1

Tråd: Intressant läsning på t2 sida

Överföringshastigheten kan begränsas till 200 Kbit/s enligt följande:
4G, vid 20 gånger normal förbrukning/månad.
Large, vid 10 gånger normal förbrukning/månad.
Medium: om förbrukningen överstiger 10 GB/månad.
Small kan begränsas till 64 Kbit/s om förbrukningen överstiger 1GB/månad.
(Med normal förbrukning för Mobilt Bredband avses den från PTS senast publicerade helårsstatistiken över genomsnittlig förbrukning för privata mobila bredbandsanvändare redovisad på PTS-webbplats)

FRIsurf ?

På Tele2's sida står det i den stora textem inte den finstilta ovan:
Datavolym som ingår:
4G, Fri surf.
Large, Fri surf.
Medium, 10GB
Small, 1GB

Enligt Tele2 kuntjänst så ingår 10GB med large !

så 10x normal PTS förbrukning är alltså 10GB... Fri surf?

2

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Jag hittade senaste statistiken på pts sida för ett tag sedan, och har för mig att genomsnittliga förbrukningen ligger på runt 3GB i runda slängar. Det borde betyda cirka 60GB på 4G-abbonemanget innan farten stryps. I juli kom jag upp i 70GB utan att det hände något med hastigheten.

Men håller med, fri surf är det inte. Konstigt att de får kalla det så när avtalstexten säger något annat.

3 Senaste redigerad av Niklas (2011-08-11 17:49:26)

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Är det någon som har anmält det då?
Jag tycker att det är grymt vilseledande.

All denna jakt på högre hastigheter och nyare tekniker till ingen nytta. Jag byter aldrig till mobilt innan det verkligen är helt obegränsat.. men det tar nog ett tag till.

4 Senaste redigerad av hackerman1 (2011-08-12 10:13:26)

Sv: Intressant läsning på t2 sida

"Datatrafiken i de mobila näten fortsätter att öka. Mängden överförd data ökade med 91 procent under 2010 jämfört med 2009. Från 27 800 Terabyte 2009 till 53 100 Terabyte under 2010.

Den genomsnittliga förbrukningen av mobil data per månad under 2010 fördelade sig enligt följande per abonnemangsform

Abonnemangsform                                Datamängd per månad

Mobilt bredband som fristående tjänst    2,6 GB

Mobilt bredband som tilläggstjänst         340 MB

Abonnemang på både samtal och data,
men utan tillägg för bredband                65 MB

I årets datainsamling ombads aktörerna att uppge fördelningen för hur mycket data deras abonnenter använde under december 2010. Det visade att 75 procent av abonnenterna använder mindre än 100 Mbyte per månad, och att endast en liten andel av abonnenterna sänder och tar emot stora mängder data per månad. Ser man å andra sidan på hur den totala förbrukningen av data fördelar sig på användarna så är det den lilla andelen med hög förbrukare som tillsammans sänder och tar emot nästan 87 procent av de mobila datamängderna."


http://www.statistik.pts.se/pts2010/index.html


i vänster-menyn:

3 Användning – Trafik

3.1    Samtalstrafik

3.2    Meddelandetjänster

3.3    Mobil datatrafik

klicka på 3.3 "Mobil datatrafik"

5 Senaste redigerad av ruva (2011-08-14 16:01:05)

Sv: Intressant läsning på t2 sida

"Mobilt bredband som fristående tjänst    2,6 GB"

Antingen pensionärer som inte orkar med det där med första jacket och tycker det är besvärligt med att dra kablar för att kolla e-post och gå in på Aftonbladet 2 ggr/dag. De har troligen också den billigaste abonnemangsformen om de inte sitter på ett gammalt fullabonnemang och inte vet hur man anmäler ner det.   Kan också finnas folk i statistiken som tröttnat på dålig mottagning eller har mobilt som extra tillval hos Telia och knappt använder det.

I mitt fall kommer jag upp i 10% "normalt användande" för en hel månad om jag går in på Press2Play och ser ett reportage. Sambon tittar ofta på Play-kanalerna. Vi ligger lätt på 60-100 GB/månad.

Jag tycker PTS statistik är missvisande på så sätt att de skulle dela in sina mätningar i olika grupper. Jag har skrivit brev till dem om det. Som det är nu, nästan kriminaliseras storanvändare som egentligen utnjyttjar tjänsten som den ska kunna utnyttjas enligt reklamen.

Vad betyder ordet fri surf?

Letade efter de begränsningar bolagen bevisligen har men hittade inget under 5 minuters sökande.

Tele 2 reklam
http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/tele2.jpg

Telenor reklam
http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/telenorp.jpg

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Eftersom vissa (jag) använder mitt mobila bredband som primära och enda tillgången av internet så är statestiken missvisande. Jag gissar att de få som förbrukar nästan all data i statestiken är sånna som mig. Och ska man tro reklamen så kommer det bli fler som går på det här med mobilt bredband och säger upp sina fasta linor.
Statestiken borde visa en normal internet användare inklusive de med fasta linor. Då kanske månadsförbrukningen skulle se annorlunda ut... Det är ju ändå en sådan användare jag är.

7 Senaste redigerad av hackerman1 (2011-08-12 10:22:18)

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Henka skrev:

Eftersom vissa (jag) använder mitt mobila bredband som primära och enda tillgången av internet så är statestiken missvisande. Jag gissar att de få som förbrukar nästan all data i statestiken är sånna som mig. Och ska man tro reklamen så kommer det bli fler som går på det här med mobilt bredband och säger upp sina fasta linor.
Statestiken borde visa en normal internet användare inklusive de med fasta linor. Då kanske månadsförbrukningen skulle se annorlunda ut... Det är ju ändå en sådan användare jag är.

Nej, DET vore missvisande !

läs första raden som jag citerade: "Datatrafiken i de MOBILA näten fortsätter att öka....."

denna statistiken avser ju MOBILA nät, vad har datatrafik via FAST lina med  MOBILA nät att göra ???

Henka skrev:

Jag gissar att de få som förbrukar nästan all data i statestiken är sånna som mig.

du behöver inte gissa, PTS har ju redan berättat hur det är....

"Ser man å andra sidan på hur den totala förbrukningen av data fördelar sig på användarna så är det den lilla andelen med hög förbrukare som tillsammans sänder och tar emot nästan 87 procent av de mobila datamängderna."

titta på bilderna: det är 3% av användarna som står för 69 % av datamängderna....


jag har uppdaterat min förra post med ett förtydligande ang. var man hittar PTS-statistiken.

8

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Du missade nog min poäng...
Det jag menar är ju att likställa fast lina med mobilt. Eftersom operatörerna gärna ger sken av att man snart kan slopa den fasta linan o helt gå över på mobilt.
Det jag menar var att man borde mäta hur mycket data en vanlig användare förbrukar oavsett uppkopplingsteknik. Då får man ju en liten annan bild av normalt användande som operatörerna gärna använder som argument när dom sätter tak på mobila nerladdningen...

Ditt inlägg var solklart, mitt kanske var luddigt?

9

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Henka skrev:

Du missade nog min poäng...
Det jag menar är ju att likställa fast lina med mobilt. Eftersom operatörerna gärna ger sken av att man snart kan slopa den fasta linan o helt gå över på mobilt.
Det jag menar var att man borde mäta hur mycket data en vanlig användare förbrukar oavsett uppkopplingsteknik. Då får man ju en liten annan bild av normalt användande som operatörerna gärna använder som argument när dom sätter tak på mobila nerladdningen...

Ditt inlägg var solklart, mitt kanske var luddigt?

Klockrent,
Addera sedan att dom som förbrukar mycket också troligen är hänvisade till enbart mobilabb då tex statliga telia måste gebort oförbrukad nätkapacitet till andra operatörer, varför skulle telia bygga om man inte har 100% beläggning innan byggstart...

Sedan byggs INTE hastighetskapaciteten eller banbreddskapaciteten ut i glesbyggd där det saknas konkurrans från tex adsl fiber.
När det kommer adsl så ökar ganska omgående hastigheten i mobilnätet...

Mobiltbb kan alldrig ersätta fast, då frekvensutrymmet ej kan täcka bandbredden om alla går över till det.
Se aftonblade ha sin webbserver på mobiltbredband tongue.

10

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Jag slängde iväg ett mejl till Tele2 angående detta för några veckor sedan eftersom även jag tycker det är mygel. Frågade varför de inte kunde skriva ut gränserna i klartext. De har inte bemödat sig med att svara.

11

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Garfield skrev:

Jag slängde iväg ett mejl till Tele2 angående detta för några veckor sedan eftersom även jag tycker det är mygel. Frågade varför de inte kunde skriva ut gränserna i klartext. De har inte bemödat sig med att svara.

Samma här,
Väntar på pts gör något åt rufflandet som flertalet av operatörerna sysslar med.

12

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Varför inte toktanka mot månadens slut istället, om ni kan inte få ett bra svar? Se hur många gånger ni kan ladda ner några stora filer från deras speedtest FTP server ftp://speedtest.tele2.net

Det enda man behöver veta är om deras räknare nollställs på den 1:a av varje månad.

Dock är det några veckor kvar.  neutral

13

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Kanske ska tillägga att jag aldrig fått mitt mobila strypt. Enligt min 3GN hade jag datatrafik på 70GB förra månaden och denna månaden är jag uppe i 33GB. Möjligtvis att strypt det lite grann, ligger mellan 2-4MBit/s men det brukar inte gå mycket snabbare än så ändå.

En skitsak egentligen men jag tycker det är fult att skriva som dom gör.

14

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Sam skrev:

Varför inte toktanka mot månadens slut istället, om ni kan inte få ett bra svar? Se hur många gånger ni kan ladda ner några stora filer från deras speedtest FTP server ftp://speedtest.tele2.net

Det enda man behöver veta är om deras räknare nollställs på den 1:a av varje månad.

Dock är det några veckor kvar.  neutral

Jag förstår inte meningen med att toktanka men ändå, detta har jag hittat, räknas kvoten 30 dagar bak oberoende av dagen i månaden.

Jag har inget emot Telenors Fair Usage i stort och hade inte gnällt om de kanske sänkt hastigheten till 4-5 Mb/s (Hälften) så man kunde titta på Canal+ VOID, SVT, YouTube eller andra playkanaler. Men som det ser ut så slår Telenor på nödbromsen om man tittar på streaming och ger i snitt 0,4 Mb/s. Därför längtar jag bort från Telenor.

Längtar inte tillbaka till Telia ADSL förutom att där fick man surfa hur mycket man ville. Men man är väldigt låst med ADSL och mobilt bredband kan jag ju ha vart jag vill i huset (eller på semestern) utan att flytta förstajack eller dra extra tjocka PT kablar eller en ful nätverks-sladd från modemet till routern där jag vill ha den.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

15

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Jo det ÄR frisurf utan trafikgräns har jag fått som svar av deras kundtj. men deras def på fri betyder något annat än vad 99% tror det betyder...

All trafik över max quota kostar inget =fri surf.
Att det sedan blir strypt till 0,0000009 bit i sekunden har ingen betydelse enligt svaret jag fått av samtliga operatörer....

16 Senaste redigerad av mcravener (2011-08-18 07:46:00)

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Niklas skrev:

Är det någon som har anmält det då?
Jag tycker att det är grymt vilseledande.

All denna jakt på högre hastigheter och nyare tekniker till ingen nytta. Jag byter aldrig till mobilt innan det verkligen är helt obegränsat.. men det tar nog ett tag till.


Som sagt Tre Bredband Max för 249 kronor i månaden är obegränsad, men du har rätt i att de andra företagens semantiska fuskande förstör för hela branschen.

17

Sv: Intressant läsning på t2 sida

Enligt ett svar från Tele2 på deras FB sida ingår det just nu 33GB i deras large abonnemang. Vilket också är en begränsning. Jag frågade då varför de skrev fri surf när de uppenbarligen hade en utsatt spärr, det inlägget tog dom bort.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18 Senaste redigerad av G-Man (2011-08-18 19:47:26)

Sv: Intressant läsning på t2 sida

careface skrev:

Enligt ett svar från Tele2 på deras FB sida ingår det just nu 33GB i deras large abonnemang. Vilket också är en begränsning. Jag frågade då varför de skrev fri surf när de uppenbarligen hade en utsatt spärr, det inlägget tog dom bort.

Dom tar till sig kritik,
fixade snabbt tele2 mot tele2 surf...

Vissa andra operatörer gör det inte.

Time will tell, om dom uppdaterar texten på sidan.

19

Sv: Intressant läsning på t2 sida

koppladebort den snabba routern, flyttade kabeln till den "långsamma" UMR...

http://www.speedtest.net/result/1466266419.png

med den andra snabbare routern
ned 1,27mbit upp 0,87mbit

enda skillnaden är nerkoppling och uppkoppling igen.

senaste uppkopplad får högre hastighet "högre prio" ?

testade med både tptest och speedtest, gav samma siffror.

j mysko är det.

45% signal vid båda testerna.