26

Sv: Varning

Jag har kommit upp i 29Gb nån månad det enda som hänt är att det kommer med i räkningen, inget speciellt.

27

Sv: Varning

Vi är i en ordentlig diskussion om hur mycket man får ladda ner på vårt abonnemang hos ice net. Vår typ av abonnemang, som är 100 kr/mån DYRARE än det dyraste/största abonnemang som finns hos ice net nu, hade absolut INGEN begränsning enl ice net när vi tecknade det. Vi informerade dem om att vi ständigt skulle ha två-tre datorer uppkopplade och då sa de att då var detta det perfekta abonnemanget för oss eftersom det inte har någon begränsning. Nu före jul ändrade sej ice net och sa att vi skulle ingå under samma "regler" i abonnemanget som det största nuvarande de har (kraft tror jag de hette) och att vi skulle begränsas till 25 GB / månad. De har inte begränsat oss på prick 25, men inte heller långt över. Otroligt otrevliga ha att göra med när problem uppstår, för vi har före de började med begränsningarna, haft MÅNGA tekniska problem med bredbandet. Vi har inte haft det ens ett år,sitter för det ett år till men ALDRIG mer ICE NET!!

28

Sv: Varning

25 Gb är mycket.....alldeles för mycket för CDMA:s storcellsteknik. Det är på grund av 25 GB nedladdarna som vi andra som sitter 30-40 km från basstationen knappt kan öppna en enkel tidningssida efter kl. 17. Man kunde också önska att Net1 vore lite ärligare och klart säger ifrån att stortankare får söka sig någon annan stans. Personligen ser jag också gärna att nedladdningsgränsen sänks rejält för att möjliggöra för lågförbrukarna att över huvud taget kunna koppla upp sig kvällstid.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

29

Sv: Varning

Tillhör själv storförbrukarna. Vad ska vi göra ? Vi som har ett antal barn hemma med datorer, själva är distansarbetare och inte har några alternativa operatörer????
Personligen skulle jag kunna tänka mig att betala något över kraftpaketet + om jag dels var garanterad prestanda, dels inte hade någon spärr.
Vi är många som sitter i samma sits.

Jag har många ggr frågat efter en router med trafikloggning samt möjligheter att strypa/fördela bandbredden på de anslutna datorerna, det skulle ju underlätta.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

30

Sv: Varning

Det hela skulle väl kunna lösas om Net1 byggde basstationerna lite tätare ?
( läs mindre celler )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

31 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-14 06:50:07)

Sv: Varning

Den effektivaste styrmekanismen för att hantera situationen måste vara kostnad efter förbrukning, liksom t ex bensin och el. Dvs det ska vara dubbelt så dyrt att använda 20 GB som 10.

Vad har Net1 för lösningar på företagssidan för storförbrukare?

Data över satellit  betalas väl efter förbrukning.

Det kommer 3G och snabbare kring 800-900 MHz och då minskar trycket på 450.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Varning

Det här (tekniska) problemet finns också diskuterat och redovisat i tråden "begränsat-obegränsat" på forumet. Vad gäller "okontrollerat" utnyttjande av datorer och nätet är det ju inte så svårt att blockera in- och utgående trafik under önskad tid på dagen/dygnet om man vill eller måste. Även om marknadsföringen från operatörerna påstår att man kan köra alla datorer och TV-skärmar ständigt via bredbandet är det ju inget som säger att man måste ha igång allt jämt. På sikt är jag fullständigt övertygad om att det mobila bredbandsutnyttjandet kommer att begränsas och/eller trafikprioriteras på olika sätt eftersom tillgängliga  frekvensområden - totalt sett - är begränsade och ändliga. Användartrycket  kommer nog snarare att leda till en utveckling med bättre utbyggnad av fasta förbindelser eftersom dessa blir mer ekonomiska (billigare) per använd Mb/Gb än trådlösa system när aptiten ökar på användningen till "tre datorer igång dygnet runt". Jämförelen med el är mycket bra - med dagens (decembers !) kWh-priser kommer den enskilde förbrukaren definitivt att minska sin elökningstakt eftersom det helt enkelt blir för dyrt.

Svenska delen av Net1:s abonnemang med reell toppförbrukning på 25 Gb kommer säkert snart att reduceras. På den norska delen är man betydligt tuffare:
"Har du brukt mer enn 6 GB i løpet av en måned har du sikkert opplevd redusert hastighet. Vi har nå lansert muligheten for å sikre samme hastighet ved å kjøpe ekstra kapasitet. Dette kaller vi kvotekjøp. Våre kvoter er på 1, 3 og 5 GB og er priset til 89, 199 og 249 kroner. Dersom kvoten ikke er oppbrukt ved månedsskiftet vil den kunne forbrukes ved behov på et senere tidspunkt."
Vänta bara....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

33

Sv: Varning

anslut egen wifi router med trafik och filter efter net pryttlar.

blockera reklam flash banners osv sparar massor med trafik...

eget abg till barnen
....

34

Sv: Varning

25 GB må vara mycket sett ur teknisk synvinkel men sett ur användarsynvinkel är det definitivt inte det i dag. En timme och 50 minuters daglig divx-streaming tex, sen är det slut. Och det är ingen särskilt överdriven användning. Om man dessutom är mer än en användare per lina så blir det ganska fjuttigt faktiskt.

Genomsnittligt internetanvändande ställer ju hela tiden större och större krav på bandbredd och förbrukning; om då Net1 inte klarar av att hänga med i den utvecklingen utan rentav sänker ribban istället, då har jag svårt att tro att man överlever i längden.

Själv har jag installerat programmet NetStat Live för att hålla reda på min förbrukning.

35

Sv: Varning

Självklart är det tekniskt möjligt även för Net1 att bygga basstationer så tätt att man klarar även alla kunders dagliga divx-streaming och mata dessa stationer med fiberlinor över 95% av landets yta men frågan är då vilken abonnent som skulle vara beredd att betala den månadskostnaden som då blir aktuell ?  Då är vi tillbaka på ett småcellssytem som 3G och 4G.
I praktiken har jag därför fortfarande väldigt svårt att tro på både 95% täckning och kapacitet nog för 25 Gb-användare över hela det glesbebyggda landet. Och vitsen med Net1:s CDMA-teknik på 450-bandet var nog att förse praktiskt taget alla med uppkopplingsmöjlighet för IP (både Internet och telefoni) - som ingen annan operatör var beredd att göra - men knappast att kunna erbjuda den kapacitet som t.ex 4G eller fiber kan erbjuda. Inte ens med det kommande 800-bandet torde detta vara realistiskt överallt - återigen - eftersom ingen är beredd att betala för det.
Summan av kardemumma blir därför att vi glesbygdsbor får nöja oss med betydligt lägre kapacitet och hastighet än i tätorter och någorlunda tättbefolkade områden och det är väl helt OK. Förhoppningsvis flyttar då 25Gb-tankarna över till någon annan operatör - om det finns någon ! - så att inte 450-bandet i praktiken slocknar av överbelastning.

Visst är det kul med divx-streaming 30 km från en basstation men inte till priset av att andra användare möjligen kan köra e-post utan större bilagor vilket nog ändå måste anses viktigare än streaming. Kanske blir det i framtiden inte ens  självklart att använda dyrköpta och begränsade frekvensresurser till video eller TV.
Avslutningsvis: kapacitet och täckning i ett mobilnät är - och kommer sannolikt alltid - att vara ett motsatsförhållande på grund av fysikens lagar och detta kommer säkert att avspeglas i kommande abonnemangspriser !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

36

Sv: Varning

Intressant föreläsning där Vox. Men om det blir som du tror, att Net1 inför lägre förbrukningsnivåer, då kommer ju i stort sett ALLA de som överhuvudtaget har NÅGOT alternativ (i mitt fall en taskig adsl) att lämna dem. Och hur många blir ni då kvar? Kan Net1 överleva ekonomiskt  på den minimala kundbasen? Det blir nog i så fall till priset av radikala prishöjningar...

37

Sv: Varning

Prishöjningar blir det säkert ändå och framför allt blir det säkert förbrukningsbaserade priser. Sverige torde vara ganska unikt med både generella flatrate och - i internationella sammanhang - mycket höga maxnivåer.

Om sedan Net1:s kundstock räcker om bara de alternativlösa blir kvar har jag svårt att bedöma men jag hoppas det. Klart är att det inte bara är i norra delen av landet som övriga operatörer anser nätutbyggnad olönsamt. Om man inte har något alternativ är man säkert beredd att betala väsentligt mer än idag till den operatör som över huvud taget erbjuder något alternativ. Gamla analoga NMT450-telefonin (täckningsmässigt fortfarande oöverträffad !) fick uppenbarligen tillräckligt med kunder (varav jag var en) även med minutkostader på 3,50/2,70 för ett vanligt simpelt telefonsamtal - men (!) - det fungerade överallt vilket inte ens dagens GSM-nät gör. Någon känd (har glömt vilken) mobilguru har pekat på utvecklingen som ständigt gått mot högre frekvenser, högre kapacitet och - sämre yttäckning. Kanske går vi även därhän vad gäller mobilt bredband. Jag är glad om jag har fel.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

38

Sv: Varning

NET1 lever nog ganska bra på och sälja kommunikation till företag, så kallade Machine-to-Machine abonnemang.

Bra täckning, tillräckliga hastigheter även långt ut i cellerna och sist men inte minst hög tillgänglighet tack vare Teracommasterna med dieselreservkraft.

39

Sv: Varning

är vittslöst med 80mbit, med
trafikgräns på 100mb dag, då kan
man lika vänta med tex gprs fart
då det blir det samma typ....

sedan när jag mätte min förbrukning på
100mbit linan för tio år sedan så blev
det klart över 1tb månad och då var det
mest nyttotrafik...
skulle gissa att det ligger på några
gånger mer nu...

jag kanske har onormal förbrukning...

kontakta din kommun och fråga om
stadsnät, eller fråga din elnäts
leverantör...
finns andra lösningar som inte är
mobila.
jag är skeptisk till att mobilt internet
funkar i praktiken.. då
frekvensutrymme/användare*cellstorlek |tillgänglig banbredd användare....

iden med ice är bra, men problemet med
gigantiska celler blir uppenbart om man
räknar på det.
för ~20 år sedan var en webbsida 4kbyte,
nu är dom 30mbyte.

40 Senaste redigerad av ruva (2011-01-15 21:45:29)

Sv: Varning

Jag surfade upp ca: 50 GB i månaden med Telenor. Observera att jag inte tankade torrent. Min fart blev usel på kvällarna att det inte gick titta på bla SVT men nu när jag ligger på Ca: 20 GB/månad flyter det bra. Fast såg på 1 timme filmkrönika på SVT i morse och väntar nu på att min fart ska blir sämre igen.

Gör inte som jag: Byt ADSL mot Mobilt bredband och skaffa dyr antennutrustning.
Tror att det kommer bli ganska dyrt om 1,5 år när min  bindningstid gått ut och jag ska aktivera adsl igen.

"7.4 Telenor förbehåller sig rätten att vi
användning av mobil data som överstig
Avtalet eller, om sådan begränsning int
kraftigt avviker från genomsnitts-använ
nedladdning av extremt stora mängder
massanrop och liknande till annat abon
åtgärder kan bestå i begränsningar av a
användning av Tjänst. "

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

41

Sv: Varning

Problemet är i grund och botten operatörerna som marknadsför sig som en ersättare till trådbundet bredband.

Varför marknadsföra sig med höga hastigheter och obegränsad trafik, när det tekniskt sett är orimligt? Enda förklaringen (som jag ser det) är att operatörerna vill ta marknadsandelar från trådbundna operatörer. Sen som ytterliga argument tar dom till att man blir mobil, kan ta med sig internet till landstället osv..

42 Senaste redigerad av ruva (2011-01-15 21:49:07)

Sv: Varning

Gäller nog det mesta i samhället tyvärr.

Alla vill ta marknadsandelar och lovar vad som helst. Man kan inte lita på någon.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

43

Sv: Varning

Framtiden verkar dyster. Det blir väl så att vi bonnläppar som vill ha skaplig nätkapacitet blir tvungna att gå samman och gräva ner vår egen fiber antar jag...

Vad gäller Net1 så förstår jag i alla fall av AnKes inlägg ovan att dom har sänkt månadspriset med 100 kr bara det senaste året. Då vore det ytterst märkligt och ganska förödande för deras trovärdighet om dom nu skulle börja höja det igen inom en nära framtid.

44

Sv: Varning

Höja priset gör dom nog inte, mest "osynligt" är att sänka trafikmängden man får utnyttja. Rätt som det är kommer det hem ett brev efter bindningstidens utgång med nya avtalsvillkor som inte många läser, sen kommer det som en överraskning när det går segt och då ringer kunden supporten som snällt upplyser om att du får bara utnyttja X Gb i månaden men det går bra att köpa till Gb.

45

Sv: Varning

Man kan ju undra om en del som diskuterar på denna tråd är anställd på ICE för de kan ändå inte komma ifrån,ICE NET alltså, att vi BYTTE till dem,från ett för oss fungerande system med flera abonnemang-ett på varje dator- till deras, där de lovade oss då att vi kunde ladda ner lika mycket på ETT abonnemang hos dom. Så ni då som är ARG på oss STORFÖRBRUKARE SOM FÖRSTÖR för er andra, diskutera det med ICE istället att de ska vara ärliga i sin marknadsföring......särskilt när kunden var själv tveksam och blev ÖVERTYGAD av ICE att de var de bästa att ha när man laddade ner den mängd vi gjorde. Vi laddar ner exakt lika mycket nu som innan vi hade ICE NET.

46

Sv: Varning

Delar helt AnKe:s uppfattning att det i grund och botten är operatörerna som i sin reklam minst sagt vilseleder blivande kunder - för att inte säga ljuger inför blivande kunder. Tyvärr är det ju så att allting går att sälja med mördande reklam enligt den gamla devisen "kom och köp, konserverad gröt". Som när det gäller all reklam är det dock inte så dumt att försöka genomskåda den och göra en enkel skälighetsbedömning enligt principen "är detta erbjudande verkligen rimligt ?". En sund skepsis mot alla erbjudanden tror jag skulle kunna hindra många misstag - historien har ju visat att det knappast finns några gratisluncher.
Vad sedan gäller "ilskan" mot storförbrukarna är det ju tyvärr så att problemet med bristande kapacitet för storförbrukarna i princip drabbar alla - således även storförbrukarna - dock värst för de som finns längst bort från respektive basstation.

Till sist - jag är inte knuten till Net1 men har däremot varit en engagerad och intresserad internetbrukare sedan 1980-talets slut (!) - då vi mest körde ftp - och därtill intensiv mobiltelefonnyttjare sedan 1982. Det här kanske förklarar engagemanget i frågorna...

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

47

Sv: Varning

Självklart finns det folk från ice.net på forumet eller nära sammarbetspartner med dem.

använde ert mobila bredband som vanligt det gör jag surfar mailer spelar, laddar upp filer ftp, youtube, laddar ner iso, kollar på film direktsänd tv.

varför för att jag behöver det och för att jag kan.
Eller det kankse är någon som anser att vi ska ransonera våra användande?

Så vad är rimligt 5 minuter youtube , max 10 mail , en timmes spel vad är rimligt idag?

5 gig tycker jag är det snålaste laget.

Tag ett exempel på hur erat normalanvändande ser ut...

48

Sv: Varning

Personligen - obs personligen - är jag tveksam till att operatörerna anser det fritt fram att använda den bristvara som vissa lägre frekvensband (t.ex 450 MHz) med möjlighet till extrem och unik yttäckning möjliggör - för så kapacitetskrävande trafik som video och streamande media. Det är däremot fullständigt naturligt på fasta linor och högre frekvenser (t.ex nuvarande 4G) där tillgänglig bandbredd klarar det men inte där bandbreddsexpansion - och därmed kapaciteten - på t.ex 450-bandet är ytterligt begränsad. Återigen - nästan allt är tekniskt möjligt - men är vi i glesbygd beredda att betala det slutliga priset ? Om vi inom acceptabla abonnemangspriser får välja bort att inte kunna streama video, eller vill ha möjlighet att streama men till oacceptabla abonnemangskostnader - vilket bedömer vi då viktigast ? Än är vi inte där men uteslut inte att det valet kan komma ! Vill Du ha 35 A huvudsäkring för att kunna köra elvärmeslingor i Din vinterhala garagebacke (jag har !) får Du betala väsentligt högre fast avgift än om Du nöjer Dig med 16 A och den merkostnaden tror jag inte min granne under samma transformatorstation vill vara med och dela på....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

49

Sv: Varning

AnKe, jag tycker det låter som att ni har blivit felaktigt behandlade. Ni har blivit utlovade något som ni inte fått. Även muntliga löften gäller ju. Har ni varit i kontakt med någon konsumentvägledare?
Av ren nyfikenhet - vad händer när ni överskrider gränsen, får ni först ett varningsbrev eller vrider de bara plötsligt ner hastigheten?

50 Senaste redigerad av A-Man (2011-01-22 22:13:03)

Sv: Varning

Vox medievalis

Om du får ge din personliga åsikt vad tycker du att man får göra och inte göra med sitt net1?



och om man kör 3g är det okej att använda det ännu mer?