1

Tråd: 4G i Karlstad

Jag såg att Telenor har rullat igång sitt 4G från två master. Dessutom verkar det vara igång bärvågor på master i Karlstad, och Hammarö (Vidöåsen?). Jag antar att de inte fått indraget fiberlinor in till basstationerna än. Modemet får dock kontakt och "pratar".
En plottring av masten på Ruds potentiella täckningsområde visar annars att den skulle gått en bit in i Hammarö, men genom att slå på tomma bärvågor blir täckningsområdet ungefär som det ni kan se på Tele2:s täckningskarta. Ska vi anta att Telenor/Tele2 rullar ut 4G i Karlstad de närmaste två veckorna? :-)

2

Sv: 4G i Karlstad

http://www.natkollen.pts.se/

3

Sv: 4G i Karlstad

Nätkollen stämde inte. Jag sökte på min adress och mobilmasterna stämde, men däremot inte fiberkablarna. Det finns en anslutningspunkt precis utanför min tomtgräns. Jag kan nästan lukta den till mig.

I vilket fall som helst så är allt färdigt och klart och basstationerna är igång med bärvågorna. Det är bara inte anslutet till nätet. Det har jag fått mätt av en god vän och min lilla teori stämde.

4

Sv: 4G i Karlstad

Såg nu på deras hemsida:

"Uppgifterna i söktjänsten uppdateras en gång per år. Just nu visas uppgifter till och med 1 oktober 2010"

5

Sv: 4G i Karlstad

Såg det nu. Det är ju nästan humor. Undrar hur mycket de plöjt ner i den tjänsten och så är den så out of date. De två anslutningspunkterna jag nämnde har dessutom funnits minst de 3 år jag bott här.

6

Sv: 4G i Karlstad

Du kan felanmäla på sidan.

7

Sv: 4G i Karlstad

Det blir för många fel att anmäla. Anser att det är ytterligare en av många onödiga tjänster som kostar skattebetalarna enorma belopp. Vad för nytta med en tjänst som visar status hösten 2010?

8

Sv: 4G i Karlstad

Nja...skatt o skatt. PTS kör licens auktioner/försäljningar. Det kommer in flera miljarder som sedan skjuts tillbaka till skattekistan.

9

Sv: 4G i Karlstad

Testade precis nu på jobbet. Vrider jag modemet åt ett håll får jag full signal och vrider jag åt andra hållet så får jag inget alls. Då tar nämligen den masten som har tom bärvåg över.

10

Sv: 4G i Karlstad

Står Juli på: http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … #/T31213_4
Så det lär inte dröja. smile
Ska bli spännande att se täckningen för 4G i Karlstad.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

11

Sv: 4G i Karlstad

Som sagt de är igång, men inte med tjänsten s.a.s.

12

Sv: 4G i Karlstad

Något nytt? Tror ni det kommer igång inom närmaste månaden? Hur stor del av Karlstad kommer täckas in?