1 Senaste redigerad av jerjo2 (2011-08-16 09:32:36)

Tråd: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Är det någon som testat om IP-telefoni, t ex Phonzo, fungerar med 3 Bredband Max?

Har funderingar på att byta ut mitt ADSL, på 2/0,5,  mot just 3 Bredband Max men innan jag ens tänker tanken så måste jag ju veta om just detta fungerar.

EDIT: 3 Bredband Max verkar kunna ge mig ca 5 MBit/s som bäst men under 2 MBit/s som sämst så det är ju lite tveksamt att det blir bättre totalt sett?!
Idéer/synpunkter på hur att göra OM nu IP-telefoni fungerar?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

2

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Du lär kunna få bättre upload en 0,5 alla fall.
Men det är vanligt dilemma om man skall välja bort "stabilt" men segt adsl mot mobilt bredband som inte har någon som helst fast hastighet. Men ip-tele bör inte vara nått problem, funkar skype/gvoice i telefonen över mobilnätet så ser jag ingen anledning varför phonzo/phonera osv inte skulle funka.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jerjo2 (2011-08-16 10:53:05)

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

OK, tack för svar!

Får se om någon testat specifikt med IP-telefoni och vet att det fungerar.

Ett annat sätt är annars att ringa till 3 men svaren brukar ju inte, alltid, gå att lita på till 100%.

Vet ju att vissa abonnemang är spärrade för IP men det torde ju vara de billigare?!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

4

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

jerjo2 skrev:

OK, tack för svar!

Får se om någon testat specifikt med IP-telefoni och vet att det fungerar.

Ett annat sätt är annars att ringa till 3 men svaren brukar ju inte, alltid, gå att lita på till 100%.

Vet ju att vissa abonnemang är spärrade för IP men det torde ju vara de billigare?!

Billigare för vem, det är ingen vinst för Tre att du ringer via Voip.
Men t.ex. Tele2 säljer "hemtelefoni via mobilnätet" vilket är en router med voip växel typ och allt går via dem.
Om du vill så kan du få testa med mitt Skype konto så slipper du casha nått för att testa att ringa lokalsamtal.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av Discover (2011-08-16 22:08:50)

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

jerjo2 skrev:

Är det någon som testat om IP-telefoni, t ex Phonzo, fungerar med 3 Bredband Max?

Har funderingar på att byta ut mitt ADSL, på 2/0,5,  mot just 3 Bredband Max men innan jag ens tänker tanken så måste jag ju veta om just detta fungerar.

EDIT: 3 Bredband Max verkar kunna ge mig ca 5 MBit/s som bäst men under 2 MBit/s som sämst så det är ju lite tveksamt att det blir bättre totalt sett?!
Idéer/synpunkter på hur att göra OM nu IP-telefoni fungerar?


Jag har röstabonnemang från 3, dock använder jag operatören Cellip
( blev less på driftproblemen hos Ponzo ).

Men, för att få det att fungera fick jag aktivera något som heter " STUN ", i mitt datatillägg för mitt röstabonnemang så stöds ej IP-telefoni, fick samma problem hos Net1 med deras D-40, fick då tipset från Cellip att aktivera " STUN ", och efter det så fungerar det.

Så länge du har bra fart på bredbandet så kommer IP-telefoni att fungera.

Jag använder ingen ATA-box, utan en "app" direkt i telefonen.

Inlagt i efterhand:

Självklart ringer jag med SIP-standarden jag med, ska helst inte vara Skype då de ej använder SIP.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

jerjo2 skrev:

Är det någon som testat om IP-telefoni, t ex Phonzo, fungerar med 3 Bredband Max?

Har funderingar på att byta ut mitt ADSL, på 2/0,5,  mot just 3 Bredband Max men innan jag ens tänker tanken så måste jag ju veta om just detta fungerar.

EDIT: 3 Bredband Max verkar kunna ge mig ca 5 MBit/s som bäst men under 2 MBit/s som sämst så det är ju lite tveksamt att det blir bättre totalt sett?!
Idéer/synpunkter på hur att göra OM nu IP-telefoni fungerar?


Hej.

Jag kör SIP- ip telefoni hos Megaphone hos tre och det fungerar alldeles utmärkt.
Märker ingen skillnad alls mot mitt gamla ADSL. smile

7

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Pingen är viktigare än hastighet, tex fick jag 500ms i ping med sip igång med tre.
2*500ms =1sekund fördröjning på samtal, addera sedan all annan overhead...
kan bli 5-6 sekunders fördröjning.
Kan tex kollas med två gsm som ringer varandra med och notera fördröjningen.

Med tex siemens a580ip kan man ställa ner bandbredden så det funkar med gsm data.

Det som krävs är en gämn dataström UPP det är det som brukar strula.

Jag kör med ren 3g 0,38 mbit funkar ok.

Det 'krävs' publik ip för inkommande samtal.
Stun kan hjälpa.

Då 3g saknar trafik prio så funkar det dåligt att göra annat samtidigt som ringande, viktigt att notera...
Dedicerad sip 3g data rek.

8 Senaste redigerad av drax (2011-08-16 18:58:50)

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Alltså det är inte riktigt min bild av tre 3g.
Jag har 40-60 ms latency .. något över mitt ADSL men fullt dugligt till spel och ip telefoni.
I det hela märker jag ingen skillnad på ADSL och 3G i praktiken.
Kan tanka filer,kolla på TV ,spela och prata ip telefoni samtidigt.
Folk kan ringa in utan problem..behöver ingen STUN server inlagd.

Men jag är lyckligt lottad och bor nära masten och ligger runt 20mbit ner och 3 upp.


Men om du inte redan skaffat 3 brednand så köp ett tre bredband kontant och testa innan du hoppar på tåget. smile

9

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Tack för alla svar!

drax; Skall testa med 3 Bredband kontant innan jag bestämmer mig men hastighet och ping  ikväll på mobilen (med tillägg 3Mobilsurf Plus) var inte så upplyftande - 1,3/0,5 och 508 ms i ping.

Discover: STUN? Var aktiverar man det? I modemet?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

10 Senaste redigerad av Discover (2011-08-16 23:14:20)

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

jerjo2 skrev:

Tack för alla svar!

drax; Skall testa med 3 Bredband kontant innan jag bestämmer mig men hastighet och ping  ikväll på mobilen (med tillägg 3Mobilsurf Plus) var inte så upplyftande - 1,3/0,5 och 508 ms i ping.

Discover: STUN? Var aktiverar man det? I modemet?


Då jag ringer via en app till Android, appen heter " CSipSimple ", i den appen finns det ett alternativ för att använda en STUN-server, man klickar bara i att man vill aktivera det och så får man knappa in adressen från operatören - klart.


https://market.android.com/details?id=com.csipsimple

http://en.wikipedia.org/wiki/CSipSimple

http://sv.wikipedia.org/wiki/STUN

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Ett tips, om man använder sig av IP-telefoni på mobilnätet, t.ex. med CSIP Simle, är att välja smalbandig IP-telefoni, d.v.s. 8 kHz i stället för 16 kHz. Kvaliteten blir ungefär densamma (det är ju telefoni trots allt), men då fungerar det bra även när täckningen och därmed bandbredden är något sämre.

12

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

marre69 skrev:

Ett tips, om man använder sig av IP-telefoni på mobilnätet, t.ex. med CSIP Simle, är att välja smalbandig IP-telefoni, d.v.s. 8 kHz i stället för 16 kHz. Kvaliteten blir ungefär densamma (det är ju telefoni trots allt), men då fungerar det bra även när täckningen och därmed bandbredden är något sämre.


Du menar " Use compact SIP " alternativet ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Jag gick till settings ->media->connections bandwidth type och där kan man välja mellan narrowband och wideband. Väljer du narrowband på t.ex. 3G, GPRS och EDGE kommer du per automatik att använda 8 kHz codecarna vilket medför att telefonin fungerar bättre även vid dålig mottagning. Dessutom drar det inte lika mycket data. Kör du wideband däremot kan du i värsta fall använda codecar på 32 kHz vilket medför att samtalen slukar data och att du i princip antingen måste vara uppkopplad på ett snabbt nät eller ha en bra och stadig signalstyrka. Det funkar på WLAN, men är inte att rekommendera för mobilt bredband.

14

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

marre69 skrev:

Jag gick till settings ->media->connections bandwidth type och där kan man välja mellan narrowband och wideband. Väljer du narrowband på t.ex. 3G, GPRS och EDGE kommer du per automatik att använda 8 kHz codecarna vilket medför att telefonin fungerar bättre även vid dålig mottagning. Dessutom drar det inte lika mycket data. Kör du wideband däremot kan du i värsta fall använda codecar på 32 kHz vilket medför att samtalen slukar data och att du i princip antingen måste vara uppkopplad på ett snabbt nät eller ha en bra och stadig signalstyrka. Det funkar på WLAN, men är inte att rekommendera för mobilt bredband.


aha...

jag gick in på settings -> Codecs -> och där är mina iställningar följande:

Wideband, PCMA 8 kHz & G729 8 kHz, samma på Narrowband.


Har du testat att ringa över GPRS eller EDGE ?
( om ja, Hur gick det ? )


Men vad är " Use compact SIP " ?

( hittas under Settings -> Easy configuration )

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Alla codecs stöds ej av alla sip operatörer, samma gäller vissa rev av codec.

16

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Hej!

Jag kör egen SIP-server med olika telefoner och olika nätuppkopplingar och kör t.ex CSipSimple på en Samsung SII över 3 MAX. Tyvärr upplever jag en instabil uppkoppling med framför allt fördröjning som är så pass att man pratar i mun på varandra och får lust att säga: KOM efter avslutad mening. ;-)

Då bor jag i Stockholm och använt mig av lösningen lite varstans. Det fungerar hjälpligt men jag skulle inte byta ut en stabil ADSL som oftast har kortare svarstider till en mobillösning om jag ska köra ip-tel. Jag erkänner att jag är lite petig eftersom jag jobbar med växlar åt företag.

Phonzo ska ha stöd för G729 och 8kHz och ta gärna bort PCMA/U, det kommer att fungera bättre. Visserligen kan ljudet få en lite burkigare och syntetisk klang men då är jag riktigt petig...:-)

Lycka till och berätta gärna hur det fungerar för dig!

17

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

riverman skrev:

Hej!

Jag kör egen SIP-server med olika telefoner och olika nätuppkopplingar och kör t.ex CSipSimple på en Samsung SII över 3 MAX. Tyvärr upplever jag en instabil uppkoppling med framför allt fördröjning som är så pass att man pratar i mun på varandra och får lust att säga: KOM efter avslutad mening. ;-)

Upplever samma sak, blev bättre efter byte till tele2
som jag skrev tidigare.
Pga mobilabredbands svajiga latency så kan det uppstå mysko saker under samtal.
kontroll overhead är nödvändigt, annars kan samtal bli hängande som aktiva i flera dagar med tickande samtalstaxa.
Max samtalslängd är att rek att ställa.

Telia var och "blockade" sip pga hur deras nät sågut, inte svårt att gå runt med stun. Men in samtal funkade dåligt.

18

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Jag har testat både GPRS och EDGe och tidigare när jag körde wideband funkarde det inte, men nu går det så länge signalen är ok. Jag kör mot Cellip och använder mig av Telias mobila bredband med STUN och har inga som helst problem.
Har inte testat easy configuration så jag vet tyvärr inte...

19

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

marre69 skrev:

Jag har testat både GPRS och EDGe och tidigare när jag körde wideband funkarde det inte, men nu går det så länge signalen är ok. Jag kör mot Cellip och använder mig av Telias mobila bredband med STUN och har inga som helst problem.
Har inte testat easy configuration så jag vet tyvärr inte...


easy configuration är bara lite inställningar som ska vara lite enklare...


Jag ringer också med Cellip, men bara för utgående samtal, fördelen med det är att då kopplar CSipSimple upp sig endast när jag vill ringa... onödigt att vara reggad mot SIP-servern när jag lyssnar på spotify.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

riverman skrev:

Hej!

Jag kör egen SIP-server med olika telefoner och olika nätuppkopplingar och kör t.ex CSipSimple på en Samsung SII över 3 MAX. Tyvärr upplever jag en instabil uppkoppling med framför allt fördröjning som är så pass att man pratar i mun på varandra och får lust att säga: KOM efter avslutad mening. ;-)

Då bor jag i Stockholm och använt mig av lösningen lite varstans. Det fungerar hjälpligt men jag skulle inte byta ut en stabil ADSL som oftast har kortare svarstider till en mobillösning om jag ska köra ip-tel. Jag erkänner att jag är lite petig eftersom jag jobbar med växlar åt företag.

Phonzo ska ha stöd för G729 och 8kHz och ta gärna bort PCMA/U, det kommer att fungera bättre. Visserligen kan ljudet få en lite burkigare och syntetisk klang men då är jag riktigt petig...:-)

Lycka till och berätta gärna hur det fungerar för dig!


Vad har du för uppkoppling för SIP-servern då ?

Jag har en 30 / 30 Bahnhof fiberuppkoppling hemma, funderar på en egen SIP-server jag med.

Phonzo har jag skrotat, gick över till Cellip efter driftproblem hos Phonzo, sedan får man många fler funktioner hos Cellip.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: IP-telefoni på 3 Bredband Max

Discover skrev:

Vad har du för uppkoppling för SIP-servern då ?

Hej!

Vi har en 100/100 fiber hos Blixtvik/Alltele. Testar med jämna mellanrum mot bredbandskollen och ligger normalt på 90-95 mbit/s. Svarstid mellan 5 - 8 ms. Dessutom kör jag med qos i brandvägg för att undvika att annan trafik stör. SIP-servern består av Centos/Freepbx som rullar på en OpenVZ/Proxmox virtualisering som vi med lite trixade har fått att fungera klockrent. Redundans har vi hos Glesys där en identisk VPS kan ta över vid behov. Dock upplever vi att en VPS med realtime tjänster hos annan leverantör inte fungerar lika klockrent som vår egen.

Själva använder vi Telavox som huvudoperatör men använder också några andra som Phonzo, Localphone (för estniskt nr), Phonera (använder samma plattform som Telavox), Alltele och Megaphone (som kuriosa har vi aldrig valt AllTele men genom deras aggressiva uppköp så har vi flera tjänster hos dem nu).

Telavox och Phonera har fungerat stabilast, men de andra har utan några större problem också fungerat ok. I princip fungerar allt helt störningsfritt så länge vi inte använder mobil uppkoppling. Som jag sa tidigare fungerar mobiluppkoppling oftast men nästan alltid med fördröjning samt att samtal i bland inte kopplas fram.