1

Tråd: E372 antenn frågor

Jag har ett E372 modem och har försökt listat ut vilket den externa antennanslutningen är? Är det CRC9 eller MCX? Eller är jag helt ute o cyklar?

Jag har inte haft 3G modem innan och börjar förstå att det är oerhört svajigt... Det första jag vill prova är en ordentlig extern antenn. Jag har kollat på en Yagi antenn från trådlöst.se som verkar prisvärd. Det är ca1-1,5km till närmaste mast, förutom ett par träd ser jag masten. Jag bor iof ute på landet ca 1 mil från större stad. Jag har fått information att det ska finnas 14mbit hos mig. Är det någon som provat denna eller liknande antenn? Eller borde man köra rundstrålande på taket ifall den närmaste masten blir överbelastad (om det nu funkar så?)


Jag har nu ca 22-29% signalstyrka beroende på vart jag provar. Hastigheten ligger på mellan 2,0-3,5 mbit normalt, men jag har lyckats få över 6 mbit ibland. Jag kör Dovado 4GR.

Jag började förstå vikten av antenn när jag satt upp ett plåtlock bakom modemet och riktade det mot masten. Signalstyrkan drog iväg till 44% från 22%! Kanske rent flyt bara...

Mvh Henka

2

Sv: E372 antenn frågor

Har kontakten en yttre diameter på 2,1mm så är det en CRC9.
Skulle kontakten ha en yttre diameter på 2,45 - 2,5mm så är det en (SMK) TS9.
http://www.smk.co.jp/p_file/TS9e_20080919.pdf

3

Sv: E372 antenn frågor

Hej!

Det ska vara en CRC9 kontakt ibland även kallad Huawei till ett E372 modem enl. uppgifter som jag fått.
Finns en lista på:
http://old.tradlost.se/faq/content/6/11 … ntenn.html


MVH
Paul

4

Sv: E372 antenn frågor

Verkar stämma bra med CRC9 kontakt. Tack för svaren! Jag fick låna en extern gammal antenn från ett Huawei E620 modem. Den passade bra i E372.

Nu kom jag på ett par andra frågor också inför ett eventuellt antenn köp.

-Är det någon skillnad på antennkablar? Jag har kört med Net1s antenn och kabel. Tror den är 10m lång med FME kontakter.

-Tre (3) skulle ju köra på 900mhz bandet och E372 ska enligt uppgift även funkar på den frekvensen. Ska man satsa på en antenn som klarar både och då?

Mvh Henka

5

Sv: E372 antenn frågor

funkar e372 modemet bra? Har ett ZTE mf680, men funderar på att byta

6

Sv: E372 antenn frågor

Om jag ska vara ärlig så är jag osäker på ifall det är modemet eller routern som krånglar.
Jag har en Dovado 4gr. Det händer väldigt ofta att den hänger sig eller nått. Brukar starta om den minst en gång per dag...
Jag körde med fw 5.05 pga modemet, men har bytt till 4.33. Det verkar vara stabilare nu. Jag har ingen aning om e372 inte borde funka på 4.33 men det gör det.
Jag har börjat tröttna på att felsöka routern eller modem nu. När jag stoppar modemet i datorn har det funkat bra. Den blir varm som sjutton. Just nu har jag en liten antenn i från ett e620 modem, det blev ca 20% bättre signal iaf. (från 22-29% till 45-48%)
På dåliga grunder och risk för att bli utskälld tror jag min router är det stora problemet...

Kanske inte riktigt svarade på din fråga... Återkommer när jag provat mer.
Ska tilläggas att jag provat ett e122 modem också, allt strular lika mycket då... Med routern inblandad alltså. Allt står även på en laptop kylare, så nu är inte routern och modemt glödheta hela tiden heller.

7

Sv: E372 antenn frågor

Tack för svaret och återkom gärna med recentioner så fort du kan. Framförallt vore dt intressant att veta om dt bryter hastightn. Har idag ZTE680 och det går allt som oftast ner till hastigheter undr 0,5 MB

Tack på förhand

8

Sv: E372 antenn frågor

Är det ett "riktigt" antennuttag på E372, eller det är som på de andra 1820 etc. ?

Har någon fått bättre signal?

9

Sv: E372 antenn frågor

Jag vet inte vad du menar med "riktigt" antennuttag? Just nu har jag en "glasspinne" som ökar signalen från 22-29% till 45-48%. Så jag skulle säga att uttaget fungerar iaf.
Jag kommer att köpa en bättre antenn ganska snart. Lite osäker på vilken än bara...

10

Sv: E372 antenn frågor

Tror han menar om uttaget även är kopplat till sändningen och inte enbart mottagningen som tex på e1750.

11

Sv: E372 antenn frågor

Huawei E372T

specifications

manufacturer:     Huawei
model:     E372
interface:     USB 2.0 (A plug)
GSM frequency bands:     850, 900, 1800, 1900
UMTS frequency bands:     850, 1900, 2100
HSDPA:     7,2 MBit/s
HSUPA:     5,76 MBit/s
HSPA+:    28,8 MBit/s
HSPA+ Dual Carrier:    42 MBit/s (down) / 11 MBit/s (up)
EDGE:     236,8 KBit/s
GPRS:     57,6 KBit//s
CSD:     ?
connector for ext. antenna:     +
connector type:     CRC-9

CRC-9 alltså smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12

Sv: E372 antenn frågor

Hej igen,
Jag tänkte berätta hur jag fick allt att funka bra. Jag gissar att fler än mig vill få tips på lösningar. Det här funka för mig iaf:
Jag köpte en panelantenn med 20,5dbi och 10m kabel på Ebay.
Slängde ut (tyvärr) dovadon 4gr och köpte en Tp-link 3420.
Laddade i senaste fw i Tp-linken och uppgraderade modemet med "MmmMagnus" fil. (kille här på forumet, länk finns i Tp-link tråden.
STORT TACK TILL MmmMagnus!!!

Nu har Tp-linken tuffat på utan avbrott och hastigheten är runt 10mbit(!) Tre säger att närmaste mast är på 14mbit. Jag har varit uppe på 12,69! Allt står i tvättstugans klädskrubb. Det lustiga är att upploaden även ökade med det dubbla.

Mvh Henka

13

Sv: E372 antenn frågor

Henka vad var det för antenn och kabel du köpte??
Jag har också Huawei e372 modem från tre och Tp-Link 3420 och jag har samma problem som du hade innan med signal styrkan. Jag ligger på 22-32% i signal styrka.

14

Sv: E372 antenn frågor

Henka vad var det för antenn och kabel du köpte??
Jag har också Huawei e372 modem från tre och Tp-Link 3420 och jag har samma problem som du hade innan med signal styrkan. Jag ligger på 22-32% i signal styrka.

15

Sv: E372 antenn frågor

Jag köpte den här:
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem … 1723446711

Den är gjord i Polen tror jag, så man slipper moms o tull.
Helt ärligt funderar jag på ifall signalstyrke indikeringen i routrarna verkligen stämmer... (någon med mer koll kanske kan svara) Jag fick ca 25% utan antenn med bästa läge, ca 45% med glasspinne antenn och ca 25% med mega antenn på taket med 20,5dbi förstärkning och modem i skrubben. Dock är det mycket bättre fart nu o allt är stabilare.

Har du Wazze85 laddat ner alla uppgraderingar som jag skrev innan också?

16

Sv: E372 antenn frågor

20dbi med en passiv panelantenn, hm ok

men vad har kabeln för dämpning per meter?
för är det en "dålig" kabel med typ 2db meter så blir det 20db dämpning med 10meter dvs antennen ger enbart vinst pga bättre/högre placering. (enkelt räknat för principen av det)

signal styrkan har mindre betydelse mot signal kavalitet, praktexempel kan ses med tex boxer dvb-t med dess dubbla signal mätare - signal styrka är inte alltid samma som bra bild(kvalitet).

17

Sv: E372 antenn frågor

Deras kabel har >0,4db/meter i dämpning
Så minst 4db i dämpning.
Då stämmer knappast 20,5db i praktiken, och det är o testade siffror framställt via något beräknings program inte vad det är.

Någon som har rum för antenn mätning wink ?

Vore klart intressant vad den ger i praktiken polen byggd antenn.

18

Sv: E372 antenn frågor

Jag är säkert grundlurad på antennen o förstärkningen. Men det låter ju rimligt det du skriver. Faktum kvarstår dock, det funkar mycket bättre nu än innan!

Mvh Henka
Ps, har ingen aning om kvalitet på kabeln. Ganska lik net1's kabel till konsistensen iaf! :-) Ds

19

Sv: E372 antenn frågor

Henka skrev:

Jag är säkert grundlurad på antennen o förstärkningen. Men det låter ju rimligt det du skriver. Faktum kvarstår dock, det funkar mycket bättre nu än innan!

Mvh Henka
Ps, har ingen aning om kvalitet på kabeln. Ganska lik net1's kabel till konsistensen iaf! :-) Ds

Är inte så dyr den antennen, så kan inte ha extrema förväntningar - allt på ebay är lurigt pga hur det görs feed back.

Hadde nog funkat lika bra med dongeln på taket.

Tex funkwerk är liknande panelantenn med ger typ 8db, och det är troligen korrekt.
Från 9% till 60% signal. Placering på tak samt antenn förstärkningen.
Relatera det till dina siffror smile
Bara förstärkningen kompenserar kabeln så är alles güt.

20

Sv: E372 antenn frågor

Man kan inte mäta panelantenn mot usb modems egna antenn för de interna antennerna ligger på ett par dBm minus en isotrop referensantenn. Men harman en rundstrålande som ger en eller ett par dB förstärkning så kan man kolla hur mkt bättre panelantennen är.

Den polska antennen är mycket störra än dunkwerks så ur ytsynpunkt kan det nog räcka för 20 dB. Men nästa fråga är om den i praktiken ger 20 dB. Man kan också köpa en parabolisk antenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: E372 antenn frågor

Jag har just blivit kund hos Tre och skaffat Huawei E372. Kan man verkligen skaffa en antenn till detta modem. Hur 17 ansluter man i så fall antennkabeln? Jag hittar ingen kontakt eller liknande. Bor ca 400 meter från Tres mast i Älta, men har usel kontakt!

22

Sv: E372 antenn frågor

Är gömd under en gummiplupp smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

23

Sv: E372 antenn frågor

Tack för det. Nu vågade jag ta till våldsmetoden - och tänk, där finns en mikroskopisk kontakt!   roll

24

Sv: E372 antenn frågor

Och ännu bättre blev det när jag hittade en köks-tips på You Tube. Sno morsans sil och montera fast USB-pinnen i den. Funkar bättre än den glasspinne som jag /tyvärr) köpte först.

25 Senaste redigerad av ruva (2011-11-29 21:00:11)

Sv: E372 antenn frågor

Drog ur kontakten, MCX, och körde med strumpa (induktiv) och ingen skillnad på hastighet trotts något sämre signalstyrka (60-70 mot 45%). Sam skrev att han skulle skicka en CRC-9 som jag kunde prova men jag fick aldrig någon så  MCX fick duga.

Induktiv kontakt egentligen till e1820 men passar även e372 fast man får ha den
på mitten av modemet

http://laddauppbilder.se/?di=1213225983738

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps