1 Senaste redigerad av ruva (2011-08-07 08:24:56)

Tråd: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Mitt lilla minitest:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3191

Platsen där jag bor och vägen till mobil-masten:
http://maps.google.se/maps/ms?msid=2159 … 9,0.081024

Är ju bunden med Telenor till sommaren 2012 men är besviken då de införde sin begränsning på 25 GB och kvällstid går det bara använda till slösurf och e-post. Ingen webbTV om man inte gillar pausa och ta sig en kopp kaffe, går ut med hunden och slå en drill medan man väntar.

Har nu provat Tre kontant ett dygn och fina hastigheter från delad sändarmast där Telenors sackar. Bredbandkollen 2,7 men verkliga hastigheten vid streaming är 0,47 Mb/s.

Jag har ingen användning för bredband med 25 GB gränser och undrar om det är samma med Tre Max. Tror ni man kan komma ur Telenor bindning. De kan gärna få tillbaka sitt gamla E1750 modem eftersom jag köpte ett låst (nu upplåst )E-1820 av dem för 1299 kr när jag uppgraderade från 6-16 Mb/s. Vad jag läst här ska det vara omöjligt att bryta och det verkar som om operatörerna får leka hur de vill med sina avtal.

Är det max-tak på 3 Max också? Om inte och de inför det, har man rätt att bryta avtalet? Eller ska man satsa på Tre kontant veckosurf: 400 kr/månad med maxtak 80 GB?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Om du ska försöka bryta avtalet med Telenor är det nog bättre att hänvisa till att tjänsten inte fungerar som utlovat, d.v.s. att hastigheten är oanvändbar kvällstid. Jag tror att man som kund har rätt att kräva att en vara eller tjänst man köpt ska gå att använda till det ändamål den är avsedd för.

3

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Men är det någon ide att bråka och gå över till Tre. Stryper de också farten på sitt Surfa Max när man, som jag, ligger runt 100 GB/månad utan att tanka torrent.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4 Senaste redigerad av ruva (2011-08-08 15:35:18)

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

En en gång. Har Tre också surftak på sitt Max som Telenor och Telia?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

5

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Nej tre har inga begränsningar över huvud taget. Vad jag vet är de ensamma som operatör med detta.

6 Senaste redigerad av ruva (2011-08-10 15:46:52)

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Gjorde en till simultan test mellan Telenor och Tre. Denna gång Telenor med antenn 70% signalstyrka och Tre direkt från modemet i fönstret 40% signalstyrka. Gjort tvärt om också och Tre vann även då klart klart över Telenors "Far Usage"

http://www.speedtest.net/result/1426438186.png
http://speedtest.net/result/1426438110.png

Exakt samma klockslag och inte under högtrafik. Jag har även filmat mätning vid masten och oj vad Tre piskade Telenor från samma mast, ungefär dubbel hastighet.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

7

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Intressant att veta att det är så stor skillnad fast de delar på nätet.
Någon som vet om tre och telenor har samma teoretiska maxhastighet på samma mast?
Kollar nämligen på telenor eller tre för mig där jag bor och det är bara på telenors karta som det står att vi kan få teoretiska 32Mb/s med säkerhet.
Tre visar: 3G data upp till 20 Mbit/s, på många ställen upp till 32 Mbit/s.

Någon som vet vad man kan tänkas få i verklig hastighet om man skulle ha en plupp i mottagning och det teretiska hastigheten från masten var 32Mb/s?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

8 Senaste redigerad av ruva (2011-08-10 18:45:14)

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Skillnaden är ännu större. Nu har jag väll råkat ut för Telenors Fair usage men vid masten fick jag 5 Mb/s med Telenor och 15 Mb/s med Tre. Höll på att ramla av pinn av förvåning. Jag är inte ute efter att spamma ner forumet men lägger  länken till min film, här också, där jag mäter skillnaden  (moderator får ryta till).

http://youtu.be/hUF2wHbRRpg

Måste dock säga att jag gillade Telenor skarpt innan sommaren. Kanske är det lika dant med Tre nästa år? Mitt 1 Mb/s med fri surf - mobilabonnemang - hos Telenor fungerar bra nästan överallt och alla tider på dygnet.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

9

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Bredband Max har inga begränsningar alls. Dock så har 3 rätten att strypa hastighet vid "onormalt användande", enligt avtalskontrakt. Sedan är det väl en definitionsfråga vad stora mängder innebär. Enligt PTS så är 1 GB om dagen ett normalt användande och runt 20 GB per månad. Så själva mängden datatrafik spärras aldrig, eller cappas. Dock så kan hastigheten begränsas om man sitter och tankar, låt säga, 30 GB om dagen under en månads tid. Blir ju ganska massiva mängder.

10

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Gör åt ca: 3 GB/dag på vanligt användande. Vissa dagar mindre men ser man en film rusar det lätt iväg eller om jag köper spel på Steam. Bara "Shogun 2" ligger nog på 20 GB och ska köpas på julrean. Skulle räcka för att slå i Telenors tak på stubinen.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

11

Sv: Tre mot Telenors strympade mobila bredband

Ser man historiskt har alla operatörer haf fri trafik, för att sedan "i smyg" begränsat trafiken efter ett tag, och vid klagomål hänvisat till ett nytt abg till dubbla priset nästan, och sedan är även det begränsat....
Och dom billigaste abg har tex fått sip/voip block utan för info, även på +5år ga abg
Shady biz