1

Tråd: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Routern är uppdaterad med 5.0.6,connectiontrackern är aktiverad och fungerar.Det kan fungera i timmar men sen kopplar det ner sig
sen kan man starta om routern hundra gånger utan resultat. i mobilen fungerar simkortet,har testat med usbkabel och modemet direkt i routern,ingen skillnad. direkt i datorn kopplar modemet upp direkt.

2

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Glömde skriva att fast det är nedkopplat,så står det att modemet är anslutet,lyser konstant blått.

3 Senaste redigerad av Robbz (2011-11-17 08:36:03)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Hej,

Ny här på forumet!
Har precis samma problem, connection är grön då man loggar in på TINY´s inställningar och modemet lyser blått men det går inte att surfa. (50-60% signalstyrka enligt TINY)
Hastighet när det fungerar ligger mellan 3-18Mbit beroende på belasting, men oftats över 9Mbit.

Ibland kan det fungera i flera timmar och ibland får man starta om connection flera gånger.

Vad göra? Har pratat med Tre support och ska få testa ett nytt SIM...

/RobbZ

4 Senaste redigerad av thomson69 (2011-11-17 10:31:51)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Tyvärr är detta ett vanligt problem med Dovado 4GR men som jag har förstått så existerar detta problem även på Tiny.
Problemet är att det finns ingen public logg som ni/vi kan titta på för att se var felet ligger, men Dovado har den inbyggd i routern men vill inte släppa den public med hänvisning till företagshemligheter.
Som jag har förstått dom flesta så fungerar modemet utan problem direkt i datorn men sätter man in den i routern så börjar rouletten.

Dom vanligaste svaren i från Dovado är connection tracker på och factory reset, men det brukar inte hjälpa och skulle det göra så blir det oftast en kort tid det är bra.
Problemet som jag förstår ligger i firmwaren/hårdvaran och man hänvisar till att bollen ligger hos Dovados hårdvaruleverantör och man kan inte säga när dessa problem blir åtgärdade.
Jag hade också en 4GR men den var så instabil, och det blev värre med varje Firmware uppdatering, så jag beslöt mig för att inskaffa mig en TP-LINK MR3420 router och den är mycket mer stabil än 4GR.
Min MR3420 har varit uppe i drift sedan 2 dygn och 20 timmar, utan reboot och hängningar innan det så var den uppe i över 6 dygn innan jag startade om den pga att jag gjorde en inställning som krävde omstart.

Modem Huawei E367 (Tele2)
TP-LINK MR3420

5

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

...och min router har varit stabil i snart en månad utan några märkbara avbrott!  wink
http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/g042.gifhttp://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/g042.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Micke skrev:

...och min router har varit stabil i snart en månad utan några märkbara avbrott!  wink

Samma här, 4gr funkat bättre än någonsin sedan den var fresh.
Kan inte säga samma sak om operatörernas nät.

7

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

G-Man skrev:
Micke skrev:

...och min router har varit stabil i snart en månad utan några märkbara avbrott!  wink

Samma här, 4gr funkat bättre än någonsin sedan den var fresh.

Grattis, men var finns hemligheten?  Kan du öppna våra ögon och få oss att tro?

Free your mind, and your OS will follow.

8

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Ja vill oxå gärna veta!

Kör med modemet direkt i datorn nu och varit stabilt hela kvällen. Men måste ju ha uppkoppling på resten av prylarna oxå...
Tycker TRE får komma med en lösning, tydligen säljer dom produkter som inte fungerar tillsammans.

9

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Vanlig ren inst/setup med enbart wifi.

Tiny gått mot ipad till 90%

4gr mot div, men inget apple.

10 Senaste redigerad av cii (2011-11-18 17:53:45)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

G-Man skrev:

Vanlig ren inst/setup med enbart wifi.

Tiny gått mot ipad till 90%

4gr mot div, men inget apple.

Jaha, ja...  Trots det kryptiska och fåordiga svaret fattar jag allt.  Inte smile  Ta lite mer tid på dig, andas in (men glöm inte andas ut åxå) och försök förklara såsom för idioter (det jag känner mig just nu när jag läser din kommentar).

Free your mind, and your OS will follow.

11

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

cii skrev:
G-Man skrev:

Vanlig ren inst/setup med enbart wifi.

Tiny gått mot ipad till 90%

4gr mot div, men inget apple.

Jaha, ja...  Trots det kryptiska och fåordiga svaret fattar jag allt.  Inte smile  Ta lite mer tid på dig, andas in (men glöm inte andas ut åxå) och försök förklara såsom för idioter (det jag känner mig just nu när jag läser din kommentar).

är inget speciellt med setupen, förutom att jag kör utan connection tracker, är i övrigt std inställningar som routern kommer med efter reset, dvs en ren setup.
tryck reset, ställ in apn = klart.

det ruttna äpplet med masken som sticker ut är en ipad2 10"

12 Senaste redigerad av Helgonet (2012-02-08 07:40:16)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Inleder som andra med att jag är ny på forumet och hittade direkt tråden jag var ute efter vilket är oroande.

Problem:
E372 tappar internet hela tiden när den är inkopplad i Tiny men inte när den är inkopplad direkt i stationära pc:n .

Kopplingar:
E372(3:s 3G)---medföljande usbdocka/kabel---dovado Tiny---stationär dator(LAN)/SGS2(WLAN)

E372 fungerar prima när den är kopplad direkt till datorn(stabil lina), men när den kopplas in i Tiny så blir jag tvungen att starta om modemet hela tiden.
Hastigheten är det inget fel på som jag just mätte till 18,2/2,8 med 38ms och signal(enligt tiny) 77%, brukar ligga runt det värdet.

Factory reset har jag gjort ett antal ggr nu men till ingen hjälp.
Direkt när jag fick hem routern uppdaterade jag firmware till 5.0.15

Edit
---------
Ställt in connection tracker nu men den ska ju inte behövas om Tiny fungerar som den ska...det är ju inte E372 det är fel på.

13 Senaste redigerad av Sam (2012-02-08 08:15:05)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

3 Sverige skrev för 15 timmar sen på Facebook: https://www.facebook.com/3Sverige

"Just nu har vi ett fel i vårt mobilnät som gör att vissa kunder inte kan ringa eller använda data. Felet berör ett antal kunder över hela Sverige men inte alla kunder. Om du är drabbad och din mobil inte automatiskt går över till "Endast nödsamtal", plocka ut sim-kortet så ska du kunna ringa nödsamtal. Vi återkommer så snart vi vet mer. Erik H"

14 Senaste redigerad av Helgonet (2012-02-08 10:49:41)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Som sagt var, jag har under natten slitit  mitt hår för att det som vanligt fungerar utmärkt med E372 i stationära datorn.
Inte första gången på under 1 månad detta fått mig att hoppa över en natts sömn.

Tiny har som tidigare betett sig lite 'tiny' med internet.

Tack för att du upplyste om avbrottet, men berör inte mig.


edit
----------
Måste tillägga att internet/sms-, Lan-, och WLAN-lampan lyser medans problemet uppstår och jag kan logga in på routern både från Lan och Wlan för att restarta routern.
Är det inte underligt att internetlampan lyser ?
Ska kontrollera om det är en grön eller röd punkt framför mitt ip-nummer i tinys meny när problemet uppstår.

Och iom att E372 fungerar i stationära så återstår Tiny som felande länk..

15

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Jag hade samma problem, fick routern utbytt.
Kanske fel på din, med.

16

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Helgonet skrev:

Inleder som andra med att jag är ny på forumet och hittade direkt tråden jag var ute efter vilket är oroande.

Problem:
E372 tappar internet hela tiden när den är inkopplad i Tiny men inte när den är inkopplad direkt i stationära pc:n .

Kopplingar:
E372(3:s 3G)---medföljande usbdocka/kabel---dovado Tiny---stationär dator(LAN)/SGS2(WLAN)

E372 fungerar prima när den är kopplad direkt till datorn(stabil lina), men när den kopplas in i Tiny så blir jag tvungen att starta om modemet hela tiden.
Hastigheten är det inget fel på som jag just mätte till 18,2/2,8 med 38ms och signal(enligt tiny) 77%, brukar ligga runt det värdet.

Factory reset har jag gjort ett antal ggr nu men till ingen hjälp.
Direkt när jag fick hem routern uppdaterade jag firmware till 5.0.15

Edit
---------
Ställt in connection tracker nu men den ska ju inte behövas om Tiny fungerar som den ska...det är ju inte E372 det är fel på.

Jag har även samma problem med kombinationen E372(Tre) och Tiny(Tre) att den i emellanåt kopplar i från fast att lampan till internet lyser.
Hade detta problem även innan Tre:s problem i går.
Använde du Dovados firmware 5.0.15 att uppgradera din så kallat Tiny(Tre branded) router utan problem.

17 Senaste redigerad av Helgonet (2012-02-08 11:16:06)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Allt började när jag kopplade in routern för första gången.
Till att börja med så kunde jag inte ens komma in i routerns meny men sen efter ett tag så gick det men den stängde ner kopplingen mellan router-pc/mobil undertiden jag försökte konfigurera den.   =fick starta om routern

Sen var det som att en kallödning hade smält ut för helt plötsligt började den fungera som den skulle(jag kunde konfigurera routern)SEGER!

När jag var förvissad om att den var stabil så laddade jag nytt Firmware 5.0.15 direkt, vilket gick smidigt.
Gjorde dock ingen skilnad.

Sen kom omstarterna av modemet smygande först varannan och nu 3-15 ggr/dag.
Med E372 direkt i pc:n så gäller 1 ggr varannan dag om jag har otur.

18

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Är så trött på min Tiny nu så jag blir fan galen. Jag har iofs en E398. Men som andra skrivet så funkar den klockrent direkt i datorn. Hade den inkopplad i 4 dagar i sträck utan ett enda problem. Totalt stabilt och bra konstant hastighet. Kopplade in den i Tinyn igen då jag MÅSTE ha en router hemma. Då tappar jag uppkopplingen minst 4 gånger per dygn och hastigheten varierar extremt mycket i olika mätningar. (både speedtest och bredbandskollen) Wifi är även extremt ostabilt. Hoppas det snart kommer ut Routrar som håller måttet för det här går inte längre.

19

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Vad är det för firmware du kör?

20 Senaste redigerad av thomson69 (2012-02-08 14:56:58)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Sam,

Jag har även samma problem med kombinationen E372(Tre) och Tiny(Tre) att den i emellanåt kopplar i från fast att lampan till internet lyser, detta händer flera ggr per dag.
Kör trådbunden anslutning.
Hjäper inte direkt med att ha igång connection tracker.
Har firmware 5.0.14-3
Finns det någon lösning på detta?
Mvh
Patrik

21 Senaste redigerad av livefree.se (2012-02-08 16:07:46)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Samma problem i tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3894

Som ni kan läsa har jag försökt ganska mycket olika saker....

Nu har jag avslutat mitt 3 mobila bredband, 3 + Tiny + e372 = samma problem som ovan. kundtjänst kunde inte hjälpa mig. Det de misstänker är att jag har masten på taket och att den då skjuter över mitt modem???? något bra är att 3 godkände mitt avslut av abbonemanget trots att det är bindningstid kvar.
Har skaffat 4g från telenor istället och det fungerar hur bra som helst med TINY
Äntligen !!!

Så ni kanske inte ska skylla på Tiny, utan det kan vara operatörerna som inte kan ge er fungerande alternativ. Som sagt Tiny + Telenor + E398 fungerar hur bra som helst, inget problem alls dessa två veckor jag kört denna kombination. Har inte gjort några förändringar i Tiny förutom att bytt bredbands leverantör.   

Ett stort tack till Sam som hela tiden är här inne och försöker hjälpa!
Gillar er Dovado.

så ett tips är att låna någons mobila bredband och se om det fungerar bra i din Tiny!!

22

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Ni får se till at följa alla operatörer genom Twitter & Facebook. 3 skrev igår att hela nätet hade problem igår för både data + röst.

23 Senaste redigerad av pompe90 (2012-02-08 17:08:03)

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Sam skrev:

Ni får se till at följa alla operatörer genom Twitter & Facebook. 3 skrev igår att hela nätet hade problem igår för både data + röst.

3 har ALLTID problem lol lol lol lol

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

24

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Problemer idag banar ut framtida möjligheter, gissar jag. Alla nät går genom major hiccups när dem håller på uppgradera/omdimensionera sina nät. Det är inte så att någon tryckte på NÖDSTOPP knappen med sin rumpa.....

The night is darkest before the dawn.

25

Sv: Tiny med Tre och Huawei e 372 kopplar ner hela tiden.

Mao, sälja grisen i säcken.

Free your mind, and your OS will follow.