1

Tråd: Inställningar uTorrent?

Hej på er gott folk, tänkte höra om nån kunde berätta hur jag ska ställa in uTorrent för att det ska funka så smidigt som möjligt med mitt mobila bredband.

Jag har ett Huawei E367 med ett Tre kontantkortsabb.

Jag får ca 7-8Mbit på TpTestet där jag befinner mig nu.

Tacksam för svar/tips!

2

Sv: Inställningar uTorrent?

Schemareläggaren och bocka i vitt (ingen ner eller uppladdning) alla andra tider än 23.00-14-00. Inte kul att sitta på en mast där några tankar fullt dygnet runt.

Själv tar jag ner någon GB ibland när det kommer en ny Linuxdist. Senast Fedora 15 som jag tycker är väldigt bra.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

3

Sv: Inställningar uTorrent?

ruva skrev:

Schemareläggaren och bocka i vitt (ingen ner eller uppladdning) alla andra tider än 23.00-14-00. Inte kul att sitta på en mast där några tankar fullt dygnet runt.

Själv tar jag ner någon GB ibland när det kommer en ny Linuxdist. Senast Fedora 15 som jag tycker är väldigt bra.

Asså nu tänkte jag mest på hur jag ska ställa in uTorrent för att få så bra hastighet som möjligt med mitt mobila bredband. Vilka tider DU tycker att man ska tanka är ganska ointressant och en smula egoistiskt.

4

Sv: Inställningar uTorrent?

Akivera support för kryptering, begränsa anslutningar till ~20 tal, ofta behövs inte så många för att maxa en 3G lina om källorna är OK.

Ang schema är smidigt bara för att nätet blir chockat på dagarna. Vill man ha nått nerladdat direkt går de självklart inte att komma undan detta men har man möjlighet att vänta "då det troligen inte blir klart på 5-10min alla fall" så kan man köra nerladdning över nätterna bara för att slippa bli förbannad själv också när hastigheterna svajar under dagen.

Känner du att hastigheten är begränsad trots att du får 7mbit vid tptest/bredbandskollen så kan det vara så att de begränsar torrent trafiken. Varit lite på tal tidigare här i forumet med andra operatörer som tycks göra det. Lösning då blir VPN.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Inställningar uTorrent?

Andreas skrev:

Akivera support för kryptering, begränsa anslutningar till ~20 tal, ofta behövs inte så många för att maxa en 3G lina om källorna är OK.

Ang schema är smidigt bara för att nätet blir chockat på dagarna. Vill man ha nått nerladdat direkt går de självklart inte att komma undan detta men har man möjlighet att vänta "då det troligen inte blir klart på 5-10min alla fall" så kan man köra nerladdning över nätterna bara för att slippa bli förbannad själv också när hastigheterna svajar under dagen.

Känner du att hastigheten är begränsad trots att du får 7mbit vid tptest/bredbandskollen så kan det vara så att de begränsar torrent trafiken. Varit lite på tal tidigare här i forumet med andra operatörer som tycks göra det. Lösning då blir VPN.

Tackar, det gjorde saken mycket bättre, ligger i snitt på 700-800kb/s nu.

Självklart kan det vara bra att tanka på tider då folk inte använder nätet så mycket. Men här där jag sitter så tror jag inte det är så många som utnyttjar nätet så mycket då jag oavsett tidpunkt ligger på 7-8Mbit på Tp-testen. Sitter ute i skogen där det som tur är sitter nån form av repeater eller liknande då det ligger ett kärnkraftverk här som jag jobbar på.

6

Sv: Inställningar uTorrent?

Jag vet inte riktigt hur tre räknar förbrukningen, men om de räknar både upp- och nerladdningen så kan det vara en bra ide att begränsa uppladdningen i början av perioden(veckan/månaden). När man sen har fått uppkopplingen strypt kan man ladda upp så mycket som möjligt.

7

Sv: Inställningar uTorrent?

Här har ni förresten min "mobila" lösning på dålig täckning.

http://www.ladda-upp.com/bilder/55622/mobilt-bredband

Jag bor alltså inte här utan detta är mitt boende under jobb. Inne på rummet hade jag ca 0,3Mbit och utanför fönstret ca 2Mbit och efter att jag köpte en aktiv USB-förlängare(5m) + ett teleskopmetspö som ja hängde upp modemet i så fick ja ca 8-9Mbit smile Alla sätt är bra, utom dom dåliga wink

8

Sv: Inställningar uTorrent?

Inte illa! smile

9

Sv: Inställningar uTorrent?

m8e skrev:

Jag vet inte riktigt hur tre räknar förbrukningen, men om de räknar både upp- och nerladdningen så kan det vara en bra ide att begränsa uppladdningen i början av perioden(veckan/månaden). När man sen har fått uppkopplingen strypt kan man ladda upp så mycket som möjligt.

Köpte man sitt startpaket för tillräckligt länge sedan så har man ingen begränsning (Antar att det är en miss av tre att dom inte har ändrat om det på de gamla kontantkorten). Jag använder numer mitt Tre kontant på heltid.

Kolla på bilden nedan under "Monthly" så ser ni att jag har nästan 100Gb data sammanlagt.

http://i.imgur.com/b31Hm.png

10

Sv: Inställningar uTorrent?

Det där statistik-fönstret i mobile partner har jag missat. Bra, då jag numera kör usb modem - Router - övriga datorer, istället för med slöa Dovado 3GN. Nu kan jag lättare hålla koll på förbrukningen pga Tre:s plötsliga införande av taket på 50/75 GB på Tre Max.

Vilka tider DU tycker att man ska tanka är ganska ointressant och en smula egoistiskt.

Jag har länge undrat varför det ska vara egoistiskt att tanka natt/förmiddag då folk inte använder nätet lika mycket  big_smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

11

Sv: Inställningar uTorrent?

ruva skrev:

Det där statistik-fönstret i mobile partner har jag missat. Bra, då jag numera kör usb modem - Router - övriga datorer, istället för med slöa Dovado 3GN. Nu kan jag lättare hålla koll på förbrukningen pga Tre:s plötsliga införande av taket på 50/75 GB på Tre Max.

Vilka tider DU tycker att man ska tanka är ganska ointressant och en smula egoistiskt.

Jag har länge undrat varför det ska vara egoistiskt att tanka natt/förmiddag då folk inte använder nätet lika mycket  big_smile

Hahahaha... Vet att jag läääänge satt o väntade på ett svar från dig för då hade ja en grymt fyndig replikering men du var så seg på att svara så jag har helt glömt bort det fyndiga ja skulle skriva. smile

12

Sv: Inställningar uTorrent?

Nått fyndigt svar måste du väll ha på lut? Jag undrar ju som fasiken över hur du fick till det.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

13

Sv: Inställningar uTorrent?

Nä tyvärr. Du får va utan helt enkelt.