51

Sv: Varning

De bara vred ner hastigheten utan någon som helst förvarning. Då hade de aldrig talat om för oss att vi hamnat under begränsning på 25....det kröp fram under det tredje samtalet om att det hänt något med vår hastighet - att vi nu skulle falla in under samma regler som de nuvarande abonnemangen. Jag kan förstå att man i det läget sagt att ex vi ej kommer kunna förlänga vårt nuvarande abonnemang för att man kan ej erbjuda den typen av användande längre MEN bindningstiden ut tycker jag de skulle stått för vad avtalet var. Det hade vi nog kunna känna respekt för och förstå.

52

Sv: Varning

Kan du inte byta till nån 3g operatör eller är det så dålig täckning när du bor?

53

Sv: Varning

Jag tycker - personligen - att all form av trafik och protokoll skall vara möjliga att köra - inklusive den för många så viktiga VoIP-trafiken (således även VoIP med tredjepartleverantörer) så länge den inte blockerar eller väsentligt försvårar telefoni och e-post som trots allt är basala och för många - inklusive småföretag - helt nödvändiga funktioner. Idag är det betydande svårigheter att köra VoIP - även Net1:s egen telefoni - med någorlunda kvalitet under höglasttid vardagskvällar och eftermiddagar och kvällar under helger på grund av stor belastning och långa svarstider även om Du använder "obegränsade (!)" och prioriterade abonnemang. Så var inte fallet för ett halvår sedan. Men - hela det här belastningsproblemet är självklart inte abonnentens fel utan operatörernas som, bl.a av ekonomiska skäl, inte vågar tala klartext. Det intressanta är att det man inte vågar göra i Sverige (tala teknisk klartext och göra begränsningar i förhållande till den tekniska kapaciteten) gör man i andra länder - till och med på Net1:s helägda norska och delägda danska hemsida.

På ett mobilt nät med högre kapacitet (dvs. högre frekvenser som 3G och 4G) är det självklart att man skall kunna köra video och tung ftp så mycket abonnenten önskar - till den tekniska gräns där andra kunder blir väsentligt lidande.
Om man (operatörerna) på ett pedagogiskt bra sätt kunde/ville klargöra för abonnenterna den dramatiska skillnaden i kapacitet och därmed användningsmöjligheterna mellan t.ex å ena sidan fasta linor och 4G och å andra sidan ett lågkapacitetsnät som Net1 skulle de flesta problem och missförstånd kunna undvikas med nöjdare kunder som slutresultat. Bredband och bredband är dessvärre helt olika saker !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

54 Senaste redigerad av Discover (2011-01-22 22:48:00)

Sv: Varning

andy78 skrev:

Vox medievalis




och om man kör 3g är det okej att använda det ännu mer?

Är inte Net1´s nät ett 3G nät ? Eller säger Net1 själva att de har ett 3G nät för att kunderna inte skulle förstå annars ?


" Vårt rikstäckande turbo 3G nät bygger på den beprövade NMT 450-frekvensen vilket ger oss möjligheten att erbjuda en fullständigt unik bredbandstäckning. Vi täcker idag 90 % av Sveriges yta med mobilt turbo 3G bredband medan våra konkurrenter tillsammans bara når 50 %. "

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

55

Sv: Varning

Jo du har rätt det är 3g på en annan frekvens.

56

Sv: Varning

andy78 skrev:

Jo du har rätt det är 3g på en annan frekvens.

Men räknas CDMA som 3G standard som UMTS ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

57

Sv: Varning

Oavsett begreppsförvirringen är t.ex kapaciteten - obs inte transmissionsHASTIGHETEN ! - betydligt större i 3G än CDMA450 beroende på småcellsteknik och högre frekvens.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

58

Sv: Varning

Vanlig 3G är WCDMA, Net1 är CDMA2000. Båda är 3G tekniker, liksom kinesernas eget system. Se wikipedia.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Varning

Är det inte umts?

60

Sv: Varning

jonasolof skrev:

Vanlig 3G är WCDMA, Net1 är CDMA2000. Båda är 3G tekniker, liksom kinesernas eget system. Se wikipedia.

Vart kommer UMTS in i bilden då ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

61

Sv: Varning

A propos mitt inlägg av den 22/1:
intressant att notera att Telia BredbandStor för 4G i basutförande har en månadslimit på 20 Gb, annars 120kB/s - sedan kostar det extra. Net1 har i sitt största abonnemang en månadslimit på 25 Gb - låt vara att det tar orimlig tid att utnyttja den. Trenden för mobilt bredband verkar därmed ganska klar - flatrate adjö - avgift per förbrukning......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

62

Sv: Varning

Discover skrev:

Vart kommer UMTS in i bilden då ?

UMTS beskriver hela klabbet, både radiointerfacet, core-nätet, autenticering, hela systemet.

/Marcus

63

Sv: Varning

marcus-aa skrev:
Discover skrev:

Vart kommer UMTS in i bilden då ?

UMTS beskriver hela klabbet, både radiointerfacet, core-nätet, autenticering, hela systemet.

/Marcus

aha...

därav detta namn: http://www.svenskaumts.se/  ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

64

Sv: Varning

Net1:s prioriteringar:
efter dialog med kundtjänst har jag nu fått besked. Efter en nära förestående nätuppdatering kommer all VoIP-trafik att få högsta prio. Näst högsta prio tilldelas "vanlig trafik" för kunder med Företagspaket Plus och lägsta prio övriga abonnemang. Tror också att operatören har möjlighet till implementering av ytterligare prioklasser om behov uppstår

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

65 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-25 14:36:43)

Sv: Varning

På Net1s företagssite stod åtminstone tidigare att de kunde lägga in individuell prio för t ex kritiska företagsabbonnemang och till och med göra det med riktverkan. det kanske innebar viss cellsektor.

Tycker det är OK med tanke på nätets struktur. Skulle bli mkt frustrerad om jag vore skogsföretag och inte kunde få kontakt med skogsmaskinförare för att masten är nedlastad med torrent.

Ska bli intressant att höra hur icke prioriterad VoIP kommer att funka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Varning

ah, netett gör samma sak som görs på 3g då.
för jag märker markant skillnad på olika abg på samma mast, tror knappast att det är tillfälligheter att det uppför sig så...

67 Senaste redigerad av Info (2011-01-25 16:41:59)

Sv: Varning

Vox medievalis skrev:

Net1:s prioriteringar:
efter dialog med kundtjänst har jag nu fått besked. Efter en nära förestående nätuppdatering kommer all VoIP-trafik att få högsta prio. Näst högsta prio tilldelas "vanlig trafik" för kunder med Företagspaket Plus och lägsta prio övriga abonnemang. Tror också att operatören har möjlighet till implementering av ytterligare prioklasser om behov uppstår

Har tidigare fått denna PRIO lista berättad för Mig.
1. VoIP-trafik
2. Företagspaket Plus
3. Privatapaket Plus
4. Övriga.

Det senats jag hört om uppgradering var att 9,6 var mycket nära förestående och redan förberedd i systemt.
Då skulle även ovanstående implementeras.

Men på nuvarande hårdvara så kommer 9,6 bara att ge 3,8.

Sedan behövs det ny kund hårdvara för att komma till 9,6!
Denna har ju ingen sett eller hör några bekräftade uppgifter om ännu!

9,6 kräver samma kund hårdvara som den planerade uppgraderingen till 14,4 under hösten.

PS. Pratade med kundtjänst om att Jag nu har ett Kraftpaket Plus där bindningstiden gått ut, samt har problem med min D35's.
Om det var lämpligt för Mig att teckna om mitt abonnemang till det nya nu gällande Kraftpaket Plus, detta skulle ge mig tre fria månader och en kostnadssänkning på 100 kr/mån.
Fick svaret att "Detta är just nu en dum ide", "vänta bara någon månad till" och använd  det  bindningsfria abonnemanget som "betalning" vid bytet till D35 ersättaren. DS.

68

Sv: Varning

Man får väl anta att det blir en ny prisplan med ett dyrare abonnemang för att komma åt de högre hastigheterna, eller?

69

Sv: Varning

Kan vara något sådant bakom svaret att inte teckna om Mitt abonnemang just nu...

70

Sv: Varning

"Gärna medalj men först en rejäl pension" - gärna högre hastigheter men först högre kapacitet. Att utnyttja två eller tre carrier i nätet ökar visserligen också kapaciteten något men frågan är om det räcker för att hålla jämnt skägg mot trafikökningen med tunga nedladdningar - ändrade prisplaner är nog enda möjligheten.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

71

Sv: Varning

Vox medievalis skrev:

Net1:s prioriteringar:
efter dialog med kundtjänst har jag nu fått besked. Efter en nära förestående nätuppdatering kommer all VoIP-trafik att få högsta prio. Näst högsta prio tilldelas "vanlig trafik" för kunder med Företagspaket Plus och lägsta prio övriga abonnemang. Tror också att operatören har möjlighet till implementering av ytterligare prioklasser om behov uppstår

Det låter bra... Bra att VoIP går först.
( kör i stort sett bara VoIP på mitt Flex )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

72

Sv: Varning

Discover skrev:
Vox medievalis skrev:

Net1:s prioriteringar:
efter dialog med kundtjänst har jag nu fått besked. Efter en nära förestående nätuppdatering kommer all VoIP-trafik att få högsta prio. Näst högsta prio tilldelas "vanlig trafik" för kunder med Företagspaket Plus och lägsta prio övriga abonnemang. Tror också att operatören har möjlighet till implementering av ytterligare prioklasser om behov uppstår

Det låter bra... Bra att VoIP går först.
( kör i stort sett bara VoIP på mitt Flex )

men är det deras voip eller all voip?
speciella portar isf?
osv...
skype?

73

Sv: Varning

Bra, ja under förutsättning att VoIP-prion även gäller tredjepartsoperatörer och inte bara Net1:s egen via D-40. Jag har tolkat det som att det gäller all VoIP över nätet men det blir intressant att se. Kör själv 5 "fasta" abonnemang över två D-35:or och dessutom ett av deras egna över D-40.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

74

Sv: Varning

G-Man skrev:
Discover skrev:
Vox medievalis skrev:

Net1:s prioriteringar:
efter dialog med kundtjänst har jag nu fått besked. Efter en nära förestående nätuppdatering kommer all VoIP-trafik att få högsta prio. Näst högsta prio tilldelas "vanlig trafik" för kunder med Företagspaket Plus och lägsta prio övriga abonnemang. Tror också att operatören har möjlighet till implementering av ytterligare prioklasser om behov uppstår

Det låter bra... Bra att VoIP går först.
( kör i stort sett bara VoIP på mitt Flex )

men är det deras voip eller all voip?
speciella portar isf?
osv...
skype?

Använder både Skype och Phonzo, men använder mest Phonzo då jag är i utlandet eller är på ett fartyg eller rör mig i skogen...


Hur är det med antennen till D40,
tål den antennen lika mycket stryk som antenn(erna) till D35:an ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

75

Sv: Varning

D-40:ans utdragbara antenn består av en minimal teleskopantenn som är både ömtålig och knappast användbar annat än i en BTS:s närområde. Eftersom jag huvudsakligen använder D-40:an som stationär telefon i bilen har jag den ansluten till en fast takantenn. Om jag använder den inomhus (tegelbyggnad) är det också anslutning till fasta (tak)antenner som gäller. Dess inbyggda Li-batteri klarar knappast mer än drygt två timmar om den inte enbart är passiv så vid mobilt bruk gäller yttre strömförsörjning. Över huvud taget är D-35:an betydligt mer robust uppbyggd men visst - D-40:an går ned i en ficka som ju generellt tycks vara modulen för all comutrustning för klient-/privatbruk idag - ofta på bekostnad av drifttid och robusthet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810