1

Tråd: Summering TRE bredband MAX

Hej!!

Bor LÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ut i skogen med gamla 70-tals koppartrådar som sett sina bäste dagar..........
Hade bredband 8 med bredbandsbolaget, stabilt när det väl fungerade.........men som grannen Ulf utryckte det:
så fort en kråka släppte en fjärt på ledningen så la det av..... smile  smile
Att bredbandet segade sig ibland kan jag leva med men inte telefonin!!
Kvittade om vi hade Telia eller Ip via BBB, fungerade lika dåligt vilket som!
Lösningen för oss blev en Option Global Surfer + en liten utomhusantenn, omvandlar 3g-telefonin till vanlig signal så
kan koppla in vanliga hemtelefoner, fungerar 100%, inte ett enda samtal har blivit nerkopplat!!! smile
Ett Tre Vänner abbonemang kopplat till vårat gamla fastnummer 69:- + 49:-
Utrustningen var inte så billig men måste ha en fungerande telefon 2300:- för routern + liten antenn.

Vi använder Internet MYCKET så för oss var det enda alternativet Tre bredband Max, 32 mbit var jag väl införstådd med att jag kunde glömma men ville iaf ha 4-6 mbit så stremning av film o tv i hyfsad kvalite fungerade!
Med routern (Dovado3GN) placerad mitt i huset (MKT tjocka vägger) fick vi 4 mbit dagtid ca 2 mbit kvällstid, tja sådär inte riktigt nöjd.....
Ringde supporten, masten placerad ca 4-5 km ifrån oss rakt söderut, placerad router + modem i ett söderfönster med modemet hängande från en 1,5m USB kabel längst upp i fönstret!
Nu så!!!, 35% signal max 12 mbit dagtid, 3,5 - 4 mbit kvällstid dock instabilt..........hmmmm???
Zte MF680 har ju CRC9 anslutning, funderade och beslutade mig till sist att prova en Funkwerk aktiv antenn då den löste problem med kabellängd och anslutningar och adaptrar!
Signalen gick direkt upp från 35% till 67% och efter finjustering (och kapning av en trädtopp big_smile  big_smile ) så ligger signalen konstant på 80%.
Topp hastigheten är inte bättre men MKT stabilt o bra ligger på 8mbit i snitt samt att nu kan jag även streama HD-film kvällstid!!!
NÖJD!!!!!!
Priset......DYRT..........nästan 5000:- för telefoni o bredband................men så är det när man bor ute i obygden smile


Ha det alla

Mvh

Claus Jansson, Hallaröd

2

Sv: Summering TRE bredband MAX

Intressant! Jag förstod inte riktigt vad Optionprodukten gjorde - vilken produkt menar du?

http://www.option.com/en/products/produ … solutions/

3 Senaste redigerad av drax (2011-07-26 21:38:05)

Sv: Summering TRE bredband MAX

Du borde vid den singalstyrkan du uppnått få runt 20 mbit ner och 2-3 mbit upp.
Ligger på ungefär samma singalstyrka som dig och toppar 28 ner och 4 upp...
Eller så beror det helt enkelt på att den masten du kör emot inte ärr uppgraderad till 32 ner (dc.hspa+)

4

Sv: Summering TRE bredband MAX

Masten är troligen inte uppgraderad eller att de finns antal andra konsumenter på den bara.


Fint att du fick styr på allt tillslut!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Summering TRE bredband MAX

Hej!!

Masten stöder för tillfället bara 14 mbit så jag är helt nöjd!!!
Kommer med modemet i datorn upp till 15 mbit men då måste jag vara utomhus!!!
Måste tillägga att vi bor i djungeln, massor med grönska och träd, trodde ärligt aldrig detta skulle fungera!!

http://www.hitta.se/ViewDetailsWhite.as … us+jansson

Denna jag köpte, någon som undrade i ett tidigare inlägg!!

http://www.lohelectronics.se/option-glo … p-130.html

PS.

Har efter ytterligare justeringar och ny placering av Funkwerk nu 90% signalstyrka, ingen skillnad i hastighet men det känns bra iaf.....hehehe


DS.


Mvh

Claus Jansson, Hallaröd

6

Sv: Summering TRE bredband MAX

mad

Då är ja mindre nöjd...

Bor 300-400 meter ifrån en uppdaterad DC-HSPA+ mast. Och på natten, morgon 22-28 Mbit och på förmiddagen run 15 Mbit.

Än så länge frid och fröjd, men mellan 17:00-23:00 så dyker hastigheten till 0.2-0 Mbit. Dvs kan ta 2 minuter att få upp en Google sökning. Alltså inte ens surfbar hastighet!!!

Det konstiga i detta är att min iphone funkar alldelles utmärkt att surfa på vid denna tidpunkt. Kan tilläggas att min iPhone går ju inte på DC-HSPA+. Hur man får modemet att gå på en lägre nivå vet ja inte.

Har haft 3G modemet i två dagar nu, men funderar starkt på att skeppa tillbaka skiten för att återgå till ADSL på stabila 4Mbit/0.5Mbit. Låååångsamt men snabb accesstid och aldrig osurfbart. Hade bara 3G modemet hållt sig stabilt över 2Mbit i rusningstrafik så det gått att överhuvudtaget surfa under denna tid så hade ja varit nöjd.   

Sedan verkar det som det "hänger" sig så man får ringa upp på nytt osv... Nej riktigt trött på skiten!

7 Senaste redigerad av drax (2011-07-28 17:35:31)

Sv: Summering TRE bredband MAX

Jag bor oxå nära nära en mast och ligger alltid på 16-20 mbit ner och 2-3 upp under högtrafik.
Har toppat 28 mbit ner och 4 upp mitt i natten/tidig morgon.

Är helnöjd  big_smile

Trist att ni får såna dåliga siffror


http://speedtest.net/result/1398156651.png

8

Sv: Summering TRE bredband MAX

Hej!!!


Har efter byte till Tp-link MR3420 nu betydligt högre hastigheter!!!!(tidigare Dovado 3GN)

Runt 12mbit ner och 2mbit upp kvälls tid, har maxat 21/3 tidig morgon!! big_smile  big_smile

Går det som det nu utklassar det mobila mitt ADSL 8 med hästlängder!!!

Har märkt att man ska inte lita för mkt på speedtest.net och Bredbandskollen, kan visa 8Mbit men när man laddar
tex torrent så ligger man på det dubbla (minst)  2.2 - 2.6 MB/sek big_smile , kanske inte så märkvärdigt men för oss "hillbillies" som
är vana vid max 600 kb/sek är detta helt fantastiskt!!! wink  wink

Var stabilt innan med Dovadon, bråkade en kväll iofs men men...........nu känns det "rocksolid" inga fördröjningar på ngn halv minut när man startade upp det för dagen eller när datorn  hade varit oanvänd och gått ner i viloläge.
Kör på och utvärderar, börjar bli nöjd med maskineriet!!!


MVH

CJ

9 Senaste redigerad av ruva (2011-08-01 09:39:33)

Sv: Summering TRE bredband MAX

Kan hålla med där om Breddbandskollen och Speedtest.net. Laddade ner VLC (ftp) och låg konstnat på 18 Mbit/s mot BBK 7 Mbit/s.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Summering TRE bredband MAX

I speedtest.net kan man välja vilken server man ska köra mot. Det kan vara ganska olika. För min del verkar stockholmsservern vara rätt nerlastad och får sämre värden mot den.Testa mot den norska servern Jessheim i oslo..där har jag fått toppnoteringar. 28 mbit ner med modemet direkt i datorn och 22 ner via routern..(som verkar vara max med TP link 3420 och ZTE MF680 modem) men är nöjd ändå.

Skall nog inom kort stänga ner mitt stabila men dyra ADSL som kostar 378 kr /mån. (inkl nån jäkla avgift på 69 kr/mån till skanova då jag kör ip telefoni)

11

Sv: Summering TRE bredband MAX

Skanova=telia sonera

12 Senaste redigerad av drax (2011-08-08 14:08:18)

Sv: Summering TRE bredband MAX

Ja..desto större anledning att släcka ner ADSL. Om jag skall betala nån avgift till felia.

13

Sv: Summering TRE bredband MAX

Fast inga trafikbegränsningar med Telia ADSL, det är ju en fördel. Fast har många nackdelar med kabeldragningar till där man vill ha routern, stor risk för åska och så då priset.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

14

Sv: Summering TRE bredband MAX

Adsl sv dyrt, och med dåliga ledningar så blir det avbrott och strul så fort det blir dåligt väder...

Fiber, koppar-skanova är så 30tal...

15 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2011-08-20 19:22:01)

Sv: Summering TRE bredband MAX

Hej!!


Har nu kört ett tag och har efter lite ytterligare mek fått allt att lira kanonbra!!
Bytt ut MF680 modemet till ett "kontant" wink  e367 och kör med funkwerk aktiv antenn
på en 3 meters mast på husgaveln som når över trädtopparna 96% signal nu
Kom upp i 24mbit med MF680 men så instabilt...........med E367 så går det i max 16 men
MKT MKT stabilare och samma hastighet oavsett tid på dygnet (16 - 17 mbit)

NU PRECIS:

http://www.speedtest.net/result/1438236420.png

19.20 Torsdag kväll

http://www.speedtest.net/result/1439012670.png

20.30 Lördag kväll  yikes  yikes

http://www.speedtest.net/result/1442217155.png




Har även bytt tillbaka till Dovado 3GN då E367 fungerade bättre i den!!
Verkar som varken TP-link eller Dovadon har stöd för MF680 fullt ut!!???
kan det vara masten som inte är utbyggd för full rulle än???
Iaf så är jag nöjd nu!!

MVH

CJ

16

Sv: Summering TRE bredband MAX

Kul att höra CJ  smile