1

Tråd: Varning

Var väl inte helt oväntat sad

Bäste kund,
Vi vill meddela er att ni har hög belastning på Ert abonnemang.
Belastningen är så pass hög att den skapar problem i nätet och för
andra kunder. Ni har idag en fri trafikmängd, men den begränsas till
att det ska röra sig om normalt bruk. När en kunds användning skapar
problem för andra kunder i vårt nät anses den överstiga normalt bruk.
Orsaker till denna höga belastning kan exempelvis vara:
1. Ditt trådlösa nätverk är oskyddat.
2. Ni har inte installerat/uppdaterat ert antivirusprogram.
3. Ni har installerat en server på er dator, eller har för många
användare.
Om det inte sker förbättring på ert förbrukande inom en vecka, kommer
vi att stänga ner er access månaden ut. Detta helt enligt våra
abonnemangsvillkor.
Vill du ta del av våra abonnemangsvillkor, hittar du dem på vår
hemsida. www.nordiskmobiltelefon.se
Har ni några frågor är ni välkomna att ta kontakt med vårt Kundcenter
på tel 0774 – 42 42 43. Vi har öppet vardagar 08.00-18.00.


Med vänlig hälsning
Nordisk Mobiltelefon

2

Sv: Varning

Ojdå!

Har precis beställt abb. hos Nordisk Mobiltelefon.

Hur mycket har Du tankat för att få det där brevet?

MVH
Anden

3

Sv: Varning

Skummade igenom allmänna villkoren och särskilda villkoren utan att hitta någon exakt siffra.
Titta inte så noga just nu, får titta senare.

Allmänna villkor
http://consumer.nmt.net/sendFile.asp?fi … rigeAB.pdf
Särskilda villkor
http://consumer.nmt.net/sendFile.asp?fi … rigeAB.pdf

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Varning

Hmm, ja, det kan ju vara skönt att veta på ett ung. hur mycket man törs "tanka" hem eller för den delen "skicka upp"!?!
Vad är "Onormalt uttnyttjande" i dagens mått räknat i GB/månaden??????

MVH
Anden

5

Sv: Varning

Pratade med supporten om detta tidigare, enligt dem runt 5 gb per vecka avser de normalt och alltså 20gb/ månad . Jag är online hela tiden och tankar ganska mycket men aldrig fått varningen.

6

Sv: Varning

Jag har sett samma i 'obegränsade' abb från 3, Telia och Telenor. I det finstilta i annonsen står det typ 'tankar du mer än 5GB/månad förbehåller vi oss rätten att strypa ditt abbonnemang till 30 (eller 50) kbit/s resten av månaden'. Något att fråga -explicit- om när man tecknar abbonnemanget..

7

Sv: Varning

Är lite flummigt skrivet i vilkoren hur mycket man får tanka ner, är upp till vad NMT känner för om jag förstår det rätt. Svårt o säga hur mycket som jag tankat hem men upskattningsvis 50GB. Förstår fortfarande inte varför operatörerna får kalla det fri trafikmängd.

8

Sv: Varning

Jo.. det är ju som att säga att du får en 'gratis' nalle med abonnemanget. Mot endast en förhöjd -avgift- (ingen kostnad, gubevars wink i två år. tongue

9

Sv: Varning

Herrejösses!!!! 

5GB i veckan???? Är dom helt galna, det är ju ingenting.
Usch o fyy, dags att ringa Sverker på Plus, detta kan ju inte vara sant att dom får kalla det "fri trafik".
Skandal att kalla det fritt och sen t.o.m säga en gräns på 5GB i veckan, eller vad tycker Ni??

Tyvärr har jag blivit tvungen till att anv. mig av NMT, då jag ska flytta till en stuga i skogen under 1 1/2 år.

MVH
Anden

10

Sv: Varning

Givmildast en så länge.

20GB är den högsta gränsen av alla operatörer, men visserligen begränsar inte Tre/Telenor fast de förbehåller sig rätten att göra det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Varning

med den långsamma nerladdningshastighet jag kommer upp i ska jag vara glad om jag kommer upp i 5GB/v

12 Senaste redigerad av Lillman (2008-05-14 15:39:12)

Sv: Varning

Där kom varning #2.
Får väl se vad som händer, NMT tyckte väl inte om att jag skulle ladda ner Age of Conan på 14Gb.
Snart är det väl att missbruka kontot att kolla mailen också.
Satt o laborera lite med miniräknaren, ponera att nerladdningsgränsen är 20Gb. Det blir (rätta mig om jag har fel) drygt 14 timmar man kan surfa innan man nått gränsen om man surfar med 3mbit som är NMTs abonnemang. Låter inte som bredband i mina öron.



Bäste kund,



Vi har tidigare varit i kontakt med Er angående hög belastning på Ert abonnemang.  Trots tillsägelse har inte belastningen minskat. Ni har idag en fri trafikmängd, men den begränsas till att det ska röra sig om normalt bruk. När en kunds användning skapar problem för andra kunder i vårt nät anses den överstiga normalt bruk.

Vi kommer nu att vidta återgärder, helt enligt våra abonnemangsvillkor. Vi kommer att stänga av er access månaden ut.

Om ni inte anser att er användning är för hög, bör ni kontrollera följande:

1.      Ditt trådlösa nätverk är oskyddat.

2.      Ni har inte installerat/uppdaterat ert antivirusprogram.

3.      Ni har installerat en server på er dator, eller har för många användare.



Vill du ta del av våra abonnemangsvillkor, hittar du dem på vår hemsida. www.nordiskmobiltelefon.se

Har ni några frågor är ni välkomna att ta kontakt med vårt Kundcenter på tel 0774 "“ 42 42 43. Vi har öppet vardagar 08.00-18.00.





Med vänlig hälsning

Nordisk Mobiltelefon

13

Sv: Varning

taskigt!

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

14

Sv: Varning

Jodå, jag blev avstängd.
Ringde till dom o frågade hur man skulle veta hur mycket man får ladda hem när det inte står i avtalet samt hur man ska kontrollera sin förbrukning.
Svaret på båda frågorna blev: Jag vet inte riktigt.
Jag blev sedan lovad att abbonemanget skulle komma igång igen fredag om jag lovade att vara en snäll pojke o inte ladda hem för mycket.
Ringde till dom idag vid 15:00 och fick svaret att det visst skulle komma igång lite senare.
17:50 fortfarande inget "bredband", ringer igen och får prata med en kille som blånekar att jag nånsin har ringt in och blivit lovad att det skulle sättas igång igen.
Tjafsar en stund men kommer ingen vart, han kunde inte heller svara på hur man ska kolla sin förbrukning.
Och dom här 20GB ansåg dom vara jättemycket och allt däröver är tydligen betraktat som extrem användning. Trodde det var år 2008 men det är kanske år 2000
Resultatet är nu att jag har lagt ner 3000:- på ett värdelöst så kallat bredband med fri trafik och usel kundtjänst.
Och nu är jag spärrad till 31/5.
Kan inte annat än o avråda er andra att köpa det.

15

Sv: Varning

jag funderade faktiskt över att köpa "bredband" från nmt innan jag skaffa nytt abb från tre men efter att ha kollat igenom avtalet om "hög användning" så blev det tre istället. Det är ju verkligen löjligt 20gb är ju inte speciellt mycket och deras avtal är ju luddigt värre. Vad ska man med mer hastighet till när man inte får använda den.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

16 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-05-22 10:54:19)

Sv: Varning

Hexxy skrev:

surt som ättika....men är det verkligen så att trafiken slöar ned nätet så har dem ju all rätt att begränsa användandet.

Då ska dom inte heller ha en hastighet som kan slöa ner nätet.
Jag anser att om man skaffar ett bredband med upptill viss hastighet så ska man få använda upptill den hastighet du får maximalt.
Men som sagt surt.

Jag har kontaktat PTS och frågat vad dom anser om att dom lovar två saker som står mot varandra.

Antingen har man fri trafik eller inte.
Man kan inte ha både och.

det är ungefär som att vara vegeterian och äta kött.
går inte riktigt ihop.

Det måste ju gå att få det till bedrägeri eller liknande.
Även om det står i avtalet.
Men man kan inte skriva två olika saker i samma avtal som rör samma sak.
Fast mot varandra.

17

Sv: Varning

PsyDonia skrev:
Hexxy skrev:

surt som ättika....men är det verkligen så att trafiken slöar ned nätet så har dem ju all rätt att begränsa användandet.

Då ska dom inte heller ha en hastighet som kan slöa ner nätet.
Jag anser att om man skaffar ett bredband med upptill viss hastighet så ska man få använda upptill den hastighet du får maximalt.
Men som sagt surt.

Jag har kontaktat PTS och frågat vad dom anser om att dom lovar två saker som står mot varandra.

Antingen har man fri trafik eller inte.
Man kan inte ha både och.

det är ungefär som att vara vegeterian och äta kött.
går inte riktigt ihop.

Det måste ju gå att få det till bedrägeri eller liknande.
Även om det står i avtalet.
Men man kan inte skriva två olika saker i samma avtal som rör samma sak.
Fast mot varandra.

Håller med dig till punkt och pricka.
Vad sa PTS ang frågan?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-05-22 21:13:21)

Sv: Varning

mailade har inte fått svar.
Men självklart skriver jag här direkt vad dom sa.
Antagligen kan man väl inte göra så mycket och inte dom heller.
Men kan ändå vara intressant att höra vad dom tycker om dubbel moralen som är.
Antingen är det begränsad trafik eller inte så enkelt är det.
Men så anser ju tyvär inte ISPerna.
Bara för att dom ska kunna trycka in så många användare som möjligt på så lite kapasitet som möjligt.
Vi lever i ett digitalt samhälle.
Med streamad Film, nyheter.
AMn kan köpa digital musik över nätet.
allt tar bandbredd och även om NMT har högre gräns än en del andra så är den väldigt snål.
om vi räknar lite.
låt säga att man kommer upp i 2,5mbit/s inte helt orimligt.
Då kan man ladda ner runt 500gig i månaden om man maxar den hela tiden.
Så 20 gig är väldigt lite inte många procent av max man får ta ner där inte.
Men självklart kan jag hålla med om att man kanske inte ska pumpa ut max 24/7.
Men åtminstone ska gränsen vara på kanske 1/3 av max.
Så om gränsen låg på 100-200 gig i månaden vore rimligt som gräns.
Även om många absolut inte kommer i närheten av det.
Sen det som han skrev tidigare om onormalt användande.
Om alla började ladda lika mycket då skulle han ha fått ladda 20gig.
får då är 20gig normalt.
Det är nått som inte går ihop där heller i ekvationen.
Bara för att dom flesta ladar lite så ska alla ladda lite.
Klent av dom.
Men surt sånt här.


Jaja får se vad PTS svarar så skriver jag här då.

19 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-05-23 14:12:39)

Sv: Varning

Neranför står vad dom skrev.
skrev ett långt brev utförligt exakt om saker och ting fick detta tillbaka gav inte så mycket.
Men dom sa som ni ser nedan att Detta är en fråga för konsumentverket.
Då det rör avtalsvilkorslagen.
det som stör mig mest är Dubbelmoralen som finns hos ISPer.
Alltså det gör inget att när man kommer upp i mycket trafik att dom hör av sig.
Och skriver vad det kan bero på.
Och att det kan vara bra att minska på trafiken och ge exempel på varför
man ska minska trafik ex. andra kunder drabbas på samma mast.
Men att stänga av när dom säger sig ha fri trafik är bara grymt snålt av dom.
Får se om man har tid att maila konsumentverket med och se.


PTS skrev:

Vad som gäller mellan konsumenten och företaget ska framgå av avtalsvillkoren. Lagen om elektronisk kommunikation reglerar endast att vissa punkter ska finnas med i operatörernas avtal med slutanvändare. Dessa punkter rör t.ex operatörens namn och adress, leveranstid och vilkoren för ersättning om tjänsten inte levereras enligt avtalet. PTS kan bedriva tillsyn över att dessa uppgifter finns med i avtalet.

Detta är snarare en fråga för Konsumentverket eftersom det rör markandsföring. Konsumentverket kan pröva om avtalsvillkoren är skäliga (avtalsvillkorslagen) och om operatörens marknadsföring följer marknadsföringslagen: www.konsumentverket.se
Du kan också  vända dig till konsumentvägledningen i kommunen om det finns sådan där du bor.


Om man är missnöjd med en operatör ska man i första hand kontakta operatören. Om inte detta hjälper kan man vända sig till Konsumenternas tele- och Internetbyrå, www.ktib.se

Lillman
Detta står ju på NMT hemsida.
För en fast månadskostnad mailar och surfar du så mycket du vill med turbo 3G-hastigheter i hela vårt nät.

Jag hade pratat med NMT först och påvisa detta och att du inte får surfa så mycket du vill utan blev avstängd.
Sen skulle jag kontakta.
www.ktib.se
Och visa att det står att man ska få sura hur mycket man vill.
Och se Vad dom säger om att dom får lura folk att surfa mycket men inte får det.
även om det står att dom får stänga av en vid för hög belastning.
Men det är inte för hög belastning så länge du är nöjd.
Sen kräv ersättning för den tiden du varit av med det.
och påvisa om att det vara jobbigt för dig och kräva typ 3-6mån gratis fri surfning.

20

Sv: Varning

Har mailat Konsumenternas tele- och Internetbyrå nu, återkommer med svaret.
Fick meddelande om att NMT bytat namn till ice.net nu och kommit med lite fler abonnemangsformer.
Hittade bla. följande:

Pro

För dig som ställer riktigt höga krav på ditt mobila bredband. För en fast månadskostnad mailar och surfar du så mycket du vill med turbo 3G-hastigheter i hela vårt nät. Du får upp till 3,1 Mbit/s i nedlänk och upp till 1,8 Mbit/s i upplänk, vilket innebär att du snabbt kan skicka stora filer genom nätet. Dessutom får du eget supportnummer till kundservice och din datatrafik får prioritet vid hög belastning i nätet. Du kan även använda ditt mobila bredband i vårt norska och danska nät utan extra kostnad, vilket är unikt på marknaden.

Långt in i träsket hittar man:
ice.net förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 kbit/s om förbrukningen överstiger 5 GB/mån för Fastpris och Flex/Flex tillägg, respektive 10 GB/mån för Pro

Dom har alltså blivit något lite klarare i sin marknadsföring men kompenserar snabbt med att bli lite snålare.

Måste passa på o tacka för allt stöd ni ger. Tackar!!

21 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-05-24 09:54:35)

Sv: Varning

har mailat NMT med lite frågor om detta och deras dubbel moral.
För kollar man dom här två meningarna så måste dom ha lite personlighetklyvning.
"För en fast månadskostnad mailar och surfar du så mycket du vill med turbo 3G-hastigheter i hela vårt nät."

"ice.net förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 kbit/s om förbrukningen överstiger 5 GB/mån för Fastpris och Flex/Flex tillägg, respektive 10 GB/mån för Pro"

Dom meningarna går emot varandra.
Undrar vilken av dom som gäller om man skulle dra ett sånt här ärende längre.
För båda meningarna kan inte stämma en gäller inte.
då man inte kan lova två saker dom är motsatsen till varandra.

dock kommer jag inte köpa något av dom efter sätt detta.
Men ska bli kul och se deras svar.

Verkar som endast TRE och Telenor är dom enda som låter en använda abonemanget.
Eler har nån råkat ut för något liknande med dom som lillman råkat ut för här.


Edit:
Har fått svar från NMT och det va lika luddigt som deras avtal.
Jag mailade tillbaka och frågade lite och det va som står på deras hemsida stämmer och han ljuger eller om dom ska ändra på hemsidan eller i avtalet.
Har även mailat konsumentverket om man får lura sina kunder genom att på hemsidan lova att
Surfa med 3G hastighet hur mycket man vill.
Sen i avtalet spärra abonemang eller begränsa hastighet till 30k som inte är 3G hastighet.
utan 80tals modem hastighet. eller när va det man började använda 56k modemen.
30K är sämre hastighet än det ju.

22

Sv: Varning

Jag håller med Net1, tankning på smalbandigt radio-Internet är egoistiskt och förstör för oss andra.
Jag tankar filer och annat stort typ OS-distar mestadels på jobbet och bär hem i fickan.
Denna typ av radionätverk är för oss som helt saknar alternativ. Det är inget man väljer om det finns andra alternativ.

23

Sv: Varning

Jag håller med om att formuleringen är idiotisk men faktum är att 10GB räcker mer än väl till de allra flesta användarna och de är väl rädda att de okunniga som bara ser begränsningen väljer nått annat.

Net1 är inte mer konstigt än som om flera skulle surfa på samma adsl-lina och seedar/leechar någon i nätverket torrents så blir andra lidande.

Om man nu absolut måste ta hem större filer så kan man se till att göra det på nätterna då belastningen är betydligt lägre på masterna och risken att någon skulle klaga då är minimal.

24

Sv: Varning

Så bara för att ni anser att man inte ska ladda ner stora filer så är det ok att köra fulspel från operatören.

Köper man en lina och det är den enda man har så kan man ju inte vänta en dag eller 2 när man behöver något för att låna nån annans internet.

Ladda ned kan jag definitvt inte göra på jobbet.

Att surfa chatta , maila titta på film youtube , ladda ner filer tillhör normal användning idag.


Så vart dra vi gränsen för vad man får göra på sitt mobila bredband?

25

Sv: Varning

Det var ju ett tag sen den här tråden startades - är det någon som vet eller har erfarenhet av hur strikt Net1 tillämpar 25GB-begränsningen idag? Stryps hastigheten alltid vid 25GB eller beror det på hur belastningen ser ut på just "min" mast? Det står bara att man "förbehåller sig rätten att...".

Är nybliven Net1-kund som plötligt fått fyrdubblad hastighet (2,5Mbit) jämfört med tidigare så man blir ju lite nyfiken.