1

Tråd: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

Hej!

Jag flyttar inom kort ut på landet, lämnar stan och börjar odla morötter  big_smile

Men... jag vill ju inte sitta där med seg uppkoppling! Det finns ingen fast telefon, så jag får hålla mig till 3G (4G inte utbyggt än, men kommer). Min tanke var att använda flera mobila bredband för att få lite bättre fart. Skulle det funka, vad tror ni som kan sånt här?

En begränsning finns såklart i masten, hur mycket total bandbredd det finns att hämta alltså. Ett sätt att komma runt det är att ha abonnemang med olika leverantörer (och gissa att de har sina egna nätverk?) - det ger ju dessutom redundans vilket är fiffigt.

Om det blir lite dyrt gör det inget, typ en månadskostnad på 1500-2000 spänn är inget problem (firman får betala), men snabbt ska det va!

Alltså: 4-6 mobila bredband instoppade i en switch på ena sidan, som sitter ihop med en trådlös router = snabbt bredband i hela huset?

2

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

Du vill köra MLPPP tex 4X3G?
Frågan är om det stöds av nån operatör, det måste ha MLPPP på sin sida och det tror jag inte att de har.

3

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

Köp en egen fast radiolänk, el gräv ner fiber.

4

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

Vart på landet är detta?

5

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

detta kanske kommer att väcka skattemyndigheternas intresse för ett ev förmånsvärde av bredbandsförbindelse på företagets bekostnad

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

andy78 - MLPPP låter som det jag tänkte mig - får läsa på under dagen... krävs det verkligen nåt speciellt protokoll hos leverantören? Räcker det inte med att min switch fördelar min trafik över flera linor?

G-Man - Båda alternativen tror jag blir i dyraste laget, men ska kolla upp dem, tack för tipsen. Vet du i runda slängar vad en fast radiolänk går på? Fiber lär behöva grävas ner ca 3 km, för det är så långt från E18 som huset ligger och där lär det ju finnas. Ska ringa kommunen och höra, det är inte är min mark hela vägen fram. Men tänker man på det - kanske är värt att investera i en egen fiber. Nån aning om vad det kan tänkas kosta per km?

andy78 - en mil söder om Rimbo, 3 km från E18, Norrtälje kommun.

jonasolof - det är för att jag jobbar hemifrån med företaget som jag behöver snabbare uppkoppling, men, som Måna så klokt har sagt, det är häftigt att betala skatt. Helt ok om det blir lite till smile

7 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-24 08:40:25)

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

Eller flytta till Värmlandsnäs, ren glesbyggd där Säffle kommun använt EUbidrag för att dra fiber till varje intressent, oavsett hur avlägset belägna de är.Fastighetsägarna fick bekosta grävning på egen mark, det
ordnade de flesta själva. Min bekant äger en skogsgård på 50 ha, mycket primitivt gammalt bostadshus. Men han fick 100 mbit/s via fiber för 36 tusen spänn.

jag tror att det mest realistiska alternativet är en radiolänk från en kopplingspunkt för fiber. Själva länken är nog inte så dyr, standardgrejor. Att få upp antennerna kan bli dyrt, fr a vid kopplingspunkten. Kontakta lokal radioamatörförening för diskussion. kommer du bara upp kan du lätt nå flera mil. Borde gå att köra 100 mbit över 5 GHz med rätt grejor.

Har själv använt wlanlänk över 13 km, andra länkar i nätet låg på upp till fyra mil, men bandbredden var inte så stor. Jag har numer 8 mbit adsl i sommarstugan och nöjer mig med det. Fast fick nyligen en 4 G mast 800 meter bort.

Ett annat exempel är Dialect i Kalmar som byggt länkar för brandkåren på Öland över flera mil. De bör ha kollegor i din trakt som gör länkar rutinmässigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

Har du tur så har du 4G täckning där ute, jag hade nog satsat på det och en bra router om det ej går att få fiber.
ADSL kan ju också vara ett alternativ.

9

Sv: snabb uppkoppling med flera parallellkopplade 3G-modem + switch?

Kan fiber plöjas ner eller monteras på bef stolp så kostar det inte gigantiska summor.
Största problemen är servitut för att lögga den.
men finns bef för tex så kan det samläggas, osv.