en anslutas tilll parabolen och den andra ge trådlöst bredband lokalt på adsl-sidan.

bottom line är att Net1 är en uppenbart suboptimal lösning för er familj. Ni behöver så stor bandbredd att det enda vettiga är en radiolänk till adsl.

Bor ni i en grop men har en lämplig höjd i närheten går det att reläa signalen också via en mellanmast. En kompis har smugit upp en relästation i ett kyrktorn samtidigt med andra, medgivna antenner.

Ytterligare en sak: öppningsvinkeln även för en högförstärkande parabol är mer än tio grader så det kan finnas andra i er närhet som är intresserade av att få ta del av signalen om den nu kommer från Gnesta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

97

Sv: Varning

Kolla om det finns något i närheten här;

http://www.natkollen.pts.se/Mobile.aspx

Tack

98 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-20 05:30:45)

Sv: Varning

Uppgifterna på PTS länken uppdateras en gång om året. Sökavstånden är dessutom små för mobilmaster. Det ärviktigare för TS att veta var adsl finns i närheten.

Vad kostar det per km att lägga privat fiberlina i stenig skogsterräng?

Jag vet för övrigt andra som bor i ensam gård någon mil utanför Gnesta och har adsl så adsl finns även utanför tätorten. Frågan är vilka telestationer som är förberedda. Det kan Telia svara på.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

99

Sv: Varning

OK,

1. Net1 är fällda i ARN (2011-2945) för att de sålt obegränsat men strypt. Alltså, se till att leverera det som är avtalat!
2. Vår telestation är ansluten med radiolänk och har c:a 130ab varav många sommargäster. Den är INTE förberedd för ADSL och ingen är intresserad av att göra det. Jag har pratat med Skanova samt alla möjliga privata aktörer typ Tyfon o.s.v Ingen är intresserad eftersom den är för liten, inte ens när vi dels kunde "garantera" 40 kunder och var beredda att slanta upp x * 100.000:- så iddes man komma tillbaka med en offert!
Jag har även pratat med Teracom men återigen, ingen återkoppling eller offert!
3. Eftersom Net1 finns så anser kommunen att problemet är löst!

Bottom line, Net1, se till att leverera den avtalade tjänsten!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

100

Sv: Varning

G-Man skrev:

Kolla om det finns något i närheten här;

http://www.natkollen.pts.se/Mobile.aspx

Tack

Nej, det närmaste jag kommer är c:a 7-8km härifrån.

"Uppgifterna på PTS länken uppdateras en gång om året. Sökavstånden är dessutom små för mobilmaster. Det ärviktigare för TS att veta var adsl finns i närheten. "
Telia/Skanova är som musslor om man försöker få reda på nån info om en telestation, allt jag fått reda på har varit via att "luska", för svar på direkta frågor får man INTE.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2